Στο νέο τεύχος (#101, Ιούλιος 2021, συζητάμε με τον κο ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΧΡΥΣΑΝΘΟΥ, AB ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, Wholesale & Affiliate Retail Director, για την επιχειρηματική πρόταση των ΑΒ υπό το πλαίσιο τόσο της υγεινομικής κρίσης, όσο και των εξελίξεων στον κλάδο των Σ/Μ.
Πώς αξιολογείτε από άποψη εσόδων των καταστημάτων σας την τρέχουσα περίοδο, μετά πλέον από την άρση των περιορισμών των επισκέψεων σε καταστήματα;
Τις τελευταίες εβδομάδες η κίνηση στα καταστήματα Franchise έχει ομαλοποιηθεί. Αυτό συμβαίνει και στις αστικές περιοχές, όπου οι καταναλωτές επισκέπτονται τα μικρά καταστήματα ευκολίας ΑΒ Shop & Go χωρίς τις εξάρσεις που είχαμε δει λόγω περιορισμών στην κυκλοφορία και των περιοριστικών μέτρων, ενώ στις επαρχιακές και κυρίως τουριστικές περιοχές, το άνοιγμα των διαπεριφερειακών μετακινήσεων και του τουρισμού δείχνει ήδη μια τόνωση των πωλήσεων στα περιφερειακά καταστήματα AB Food Market.
Έχετε παρατηρήσει αλλαγές στην συμπεριφορά των καταναλωτών και ποιές είναι αυτές;
Οι καταναλωτές έχουν αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουν και αυτό αναμένεται να διατηρηθεί σε μεγάλο βαθμό, ακόμη και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα. Μια μερίδα καταναλωτών έχουν υποκαταστήσει μερικώς την επίσκεψη στα φυσικά καταστήματα, συνδυάζοντας ηλεκτρονικές αγορές και παράδοση στο σπίτι με περιστασιακές επισκέψεις στο φυσικό κατάστημα. Επίσης, οι περισσότεροι καταναλωτές προσπαθούν να αποφύγουν τον συνωστισμό και τις ώρες αιχμής, αλλάζοντας το σύνηθες ωράριό αγορών τους ή ακόμη και καταφεύγοντας σε πολύ μεγάλα (άνεση χώρου χωρίς αναμονές ταμείων) ή πολύ μικρά καταστήματα (μικρός χρόνος παραμονής στο κατάστημα). Σίγουρα βέβαια όλοι είναι αρκετά προσεκτικοί με τα μέτρα προστασίας και την τήρηση αποστάσεων.
Πώς αναδιαμορφώθηκαν οι προτεραιότητές σας, μετά την εμπειρία των lockdowns;
Οι προτεραιότητες της εταιρίας στο κομμάτι του Franchise δεν έχουν αλλάξει ιδιαίτερα. Η ανάγκη για ασφαλείς αγορές έχει οδηγήσει την ΑΒ να εντάξει στη λειτουργία των καταστημάτων της όλα εκείνα τα μέτρα που έχει θεσπίσει η Πολιτεία για την ασφάλεια των συναλλαγών αλλά και να λάβει επιπρόσθετες πρωτοβουλίες στο θέμα της ασφάλειας εργαζομένων και επισκεπτών. Ταυτόχρονα, παρακολουθούμε τις εξελίξεις στον χώρο, κυρίως την αύξηση της διείσδυσης των ηλεκτρονικών αγορών και την είσοδο στην αγορά εναλλακτικών ψηφιακών παρόχων groceries delivery.
Ποιές είναι οι βασικές αλλαγές που ενσωματώθηκαν στο επιχειρηματικό μοντέλο σας, μετά την εμπειρία των lockdowns;
Από τη μία, είχαμε τα μέτρα προστασίας του προσωπικού και των πελατών, με περιορισμό των ατόμων ανά τετραγωνικά μέτρα στον χώρο του καταστήματος και τη λειτουργία ταμείων εκ περιτροπής, όσο και την τήρηση των αποστάσεων και των ατομικών μέτρων προστασίας και την προσθήκη προστατευτικού εξοπλισμού.
Από την άλλη, είχαμε την εντατικοποίηση των διαδικασιών και των κανόνων υγιεινής εντός του καταστήματος, με συστηματικές απολυμάνσεις και πιστή τήρηση των πρωτοκόλλων καθαρισμού.
Έτσι προβλέπεται να συνεχίσουμε, ώστε να εδραιωθεί πλήρως το αίσθημα ασφάλειας σε όσους πραγματοποιούν τις αγορές τους σε ένα κατάστημα ΑΒ. Η προσήλωση μας στην αυστηρή τήρηση των κανόνων λειτουργίας των καταστημάτων και των οδηγιών της πολιτείας είναι κάτι το οποίο θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε και στο μέλλον.
Τέλος, μεγάλη μέριμνα δίνεται στην αποθεματοποίηση ειδών πρώτης ανάγκης, για την αποφυγή ελλείψεων στο μέλλον.
Πώς αξιολογείτε και πόσο αξιοποιήσατε το online delivery;
Η επέλαση του e commerce στον κλάδο των τροφίμων έχει διαφοροποιήσει την στρατηγική όλων των μεγάλων εταιριών λιανικής στην Ελλάδα. Κατά τα τελευταία 5 χρόνια όλες οι μεγάλες αλυσίδες μπήκαν στο χώρο, ενώ κατά τη διάρκεια την πανδημίας τα eshop εμφάνισαν αναπτύξεις 150%-200%. Η προσπάθεια τελευταία επικεντρώνεται στην παροχή last minute solutions, με παροχή διανομής εντός 30 λεπτών έως 2 ωρών.
Ακόμη και σήμερα όμως, το μέγεθος της συγκεκριμένης αγοράς παραμένει μικρό. Επιπροσθέτως, το κανάλι του e commerce λειτουργεί συμπληρωματικά με το φυσικό δίκτυο, καθώς είναι μικρός ο αριθμός πελατών που χρησιμοποιεί αποκλειστικά αυτό το κανάλι για να καλύψει όλες τις ανάγκες του.
Πάνω από όλα όμως, ιδιαίτερα στο άμεσο μέλλον, ο μέσος καταναλωτής θα εξοικειώνεται με τις ψηφιακές αγορές και θα χρησιμοποιεί ταυτόχρονα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Στον υβριδικό καταναλωτή του αύριο, σημασία θα έχει το να μπορεί μια αλυσίδα να προσφέρει omni channel λύσεις, ώστε να καλύπτει κάθε shopping mission μέσα από εναλλακτικά κανάλια, διατηρώντας το ίδιο επίπεδο ικανοποίησης.
Ποιά είναι τα βασικά στοιχεία της πρότασης franchise της εταιρείας σας.
Είναι μια πρόταση που δεν έχει ούτε ιδιαίτερες απαιτήσεις προηγούμενης εμπλοκής με το λιανεμπόριο τροφίμων, ούτε προϋποθέτει προϋπηρεσία στον χώρο. Η διάρκεια συνεργασίας ορίζεται στα 10 έτη, με δυνατότητα επέκτασης για άλλα 10 έτη.
Ταυτόχρονα, έχει ιδιαίτερα περιορισμένες ανάγκες κεφαλαιακής διαθεσιμότητας από την πλευρά του Franchisee, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της απαιτούμενης αρχικής επένδυσης υποστηρίζεται από την ΑΒ.
Η ΑΒ παρέχει οικονομικές διευκολύνσεις για την προμήθεια του απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού (σε βάθος 10ετίας) και για την αποπληρωμή του αρχικού εμπορεύματος (άτοκες τμηματικές αποπληρωμές σε βάθος 6 μηνών λειτουργίας).
Ποιά είναι τα διαφοροποιητικά στοιχεία που ξεχωρίζουν την πρόταση franchise της εταιρείας σας από τον ανταγωνισμό;
Η ΑΒ αναλαμβάνει να εξετάσει την τοποθεσία που θα λειτουργήσει το μελλοντικό κατάστημα, πραγματοποιώντας μια ανάλυση της τοπικής αγοράς και μια μελέτη βιωσιμότητας μιας νέας επιχειρηματικής προσπάθειας. Ειδικά για το αστικό μοντέλο AB Shop & Go, αναλαμβάνει επιπλέον όλο το διαδικαστικό και επίπονο μέρος της διαδικασία εύρεσης, διαπραγμάτευσης, διαμόρφωσης του χώρου πώλησης και της προμήθειας του εξοπλισμού, ώστε ο Συνεργάτης να αφοσιωθεί στην εκπαίδευσή του από τους ανθρώπους της ΑΒ και στην εξυπηρέτηση των πελατών του.
Παράλληλα, η ανταγωνιστικότητα της πρότασης Franchise της AB διασφαλίζεται περαιτέρω και από την ορθολογική χωροθέτηση του συνολικού δικτύου φυσικών καταστημάτων ΑΒ, διασφαλίζοντας όσο είναι εφικτό μια ζώνη αποκλειστικότητας για κάθε κατάστημα Franchise, είτε πρόκειται για αστικό είτε για υπεραστικό – περιφερειακό περιβάλλον.
Πώς υποστηρίζετε τους franchisees σας;
Πρωτίστως η συμβουλή μας στον υποψήφιο Συνεργάτη είναι ότι χρειάζεται πάνω από όλα να θέλει να επιτύχει και να έχει υψηλούς στόχους. Να ασχοληθεί εντατικά με τον πελάτη και την πώληση τροφίμων. Να τολμήσει να ονειρευτεί.
Κάθε νέα συνεργασία μέσω του συστήματος Franchise συνοδεύεται από την υποχρεωτική αρχική εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων από την πλευρά του Franchisee στην καθημερινή λειτουργία του νέου καταστήματος. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει μια κυκλική εκπαίδευση σε όλα τα πόστα και σε όλες τις απαραίτητες λειτουργίες που θα κληθεί να επιτελέσει το προσωπικό του νέου καταστήματος Franchise. Στη διάρκεια της συνεργασίας είμαστε πάντα δίπλα του για πιθανές βελτιώσεις και αλλαγές στη λειτουργία του καταστήματος και στην στήριξη των πωλήσεών του.
Ποιό είναι το πλάνο ανάπτυξής σας;
Για το 2021 στοχεύουμε να εγκαινιάσουμε 35 νέα καταστήματα Franchise.
Πώς ξεχωρίζει η δική σας πρόταση αναφορικά με τους καταναλωτές;
Στο επίπεδο της κάλυψης των αναγκών του σύγχρονου καταναλωτή, επικαιροποιούμε και αναβαθμίζουμε το εμπορικό μίγμα, την αγοραστική εμπειρία και την υπηρεσία που προσφέρουμε στον πελάτη μας, μέσα από τα μοντέλα AB Food Market και AB Shop & Go. Έτσι διασφαλίζουμε ότι προσφέρουμε ένα concept σύγχρονο που απαντά στις ανάγκες της συνεχώς εξελισσόμενης κατανάλωσης τροφίμων.
Η πρόταση Franchise της ΑΒ μέσα από τα 2 μοντέλα καταστήματος, μπορούν να καλύψουν τις καταναλωτικές ανάγκες κάθε γειτονιάς και κάθε πόλης. Αντλώντας τεχνογνωσία από την μητρική εταιρία, το κάθε κατάστημα μπορεί να προσφέρει τον ιδανικό συνδυασμό προϊοντικού μίγματος, σε διαφορετικού μεγέθους χώρο πώλησης, προσφέροντας παράλληλα την εμπορική πολιτική του ομίλου ΑΒ σε κάθε γειτονιά του αστικού ιστού και κάθε πόλη / κωμόπολη της περιφέρειας, κάθε ώρα της ημέρας και σε κάθε περίσταση.
Πώς θα σχολιάζατε το μέλλον του κλάδου σας, τόσο γενικότερα αναφορικά με αναμενόμενες αλλαγές, όσο και ειδικότερα αναφορικά με την διείσδυση του franchising σε αυτόν;
Ο κλάδος του Λιανικού Εμπορίου, στο πρόσφατο παρελθόν έχει επιδείξει μια μεγάλη ανθεκτικότητα σε περιόδους τόσο οικονομικής κρίσης όσο και υγειονομικής κρίσης. Δεν αναμένεται να ανατραπεί αυτή η τάση στο άμεσο μέλλον. Οι μικρότεροι παίκτες της οργανωμένης λιανικής θα πιεστούν και άλλο και η συγκέντρωση στον κλάδο θα συνεχιστεί. Ενδεχομένως να εμφανιστούν και νέοι παίκτες στην αγορά, εφόσον καταφέρουν να προσφέρουν εναλλακτικές υπηρεσίες που ενδιαφέρουν και εξυπηρετούν τον καταναλωτή του αύριο.
Η ενασχόληση μέσω του Franchise στον κλάδο τον τροφίμων θα συνεχίσει να έχει μεγάλη ζήτηση σε σχέση με άλλους κλάδους και θα αποτελέσει για την επόμενη 3ετία τουλάχιστον μια τίμια, σοβαρή και μακροπρόθεσμα επικερδής πρόταση απασχόλησης και επιχειρηματικότητας στην Ελληνική Επικράτεια. Για αυτό το λόγο, η ΑΒ υποστηρίζει έμπρακτα τον υποψήφιο Συνεργάτη σε επίπεδο αρχικής επένδυσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας, και βάζει στο προσκήνιο την ανάπτυξη του δικτύου της μέσω του Franchising.