Ο Θέμης Σαρανταένας, Σύμβουλος Μάρκετινγκ & Ανάπτυξης Επιχειρήσεων, μιλάει σήμερα στο FRANCHISE BUSINESS για τις τάσεις του μάρκετινγ και για τον κλάδο του franchise, δίνοντας χρήσιμα tips.
Πόσο έτοιμες είναι η ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις σήμερα για το μάρκετινγκ;
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται τη σημασία του μάρκετινγκ για την ανάπτυξη τους και έχουν ξεκινήσει να υιοθετούν διάφορες μεθόδους και τεχνικές, όπως η διαφήμιση στο διαδίκτυο, η προώθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η δημιουργία έξυπνου περιεχομένου που σπάει το clutter και εφαρμογή τεχνικών SEO στην ιστοσελίδα τους κ.α. Επιπλέον, έχουν αναπτυχθεί και προγράμματα και πρωτοβουλίες από το κράτος και διάφορους φορείς για την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο μάρκετινγκ και στην ψηφιακή μετάβαση (πχ τα vouchers). Παρόλα αυτά υπάρχουν προκλήσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ότι αφορά το μάρκετινγκ. Μερικές από αυτές περιλαμβάνουν την έλλειψη γνώσεων και πόρων για την ανάπτυξη και εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών, τη δυσκολία των επιχειρήσεων να ξεχωρίσουν από τους ανταγωνιστές τους στην Ελληνική αγορά και την αβεβαιότητα που δημιουργούν οι απανωτές κρίσεις (οικονομική, υγειονομική, γεωπολιτική κ.λπ.). Συνεπώς, είναι απαραίτητο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα να επενδύουν στην εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού τους στον τομέα αυτό, να αναπτύσσουν στρατηγικές που τους επιτρέπουν να ξεχωρίσουν από τους ανταγωνιστές τους και να επωφεληθούν από τις διάφορες πρωτοβουλίες και υπηρεσίες που παρέχονται από το κράτος και άλλους φορείς.
Αρκεί μόνο το Digital Marketing για την επιτυχία;
Κατηγορηματικά όχι! Το Digital Marketing δεν αρκεί μόνο του για το σωστό (και αποτελεσματικό) μάρκετινγκ ενός Franchise. Το μάρκετινγκ περιλαμβάνει μια σειρά από διαδικασίες και εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την προώθηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών μιας επιχείρησης στην αγορά και την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης. Το Digital Marketing αποτελεί σημαντικό μέρος του μάρκετινγκ και περιλαμβάνει τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών και καναλιών για την προώθηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών μιας επιχείρησης στην αγορά. Ωστόσο, το μάρκετινγκ περιλαμβάνει επίσης τη χρήση παραδοσιακών καναλιών, όπως η διαφήμιση σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, η άμεση πώληση (personal selling), η προώθηση και η σχέση με τους πελάτες, καθώς και άλλα εργαλεία μάρκετινγκ, όπως η έρευνα αγοράς, η στρατηγική τιμολόγησης και η ανάπτυξη νέων προϊόντων. Άρα, για το σωστό μάρκετινγκ μιας επιχείρησης είναι σημαντικό να χρησιμοποιηθεί μια συνδυαστική προσέγγιση προσέγγιση, ειδικά τώρα που το digital marketing γίνεται όλο και πιο ακριβό και βλέπουμε πολλές επιχειρήσεις να στρέφονται ξανά σε παραδοσιακές μεθόδους.
Τι λείπει σήμερα σε επίπεδο μάρκετινγκ από τον κλάδο του Franchise;
Μια πρόκληση που αντιμετωπίζει ο κλάδος του franchise είναι η ανταγωνιστική φύση της αγοράς και η ανάγκη για διαφοροποίηση και αναγνωρισιμότητα του Brand στην αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντικό για τις εταιρείες franchise να αναπτύξουν ισχυρά σημεία διαφοροποίησης και να δημιουργήσουν ένα ξεχωριστό Brand που θα έχει αναγνωρισιμότητα. Άλλη πρόκληση είναι η ανάγκη για προσαρμογή στην ψηφιακή εποχή και η αξιοποίηση των ψηφιακών καναλιών και εργαλείων μάρκετινγκ, που όπως είπαμε γίνεται μια ακριβή υπόθεση! Τέλος, θέλω να σταθώ στην ανάγκη για σταθερή στρατηγική μάρκετινγκ, επικοινωνίας και διαχείρισης του Brand σε όλη την αλυσίδα. Είναι σημαντικό για την επιτυχία της εταιρείας Franchise να διατηρεί μια συνεκτική εικόνα και ταυτότητα sε όλα τα καταστήματα της αλυσίδας και να αναπτύσσει μια σταθερή στρατηγική μάρκετινγκ παντού. Αυτό απαιτεί αυστηρό έλεγχο αλλά και επιχειρηματική ωριμότητα από όλους τους εμπλεκόμενους.
Τι πρέπει να κάνει ένας franchisee για να ενισχύσει το μάρκετινγκ της επιχείρησής του;
Δύο πράγματα:
- να ακολουθεί το πλάνο μάρκετινγκ της μητρικής εταιρίας για το branding και (πολύ σημαντικό)
- να επενδύει σε τοπικό μάρκετινγκ.
Ο συνδυασμός των δυο αυτών αξόνων θα φέρει την επιτυχία.
Ποιές είναι οι τάσεις του μάρκετινγκ σήμερα;
Διακρίνω τέσσερις τάσεις:
1. Εξατομικευμένο μάρκετινγκ: Τα μηνύματά πρέπει να είναι εστιασμένα στις προτιμήσεις και τις ανάγκες του κάθε καταναλωτή (hyper-personalization)
2. Στο επίκεντρο η εμπειρία του πελάτη: Πρέπει να στοχεύουμε στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών μας (experience)
3. Χρήση των κοινωνικών δικτύων: με στόχο ΟΧΙ τις πωλήσεις αλλά την δημιουργία κοινοτήτων (communities)
4. Βίντεο μάρκετινγκ: τα πάντα είναι συνδυασμός εικόνας και ήχου αλλά … με χιούμορ (Branded entertainment).
Πώς παραμένετε ενημερωμένος με τις τελευταίες τάσεις μάρκετινγκ;
Αναλύω και συνδυάζω δεδομένα από διάφορες πηγές, όπως άρθρα στο διαδίκτυο, έρευνες αγοράς και αναλύσεις του κλάδου. Επιπλέον, ανταλλάσσω απόψεις με διάφορες εταιρείες μάρκετινγκ του εξωτερικού και ακολουθώ τους λογαριασμούς αρκετών επιχειρήσεων στα κοινωνικά δίκτυα και έχω πρόσβαση σε διάφορες πηγές πληροφοριών. Ακόμα παρακολουθώ τις δημοσιεύσεις και τις εργασίες ακαδημαϊκών του μάρκετινγκ και ειδικών επιστημόνων. Είναι μια διαρκής διαδικασία!