Future of Retail 2022

Οι διαρκείς αλλαγές και οι συνεχείς εξελίξεις στον κλάδο του εμπορίου φαίνεται ότι αναδιαμορφώνουν το τοπίο του λιανεμπορίου. Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες αλλά και οι μεταβολές στην παγκόσμια οικονομία δημιουργούν νέες τάσεις για το λιανεμπόριο το οποίο καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.

Τις τάσεις αυτές παρουσίασε ο επίκουρος καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις στη Κύπρο και αναπληρωτής αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠE, Αντώνης Ζαΐρης, συμμετέχοντας στις εργασίες του διεθνούς συνεδρίου “Future of Retail 2022” που διοργάνωσε η ΕΣΕΕ.

1. ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η πρώτη τάση αφορά στην ψηφιακή κοινωνία, με τον Α. Ζαΐρη να καθιστά επιτακτική ανάγκη τη μετάβαση των επιχειρήσεων στην ψηφιακή πραγματικότητα κι εποχή. Ο ίδιος δεν απέκλεισε στο μέλλον πολλές γνωστές «εμπορικές πιάτσες» να γίνουν ψηφιακές πλατφόρμες. Στόχος είναι οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου να καρπωθούν τα οφέλη του online shopping και των διαδικτυακών συναλλαγών, χωρίς ωστόσο να παραγκωνιστεί ο ρόλος και η σημασία του φυσικού καταστήματος.

2. ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ

Η δεύτερη τάση που επιδρά στο λιανεμπόριο είναι η αυξημένη κινητικότητα των πολιτών προς τα μεγάλα αστικά κέντρα (αστικοποίηση), γεγονός που οδηγεί σε επαναπροσδιορισμό του ρόλου των μικρών καταστημάτων του λιανικού εμπορίου, που είναι σημαντικό να βρουν ο χώρο τους στην αχανή αγορά των μεγαλουπόλεων.

3. ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

Η τρίτη τάση που φαίνεται ότι οδηγεί το λιανεμπόριο σε μετασχηματισμό είναι οι μεταβολές στις συνήθειες των καταναλωτών. Οι καιροί αλλάζουν και μαζί με αυτούς και οι επιλογές του αγοραστικού κοινού το οποίο σήμερα είναι πιο ενημερωμένο και ευαισθητοποιημένο, υιοθετεί νέα πρότυπα και διαφορετικές συνήθειες, λαμβάνοντας για πρώτη φορά υπόψη έννοιες όπως η πράσινη ανάπτυξη, η οικολογία, τα vegan προϊόντα.

4. ΓΗΡΑΝΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

Η τέταρτη τάση αφορά στη γήρανση του πληθυσμού.

Το φυσικό κατάστημα μπορεί να έχασε, σύμφωνα με τον Α. Ζαΐρη, μέρος των μεριδίων του στην αγορά, λόγω της στροφής των πωλητών στις ηλεκτρονικές πωλήσεις στη σκιά της πανδημίας, ωστόσο, όπως εκτίμησε «το φυσικό κατάστημα θα διατηρήσει το ρόλο του. Ψηφιακό και φυσικό κατάστημα προσδίδουν μια σφαιρική εμπειρία στον πελάτη», εξήγησε.

«Δεν θα πάψει να υπάρχει το φυσικό κατάστημα», ήταν η θέση που διατύπωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Digital 4 U, Χρήστος Κωστούλας, ενώ λαμβάνοντας τον λόγο ο συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Keyvoto, Γιώργος Παπαδημητρίου, εξέφρασε την ανάγκη ο καταναλωτής να «ξεκινάει το ταξίδι των αγορών του online και να ολοκληρώνει την εμπειρία του στο φυσικό κατάστημα». Με τη σειρά της η πρόεδρος της GRECA, Κατερίνα Φραϊδάκη σημείωσε πως το αύριο του λιανεμπορίου κρύβει μια omnichannel εμπειρία, στην οποία συνυπάρχουν τα φυσικά με τα εμπορικά καταστήματα. «Τίποτα δεν είναι τόσο μακρινό όσο νομίζαμε», συμπλήρωσεσε, ενώ αναδεικνύοντας το άλμα που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο – γεγονός που μεταφράστηκε σε εξαιρετικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης – ανέφερε πως δεν θα γίνουν τα πάντα ψηφιακά. «Δεν είναι αυτό άλλωστε το επιθυμητό», παραδέχθηκε.