Ο Κώστας και ο Νίκος Αλεξίου είναι τα δύο αδέλφια που «τρέχουν» σε καθημερινή βάση την κερδοφόρα ελληνική επιχείρηση με τα ρούχα, τα παπούτσια και τα αξεσουάρ που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κάτω από την ευρηματική επωνυμία Funky Buddha. Η εταιρεία ιδρύθηκε από τον πατέρα τους, Γιάννη Αλεξίου, που εξακολουθεί να παραμένει μάχιμος και ενεργός στην επιχειρηματική σκηνή. Λειτουργεί, μάλιστα, ως ακοίμητος φρουρός της συνέχειας και της προοπτικής της εταιρείας που κατάφερε μέσα στα 12 χρόνια λειτουργίας της να κοιτά ίσια στα μάτια τις διεθνείς φίρμες με τις οποίες «συγκατοικεί» σε πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα στην Αθήνα και αλλού.
Ο Κώστας είναι ο μεγαλύτερος από τους δύο αδελφούς. Είναι πια 38 ετών και έχει την ευθύνη για το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις. Ο αδελφός του, ο Νίκος, είναι λίγα χρόνια νεότερος -στα 35- και ως creative director έχει την ευθύνη της επιτελικής ομάδας που ασχολείται με τη δημιουργία και την παραγωγή των συλλογών, οι οποίες ράβονται σε όλα τα μέρη του κόσμου σε παραγωγικές μονάδες που ανταποκρίνονται σε έναν αυστηρό κώδικα δεοντολογίας που αποκλείει για παράδειγμα την παιδική εργασία, αλλά και οποιαδήποτε μορφής καταναγκαστική εργασία ή εργασία που περιλαμβάνει σωματική ή ψυχική κακοποίηση ή οποιαδήποτε μορφή σωματικής τιμωρίας.
Η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από τη φίρμα Funky Buddha είναι μια από τις λίγες εταιρείες που στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν έχει συμφιλιωθεί με τον «άδικο κόσμο», αλλά πολεμά ακόμη για τα «ανθρώπινα κεκτημένα» οπουδήποτε στον κόσμο. Στην ίδια γραμμή, η εταιρεία (Altex SA) υποχρεώνει τους προμηθευτές της να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα (υφάσματα, ενδύματα, γαρνιτούρες, συσκευασία, κρεμάστρες κλπ.) δεν περιέχουν επικίνδυνα υλικά (συμπεριλαμβανομένων των αζωχρωστικών ουσιών, του PCP, του καδμίου, του χρωμίου, του χαλκού, της φορμαλδεΰδης, του μόλυβδου και του νικελίου) σε υψηλότερες συγκεντρώσεις από τα διεθνώς επιτρεπόμενα όρια.
Σήμερα, η εταιρεία διατηρεί ένα δίκτυο σημείων πώλησης που φέρουν από την αρχή έως το τέλος τη σφραγίδα της Funky Buddha και των ανθρώπων της – ένα δίκτυο που αριθμεί 28 σημεία αυτού του είδους στην Ελλάδα και την Κύπρο. Σε αυτά χρειάζεται να συνυπολογισθούν άλλα πέντε σημεία πώλησης (με τη μορφή shop in shop) που φιλοξενούνται στα πολυκαταστήματα Topshelf Megastores στην Ολλανδία.
Τα 12 χρόνια λειτουργίας και δράσης της εταιρείας έχουν δημιουργήσει απόθεμα τεχνογνωσίας που επιτρέπει στην επιτελική ομάδα της Funky Buddha να διαχειρίζεται μεγάλες συλλογές. Ενα και μόνο νούμερο είναι αποκαλυπτικό: Κάθε συλλογή έχει 260 κωδικούς που απευθύνονται σε ένα ευρύ ακροατήριο νεανικών συμπεριφορών ανεξαρτήτως ηλικίας, κατά πλειοψηφία ανδρικό (σε ποσοστό 70%).
Σε μια από τις τελευταίες συναντήσεις μας ζήτησα από τον Κώστα Αλεξίου να μου πει ένα ή και περισσότερα επιχειρήματα που θα ανέφερε face to face σε έναν υποψήφιο πελάτη μπροστά στον πάγκο με τα ρούχα που βρίσκεται στο κέντρο ενός σημείου πώλησης για να προτιμήσει να αγοράσει προϊόν με το σήμα Funky Buddha – ειδικά αν εκείνος ο υποψήφιος πελάτης ήταν ένας νέος που σίγουρα δεν τον βαραίνει καθόλου το πορτοφόλι του... Εναν νέο που ζει στην επισφάλεια και την αβεβαιότητα και που δυσκολεύεται ακόμη και να πάρει ένα t-shirt των 15 ευρώ.
Ο Κώστας το σκέφθηκε και αποφάσισε να μην απαντήσει εκείνη τη στιγμή. Το βράδυ μέσω Messenger στο Facebook έλαβα ένα μικρό σε έκταση κείμενο. Ηταν η απάντηση που μου... «χρωστούσε». Το κείμενο είναι μια ανοιχτόκαρδη ομολογία προσωπικών προθέσεων, αλλά και δημόσιων συμπεριφορών και καταχωρείται εδώ -ίδιο και απαράλλακτο- όπως ήλθε στο Facebook:
«Οι άνθρωποι που δουλεύουν στη Funky Buddha είναι μια ενθουσιώδης ομάδα που δουλεύει σκληρά με στόχο τη δημιουργία ενός ιδιαίτερου customer & shopping experience. Η Funky Buddha εμπνέεται τις συλλογές της απο την indie και urban pop κουλτούρα. Το στυλ είναι ζωντανό και χαλαρό και τα σημεία αναφοράς προκύπτουν από οτιδήποτε επηρεάζει τις τελευταίες τάσεις. Συνεπώς είμαστε τολμηροί και εφευρετικοί και δεν φοβόμαστε να ξεχωρίσουμε. Το σήμα προσφέρει μοντέρνα, υψηλής ποιότητας προϊόντα σε ευρεία παλέτα χρωμάτων και κωδικών, δίνοντας στον καταναλωτή πολλές επιλογές για να δημιουργήσει το προσωπικό του look. Επιπλέον, προσπαθούμε να πλαισιώσουμε το brand από θεματικά καταστήματα που δημιουργούν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα και ολοκληρώνουν την εμπειρία καταναλωτή, με τελική έκπληξη τις πολύ ανταγωνιστικές τιμές μας που μας καθιστούν ως μια εταιρεία value for money».
Μετά την απάντηση επέστρεψα στη συνομιλία μας – μια συνομιλία που την είχαμε αφήσει στη μέση. Τη συνεχίσαμε. Από αυτή συγκράτησα τα εξής:
α) «Στόχος της εταιρείας είναι η προώθηση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο του σύγχρονου στυλ της μάρκας, προκειμένου να διασφαλιστεί η υψηλή της εικόνα και να μεταδοθεί η εταιρική της ταυτότητα στον πελάτη».
β) «Σημαντικά “oχήματα” της επικοινωνίας μεταξύ του σήματος και του τελικού πελάτη είναι το εκτεταμένο δίκτυο και η στρατηγική τοποθέτηση των καταστημάτων, οι εντυπωσιακές βιτρίνες, η μοναδική αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός των καταστημάτων, καθώς και το επαγγελματικό merchandising σε συνδυασμό με ένα καλά μελετημένο VM (visual merchandising)».
γ) «Κάθε κατάστημα που φέρει το εταιρικό σήμα πληροί όλες τις απαραίτητες τεχνικές προδιαγραφές οι οποίες συνδέονται άμεσα με τη στρατηγική επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας, το σωστό μέγεθος, την έκθεση, τη γειτονιά και άλλους κρίσιμους παράγοντες που είναι μέρος του συστήματος αξιολόγησης της Funky Buddha».
δ) «Η εταιρεία δίνει μεγάλη έμφαση στην αρχιτεκτονική, τα υλικά που χρησιμοποιούνται, τον σωστό φωτισμό και τη διακόσμηση των καταστημάτων, προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι όλα τα καταστήματα Funky Buddha εκφράζουν τον ίδιο σύγχρονο χαρακτήρα, τη στάση και την κουλτούρα του σήματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης σχετικά με τις βιτρίνες των καταστημάτων που είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη φιλοσοφία της Funky Buddha και εστιάζουν στην προώθηση τόσο της εικόνας όσο και της ενιαίας εταιρικής ταυτότητας».
ε) «Η Funky Buddha πιστεύει και επενδύει στη δημιουργία ενός μοναδικού shopping experience για τους πελάτες σε ένα νέο, σύγχρονο, μοντέρνο και φιλικό περιβάλλον».
στ) «Σε όλα αυτά ας προσμετρηθεί και η εξαιρετική ομάδα του προϊόντος που δημιουργεί και εκτελεί συλλογές που ξεχειλίζουν από φρέσκιες ιδέες και χρωματικές παλέτες, με ιδιαίτερη έμφαση στη λεπτομέρεια, αλλά και την ανταγωνιστική τελική τιμή προσφοράς του προϊόντος».
Κράτησα για το τέλος μια απάντηση για τον ανταγωνισμό, μια και η οικογενειακή εταιρεία που δεν χρωστά στις τράπεζες και έχει τακτοποιημένες τις υποχρεώσεις της με την εφορία, τα ταμεία κλπ. είναι μια από τις λίγες ελληνικής καταγωγής και συμφερόντων εταιρείες που συνεχίζουν να επενδύουν στην εγχώρια αγορά. Η απάντηση του έχει ως εξής: «Ακόμα ένας λόγος που πιστεύουμε ότι προσθέτει στην επιτυχία μας και τη διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό είναι ότι βασίζουμε τις συνεργασίες μας στις εξής αξίες: εμπιστοσύνη, συλλογικότητα, τιμιότητα. Φερόμαστε σε όλους τους συνεργάτες και στο προσωπικό μας σαν να ήταν οικογένεια και προσπαθούμε να καλλιεργούμε αυτό το κλίμα στο χώρο εργασίας, γιατί ως γνωστόν οι άνθρωποι είναι το πιο πολύτιμο asset μιας εταιρείας και το να εισπράττουν και αυτοί την επιτυχία της δουλειάς τους, τους προσδίδει ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο να συνεχίσουν».
Πηγή: Περιοδικό Metropolis