franchise howΑν σκέφτεσαι να ξεκινήσεις την δική σου επιχείρηση, ένα από τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνεις είναι να αναλύσεις σοβαρά το franchising, καθώς η επιλογή μιας franchise επιχείρησης, έναντι ενός αυτόνομου καταστήματος, υπερέχει στα σημεία:

  • Δυνατό όνομα

  • Δοκιμασμένη τεχνογνωσία

  • Χαμηλότερη επένδυση

  • Καλύτερα μεικτά περιθώρια

  • Οργανωμένες προωθητικές ενέργειες

  • Συνεχή υποστήριξη

     

Σαφέστατα, η εποχή που διανύουμε δεν είναι η καλύτερη για το επιχειρείν. Από την άλλη μεριά, οι επιλογές μας είναι συνήθως δύο:

- παραμένουμε εγκλωβισμένοι στην ανεργία ή σε μια εργασία που δεν μας ικανοποιεί!

ή

- τολμάμε για κάτι καλύτερο!

Η αγορά του franchising στην Ελλάδα διαθέτει σήμερα αρκετές σοβαρές επιχειρηματικές προτάσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έναν ισχυρό συνδυασμό ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων:

  • Τεκμηριωμένα έσοδα και κερδοφορία

  • Συνεχή ανάπτυξη αλυσίδας και κλάδου

  • Διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά που δημιουργούν reason to buy

Το θέμα που μας απασχολεί είναι η εύρεση του κατάλληλου concept, μια διαδικασία που σχετίζεται με μια σειρά από παράγοντες, όπως:

  • Τι σου αρέσει;

  • Πόσα χρήματα έχεις;

  • Ποιές είναι οι ικανότητές σου;

  • Πόσες ώρες την ημέρα και πόσες ημέρες την εβδομάδα είσαι διατεθειμένος να εργάζεσαι στο κατάστημά σου;

  • Πόσο ρίσκο είσαι διατεθειμένος να πάρεις;

Κάθε επιχειρηματική επιλογή χαρακτηρίζεται από θετικά και αρνητικά σημεία και σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας τις συνθήκες εργασίας σε σχέση με τη δική μας ιδιοσυγκρασία. Για παράδειγμα, αν το κέρδος είναι ο σκοπός μας, μπορούμε να στοχεύσουμε σε μηνιαίες καθαρές (μετά φόρων) αποδοχές της τάξεως των 3 - 4 χιλ. Ευρώ είτε με μια επένδυση σε καφέ των 70,000 Ευρώ, είτε με ένα κατάστημα ηλεκτρονικού τσιγάρου επένδυσης των 20,000 Ευρώ.

Στην πρώτη περίπτωση, θα έχουμε μια επιχείρηση με εκτεταμένο ωράριο π.χ. 14 ωρών ημερησίως, 7 ημέρες την εβδομάδα και όλες τις αργίες, 3 – 5 άτομα προσωπικό και ενοίκιο από 1,000 έως 3,500 Ευρώ.

Στην δεύτερη περίπτωση, θα έχουμε μια επιχείρηση με νορμάλ ωράριο εμπορικών καταστημάτων, 1 – το πολύ 2 άτομα προσωπικό και ενοίκιο από 600 έως 1,500 Ευρώ.

Όσο αφορά τις προοπτικές του κάθε κλάδου, στον καφέ οι πωλήσεις έχουν διπλασιασθεί σε σχέση με πέρσι και ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος, στο ηλεκτρονικό τσιγάρο όλα τα στατιστικά και οι μελέτες δείχνουν συνεχή ανάπτυξη με τον ανταγωνισμό και πάλι να είναι ιδιαίτερα έντονος.

Αντικειμενικά σκεπτόμενος κάποιος θα επέλεγε χωρίς δεύτερη σκέψη το κατάστημα ηλεκτρονικού τσιγάρου και όμως, αν δεν καπνίζει, αν δεν ατμίζει, αν δεν τα πάει καλά με τα γκατζετάκια, αν δεν αντέχει την επικοινωνία με τους πελάτες, αν πιστεύει ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο βλάπτει την υγεία, αν δεν θέλει να διαχειρίζεται εμπόρευμα ή αν του αρέσει το business του καφέ, οι μηχανές, η μυρωδιά του καφέ, να συστήνεται barista κ.ο.κ. τότε επιλέγει να ξεκινήσει το δικό του καφέ... και όντως απ’ ότι φαίνεται οι περισσότεροι είναι ερωτευμένοι με τον κόκκο του καφέ παρά με το άτμισμα!

Το κυρίαρχο κριτήριο επιλογής επιχειρηματικής δραστηριότητας franchise ή όχι είναι να αγαπάει κάποιος αυτό που θα κάνει και να το έχει γνωρίσει ως πελάτης.

Οι εταιρείες συμβούλων δρούμε λίγο ως ψυχολόγοι και λίγο ως γραφείο συνοικεσίων! Μπορεί να προτείνουμε μια επένδυση των 5,000 Ευρώ με καθαρά 500 Ευρώ μηνιαίως, σε μια κοπελίτσα που επιθυμεί ένα «χαρτζιλίκι» ή μια επένδυση στην καφεστίαση σε δυο φίλους που έχουν το προφίλ του barista (λίγο τατουάζ και περιποιημένα γένια...). Είναι σαφέστατα, δύσκολο, να πείσεις κάποιον να κάνει κάτι που εσύ τεκμηριωμένα και αντικειμενικά το πιστεύεις, αν αυτός δεν το ‘χει αγαπήσει ως πελάτης. Αυτή είναι άλλωστε και η πεμπτουσία του marketing και ο λόγος που πουλάει και η VW και η ALFA ROMEO, με μοντέλα που έχουν την ίδια κατανάλωση, ροπή, τελική και τιμή!!!

Πολλοί μας λένε «Βρες μου μια επιχείρηση που να βγάζω τρία χιλιάρικα το μήνα... και θα δεις πόσο θα μου αρέσει»! Στην πράξη, όμως, όταν θα την βρούμε και θα την προτείνουμε σε συνδυασμό τόσο με το franchise concept, όσο και με το κατάλληλο κατάστημα, αρκετά συχνά έχουμε απαντήσεις όπως ακριβό ενοίκιο, δεν πιστεύω στον κλάδο, να βρούμε καλύτερο κατάστημα, δεν θέλω ρήτρες περί μη επίτευξης στόχων ή αγορές από τρίτους κ.ο.κ. Δεν μπορούν όλα να είναι βολικά. Το franchise έχει κάποιους βασικούς κανόνες, τόσο στη θεωρία, όσο και στην πράξη, όπως:

  • Αγοράζεις μόνο από εγκεκριμένους προμηθευτές

  • Η μητρική εταιρεία σου μαθαίνει τα μυστικά της και αν σταματήσετε να συνεργάζεστε για ένα έτος απαγορεύεται να ασχοληθείς με το ίδιο αντικείμενο

  • Συχνά έχουμε στόχους, αν δεν τους πιάσεις φεύγεις από το δίκτυο ή χάνεις τη γεωγραφική σου αποκλειστικότητα

  • Πληρώνεις (συνήθως) την υποστήριξη που λαμβάνεις μέσω των royalties.

Ένα άλλο βασικό κριτήριο επιλογής, αποτελεί το κατάστημα που θα βρεθεί. Για μας, ίσως, ο πιο σπουδαίος παράγοντας. Καθώς οι εμπορικές αγορές έχουν συμπιεσθεί και πλέον όταν κάποιος ενδιαφέρεται για μια περιοχή του υποδεικνύουμε 2 – 3 συγκεκριμένες οδούς, τότε η ίδια η περιοχή που θα βρεθεί κατάστημα θα μας υποδείξει και σε τι concept θα επενδύσουμε, ανάλογα με τον ανταγωνισμό, το προφίλ των διερχομένων, την καταναλωτική συμπεριφορά κ.ο.κ.

Σε κάθε περίπτωση, το να ξεκινήσεις σήμερα τη δική σου επιχείρηση, απαιτεί σε πρώτη φάση ανοιχτό μυαλό και εμπιστοσύνη στους ειδικούς συμβούλους και σε δεύτερη φάση δέσμευση και όρεξη για εργασία.