Μέχρι πριν μερικές εβδομάδες, τόσο οι επιλογές, όσο και οι προοπτικές να ξεκινήσει κάποιος το δικό του franchise ήταν πολλές, με το franchising να έχει αναδειχθεί ως η απόλυτη επιλογή για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, και ως μονόδρομος για όσους επιθυμούν να αυξήσουν το εισόδημά τους και να ξεφύγουν από το τέλμα της ανεργίας.
Ωστόσο, η κατάσταση έχει πλέον αλλάξει και σαφέστατα ακολουθεί δριμύτερες κατευθύνσεις, με κύριο ζήτημα την συνεχιζόμενη αστάθεια αναφορικά με την υπογραφή της τρίτης μνημονιακής σύμβασης και τις αναμενόμενες εκλογές που θα οδηγήσουν σε μια ακόμη περίοδο νέας και προσθετικής ύφεσης.
Ας είμαστε, ωστόσο, πραγματιστές και ας λάβουμε ως δεδομένο το γεγονός ότι και κυβερνητική σταθερότητα θα έχουμε και το νέο μνημόνιο θα υπογραφεί, καθώς δεν υπάρχει άλλος δρόμος και κάθε Plan B κατέληξε στο καλάθι των αχρήστων.
Ωστόσο, η αγορά υποφέρει λόγω μιας σειράς θεμάτων:
- Το capital control έχει εξαφανίσει τα μετρητά και έχει δημιουργήσει μια κάκιστη ψυχολογία.
- Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν θέματα κατά την εισαγωγή προϊόντων και α’ υλών.
- Η αύξηση του ΦΠΑ προκαλεί μείωση κατανάλωσης και μείωση μεικτών κερδών, είτε άμεσα, είτε έμμεσα.
- Η αύξηση του συντελεστή φορολόγησης στο 29%, επιδεινώνει την κερδοφορία των επιχειρήσεων, όχι τόσο ως απόλυτο ποσοστό, αλλά σε συνδυασμό με όλα τα σχετικά φοροεισπρακτικά μέτρα που εκμηδενίζουν την καταναλωτική δύναμη.
- Η αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100%, εξουθενώνει πραγματικά τους νέους επιχειρηματίες, ειδικά αυτούς που επιχειρούν με χαμηλές αρχικές επενδύσεις και άρα μικρές αποσβέσεις που αυξάνουν τα φορολογητέα κέρδη.
Όλα τα παραπάνω, δημιουργούν - για άλλη μια φορά - μια νέα κατάσταση, η οποία ενισχύει ακόμη περισσότερο τον ρόλο της Λιτής Επιχείρησης, και αναδεικνύει τα προνόμια του franchising.
Η κατανάλωση έχει μειωθεί, με πτώση της τάξης 50% – 80% στη λιανική και 30% - 50% στον κλάδο του café, λίγο μεγαλύτερη πτώση, 40% - 60%, στον ευρύτερο κλάδο της Μικρής Εστίασης, και αρκετά μεγαλύτερη καθίζηση στην υπόλοιπη Εστίαση.
Αυτό, όμως, που αξίζει να παρατηρήσουμε είναι ότι μεγάλη πτώση σημειώθηκε σε αυτόνομες επιχειρήσεις με χαμηλό ημερήσιο τζίρο, με τα μικρά coffee to go να είχαν πτώση 50%, από 300 Ευρώ ημερησίως στα 150 Ευρώ. Αντίθετα, τα franchise coffee to go σημείωσαν μικρότερη ποσοστιαία πτώση της τάξεως του 30%, και από 1000 Ευρώ ημερησίως έπεσαν στα 700 Ευρώ.
Το γεγονός αυτό αποδεικνύει τη δύναμη του franchising, καθώς λόγω ονόματος, φήμης, επιλογής σωστού σημείου, ύπαρξης πιστών καταναλωτών, αντιστάθηκε με μικρή πτώση σε ένα ήδη δυνατό τζίρο. Αντιθέτως, τα αυτόνομα καταστήματα έδειξαν ότι δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στο νέο crash test της αγοράς.
Να ξεκινήσω τώρα το δικό μου franchise;
Από τη μια η αγορά είναι – όπως και να το κάνουμε – ασταθής και από την άλλη η καταναλωτική δύναμη έχει συμπιεσθεί, οπότε κάθε επιχειρηματική κίνηση ενέχει αβεβαιότητα.
-
Αν σκέφτεστε το franchise ως επένδυση, προχωρήστε στην επόμενη κίνηση, μόνο αν βρείτε πολύ καλό σημείο – κατάστημα με σωστό ενοίκιο.
-
Αν διαθέτετε χρήματα, μετά από απόλυση / εθελουσία, και δεν έχετε εργασία, σκεφτείτε πάρα πολύ σοβαρά τόσο την προοπτική ενός επενδυτικού franchise, όσο και ενός franchise με σκοπό την αυτο-απασχόληση.
-
Αν είστε εγκλωβισμένος στην ανεργία και έχετε ένα σχετικά μικρό ποσό ως αρχικό κεφάλαιο κίνησης, αν μη τι άλλο, διερευνήστε τις επιλογές που έχετε.
Τι να προσέξω για το δικό μου franchise;
Ξεκινώντας τη δική σας νέα επιχείρηση, είτε επενδυτικά, είτε ως αυτο-απασχόληση, δυο είναι τα βασικά δεδομένα, κατά την άποψή μας.
Το πρώτο αφορά το ίδιο το αντικείμενο και την φύση της νέας σας δραστηριότητας. Η απασχόληση στη νέα σας επιχείρηση κρίνεται ως δεδομένη, είτε full time, είτε part time. Δεν είναι δυνατόν να την αφήσετε στη μοίρα της, παρά τις όποιες ικανότητες του υπευθύνου, παρά την υποστήριξη από τη μητρική εταιρεία. Το άλλο ζήτημα αφορά στις συνθήκες εργασίες, στο προϊόν, στην ίδια τη φύση εργασίας. Σκεφτείτε τον εαυτό σας να ξεκινά κάθε μέρα για δουλειά και να περνά αρκετές ώρες στο κατάστημά σας, να σερβίρει, να φτιάχνει καφέ, να πουλά ρούχα, να μιλά με πελάτες, να κάνει παραγγελίες, να σηκώνει τηλέφωνα, να πουλά σε επιχειρήσεις… Νοιώθετε όμορφα; Αν, ΝΑΙ προχωρήστε στο επόμενο βήμα.
Το δεύτερο αφορά τις ικανότητες, τις δυνατότητες και τελικά την επιθυμία σας, να επιχειρήσετε. Ναι, μεν το franchise παρέχει μια μοναδική διέξοδο από την ανεργία, αλλά σαφέστατα δεν ταιριάζει σε όλους. Σύσταση επιχείρησης, λιγοστό ή αρκετό προσωπικό, φορολογικές δηλώσεις, παραγγελίες, παραλαβές, επικοινωνία με τους πελάτες. Μια κατάσταση μακριά απ’ όλους έχουν συνηθίσει την εργασία του γραφείου, με το laptop και το internet στο καθημερινό προσκήνιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, μη φοβάστε. Πλήρης εκπαίδευση στο χώρο σας, εγγυημένο όνομα και τεχνογνωσία από τη μεριά του franchisor, θα σας προσδώσουν σε λιγοστό χρόνο όλα τα εφόδια και την τριβή να τρέξετε τη δική σας επιχείρηση.
Πέρα από την αρχική επιλογή, αφού έχετε διερευνήσει τα ανωτέρω θεμελιώδη θέματα, του να επιχειρήσετε μέσω franchise, σκεφτείτε πολύ καλά ποια είναι τα concepts που αντέχουν στην κρίση και το έχουν αποδείξει. Εξετάστε με μεγάλη επιφύλαξη ιδιαίτερα νεωτεριστικές ιδέες που απευθύνονται σε περιορισμένα target groups, χαρακτηρίζονται από υψηλές τιμές λιανικής, πουλάνε περισσότερο concept παρά προϊόν.
Αφού λοιπόν επιλέξετε το ιδανικό για εσάς Σύστημα Franchise, μια επιχείρηση με καλό, διαφοροποιημένο προϊόν, καλά μεικτά περιθώρια, ικανή να επιβιώσει και με χαμηλούς τζίρους, αποδεδειγμένη τεχνογνωσία, σωστούς ιδιοκτήτες και με πραγματική υποστήριξη, ξεκινήστε έχοντας υπόψη σας:
-
Την τάση για γεωγραφικό περιορισμό των αγορών, δηλ. τα καλά πόστα είναι περιορισμένα και συγκεκριμένα.
-
Την τάση για μείωση των μισθωμάτων, δηλ. παζαρέψτε!
-
Την έλλειψη ρευστότητας, δηλ. εξετάστε τη δυνατότητα του δικαιοπαρόχου να σας προμηθεύει με προϊόντα, αλλά και τις συναλλαγές μέσω web banking, με άλλα λόγια συναλλαγές με τιμολόγια…
-
Την ταχύτητα των συνεργείων, αναφορικά με την ετοιμασία – κατασκευή του νέου σας καταστήματος.
-
Τις υποδομές και διάθεση για υποστήριξη και κυρίως κατά την εκκίνηση της επιχειρηματικής σας δραστηριότητας.
-
Τις αποδόσεις των υφιστάμενων καταστημάτων.
-
Τη δύναμη του brand.
-
Τις τάσεις στον κλάδο και τον ανταγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή βαραίνει εσάς τους ίδιους. Πολλοί θα επιχειρήσουν να σας πείσουν ή να σας μπερδέψουν. Δώστε μεγαλύτερη βαρύτητα σε όσους σας πουν τα πράγματα με το όνομά τους και δεν προσπαθήσουν να ωραιοποιήσουν καταστάσεις. Σε κάθε περίπτωση, δε, απευθυνθείτε στους ειδικούς. Όπως πάτε στον οδοντίατρο για το σφραγισματάκι σας, έτσι θα πρέπει να επικοινωνήστε με τους συμβούλους franchise, όταν διερευνάτε το επιχειρηματικό – επαγγελματικό μέλλον σας!