Η απόφαση να ξεκινήσεις το δικό σου franchise αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη επιλογή εφόσον επιθυμείς μια δική σου επιχείρηση, είτε ως αυτο-απασχόληση, είτε επενδυτικά. Ειδικά σήμερα, με την αγορά να ασθμαίνει, το franchising σε εφοδιάζει με μια δυνατή ασπίδα που σε προφυλάσσει από τις αναταράξεις της οικονομίας. «Στο σημερινό κόσμο, το να εργάζεσαι για τον εαυτό σου είναι ασφαλέστερο από ότι στο παρελθόν, και το να εργάζεσαι για μια εταιρεία έχει γίνει μία από τις πιο ριψοκίνδυνες επιλογές», όπως αναφέρει ο διακεκριμένος οικονομολόγος και συγγραφέας Paul Zane Pilzer, αρθρογράφος της The Wall Street Journal.

Ωστόσο για να πετύχεις στην επιχειρηματική κίνησή σου, θα πρέπει να κάνεις την σωστή επιλογή franchise concept, μια επιλογή που έχει να κάνει τόσο με τα δικά σου «μπορώ» και «θέλω», όσο και με τη μητρική εταιρεία, τα δικά της πεπραγμένα και τους στόχους της.

Τα δικά σου «μπορώ»

  • Πόσο είναι το κεφάλαιο που μπορείς να διαθέσεις; Πέρα από την αρχική επένδυση, υπολόγισε εγγυήσεις και ένα μίσθωμα, ΦΠΑ, αρχικό εμπόρευμα, άδεια λειτουργίας, σύσταση εταιρείας, δυο – τρεις μήνες για να «πάρει μπρος» το κατάστημα.

  • Πόσες είναι οι ώρες που θα είσαι διαθέσιμος να εργάζεσαι στο κατάστημά σου; Υπολόγισε 12ωρη καθημερινή απασχόληση για κατάστημα στον κλάδο της εστίασης. Αντέχεις την απασχόληση και τα Σαββατοκύριακα; Αν όχι, διερεύνησε τις επιλογές στο κλάδο της λιανικής. Αντέχεις τα βραδινά ωράρια; Αν όχι, αναζήτησε concept και/ή κατάστημα πρωινής – απογευματινής ζώνης.

  • Ποιές θα είναι οι αρμοδιότητές σου; Φαντάσου τον εαυτό σου να ξυπνά για να πάει στο κατάστημά σου, τον νοιώθεις ενθουσιασμένο με τις καθημερινές ασχολίες του; Αν ναι, ΟΚ. Αν νοιώθεις ευχάριστα να φτιάχνεις καφέ για τους πελάτες σου, να δείχνεις, τακτοποιείς, παραγγέλνεις γυναικεία t-shirts κ.ο.κ. τότε είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις το franchise που σκέφτεσαι.

  • Έχεις δικό σου άνθρωπο εμπιστοσύνης, τόσο αναφορικά με τις ικανότητές του, όσο και αναφορικά με την τιμιότητά του, ώστε «να είναι στο πόδι σου» όταν χρειάζεται; Σε περίπτωση, δε, που σκέφτεσαι το franchising επενδυτικά, ο άνθρωπος αυτός θα είναι το alterego σου και ιδιαίτερα απαραίτητος.

Τα δικά σου «θέλω»

  • Ποιές είναι οι μηνιαίες απολαβές σου με τις οποίες αφενός θα καλύπτεις τις ανάγκες σου και αφετέρου θα είσαι ικανοποιημένος σε σχέση με την επένδυσή σου και την απασχόλησή σου;

  • Επιθυμείς και υπάρχει η δυνατότητα να μειώσεις την καθημερινή σου απασχόληση μετά από μια περίοδο έξι μηνών ή δύο ετών;

  • Υπάρχει δυνατότητα επιχειρηματικής ανάπτυξης; Σου παρέχεται δικαίωμα προτίμησης σε άλλη περιοχή για συμμετοχή ή νέο δικό σου κατάστημα; Θα επιβαρυνθείς εκ νέου entry fees;

  • Αν το νέο σου κατάστημα «πάει καλά» υπάρχει προοπτική να το πουλήσεις και να κερδίσεις την υπεραξία της επένδυσής σου; Αν δε πάει καλά, σε ποιο βαθμό εξασφαλίζεσαι;

  • Πόσα έτη θα παραμείνει το concept ανταγωνιστικό και το κατάστημά σου κερδοφόρο; Πόσα έτη, εσύ ο ίδιος επιθυμείς να ασχοληθείς;

Τα πεπραγμένα

  • Ποιός είναι ο επιχειρηματίας της αλυσίδας που σε ενδιαφέρει και ποιό το επιχειρηματικό / επαγγελματικό ιστορικό του;

  • Πόσα καταστήματα διαθέτει η αλυσίδα και ποιές είναι οι οικονομικές αποδόσεις τους;

  • Ποιές υποδομές διαθέτει η μητρική εταιρεία; Γραφεία, αποθηκευτικοί χώροι, παραγωγικές εγκαταστάσεις, συνεργασίες, στελέχη κ.ο.κ.

  • Ιδιαίτερη σημασία έχει το ίδιο το concept. Πώς διαφοροποιείται στην αγορά, ποιά είναι τα νεωτεριστικά χαρακτηριστικά του, ποιό είναι το value που παρέχει στους καταναλωτές κ.ο.κ.

  • Παρέλαβες μια ολοκληρωμένη πρώτη μελέτη – ενημερωτικό υλικό με οικονομικές προβλέψεις και ανάλυση επένδυσης, λειτουργικών, εσόδων κ.λπ. Πόσο αναλυτική είναι; Περιλαμβάνει τις εισφορές σου στα ασφαλιστικά ταμεία, την αμοιβή του λογιστή, τις άγνωστες απώλειες, το φόρο εισοδήματος και την προκαταβολή του;

Οι στόχοι

  • Έχει όραμα ο επιχειρηματίας, ρεαλιστικό και τεκμηριωμένο; Όχι απλά «επιθυμούμε να είμαστε η Νο1 αλυσίδα στον κλάδο μας».

  • Έχει συγκεκριμένους στόχους που βασίζονται στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του concept;

  • Προγραμματίζει επενδύσεις ή προσλήψεις;

  • Αναγνωρίζει τα δυνατά και όχι μόνο τα αδύνατα σημεία του ανταγωνισμού του;

  • Αντιλαμβάνεται ότι διανύουμε παγκοσμίως μια περίοδο συνεχών και πολύ-επίπεδων αλλαγών που συνεπάγονται την ανάγκη για συνεχή ανανέωση και βελτίωση – ενίοτε και ριζική - του κάθε concept; Διαθέτει την διόραση και τα εφόδια γνώσης και υποδομών για να σχεδιάσει και να υλοποιήσει τις αναγκαίες μελλοντικές αλλαγές;

Η αξιολόγηση ενός franchise concept αφορά στην διαδικασία λήψης της απόφασης για την επιλογή του concept που θα εμπιστευθείτε για τα επόμενα έτη της επιχειρηματικής και επαγγελματικής ζωής σας. Σε αυτό εναποθέτετε όχι μόνο τις οικονομίες σας αλλά και την παρακαταθήκη του μέλλοντός σας. Αφορά σε μια πολυδιάστατη ανάλυση, και το πόσο σας αρέσει το concept ή το πόσο εμπιστεύεστε τον επιχειρηματία ή εταιρεία ή franchisor, απλά, δεν αρκεί. Το ανά χείρας άρθρο σας παρέχει τους βασικούς άξονες για να ξεκινήσετε τη δική σας ανάλυση και να καθοδηγηθείτε στη σκέψη σας.

Έχεις αποφασίσει να ξεκινήσει το δικό σου franchise; Αξιοποίησε την γνώση και την εμπειρία της Νο1 εταιρείας συμβούλων franchise!

Η εταιρεία μας, η FBS – Franchise Business Services, με θεσμικό, πρωταγωνιστικό και ηγετικό ρόλο στον κλάδο και με 25ετή εμπειρία, γνωρίζει καλύτερα απ' όλους το παρόν, το μέλλον και τις αποδόσεις των επιχειρηματικών προτάσεων της αγοράς.

Μάθε το τι και πως στο Franchise.gr ή τηλεφώνησε στο 2106540681 για να προγραμματίσεις μια ενημερωτική συνάντηση.

Το ανά χείρας άρθρο αποτελεί μέρος της σειράς «Ήρθε η ώρα να ξεκινήσεις το δικό σου franchise;» που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος του περιοδικού FRANCHISE BUSINESS.

Το προηγούμενο άρθρο της σειράς είναι το «Τι να κάνεις πριν και τι μετά την συνάντηση με τον Σύμβουλο Franchise».

Barbopoulos

Φτάνοντας στο τέλος του 2014 και μετά από 6 χρόνια συνεχόμενης κρίσης τα πράγματα στον τομέα της επιχειρηματικότητας μάλλον φαίνονται σιγά-σιγά να ξεκαθαρίζουν. Και όταν λέμε να ξεκαθαρίζουν εννοούμε πως στο παιχνίδι του τζίρου και της κερδοφορίας θα μείνουν συγκεκριμένοι και λιγοστοί «παίχτες». « Παίχτες» που έχουν αντιληφθεί ότι η αγορά απαιτεί οργάνωση, μεθοδολογία, εμπειρία, καινοτόμα προϊόντα και άριστη σχέση τιμής-ποιότητας. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά είναι απόλυτα αναγκαίο να τα καταλάβουν όλοι (ενεργοί ή μελλοντικά ενεργοί επιχειρηματίες).

Πάνος Μπαρμπόπουλος, Γενικός Διευθυντής FBS - Franchise Business Services, Κρήτη

Dangerous Franchise

Από τη θέση μας, ως σύμβουλοι, εκδότες και (ας πούμε) και bloggers, πάντα υπηρετούμε τον θεσμό και τον προασπίζουμε. Διαδραματίζοντας στον κλάδο μας ένα σημαντικό ρόλο, διενεργώντας τόσο τα ΒΡΑΒΕΙΑ FRANCHISE, αλλά και εκπονώντας σε τακτική βάση έρευνες και κλαδικές μελέτες, θέλουμε να πιστεύουμε (και αυτό προσπαθούμε) να είμαστε αντικειμενικοί και να εξυπηρετούμε πρώτα το θεσμό και όχι τα όποια συμφέροντα των δικαιοπαρόχων, που όπως έχει αποδείξει και η εμπειρία δεκαετιών μας στο χώρο, ενίοτε, έρχονται και παρέρχονται.

Σήμερα, η ζήτηση για το franchise έχει αυξηθεί ραγδαία, με επενδυτές και επιχειρηματίες που επιζητούν, είτε μια κερδοφόρα επένδυση – ευκαιρία, είτε μια ασφαλή δραστηριότητα για να εξασφαλίσουν την πληγωμένη από την τρόικα ευημερία τους.

Κατ' αυτόν τον τρόπο έχουν δημιουργηθεί πολλά μικρά αξιόλογα δίκτυα και ταυτόχρονα κάποια άλλα έχουν καταπλήξει την αγορά!

Διακρίνουμε δυο βασικές κατηγορίες επενδύσεων, τις μικρές και τις μεγάλες, με τις πρώτες να απευθύνονται σε ανθρώπους που επιθυμούν μια λογική επένδυση και αναζητούν την αυτό-απασχόληση και με τις δεύτερες να αφορούν περισσότερο κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών (βλ. ποδοσφαιριστές, τραγουδιστές κ.λπ.) που πέρα από την κύρια (ή πρώτη) δραστηριότητά τους έχουν και επιχειρηματικές ανησυχίες και επενδύουν με στόχο το (μεγάλο) κέρδος.

Πάντα είμασταν εστιασμένη σε πιο μικρές επενδύσεις, καθώς οι δεκάδες ημερήσιες ενημερώσεις και συζητήσεις μας (καλώς ή κακώς) έχουν να κάνουν με τον απλό κόσμο. Άλλωστε οι μεγάλες επενδύσεις υπόσχονται μεγάλα κέρδη, αλλά ταυτόχρονα εμπεριέχουν και υψηλότερο ρίσκο και ειδικά σήμερα που διανύουμε μια χαοτική εποχή.

Σε κάθε περίπτωση, τα όποια προβλήματα δημιουργούνται στον κλάδο έχουν να κάνουν όχι με το ύψος της επένδυσης, αλλά με το «ποιόν», τον «χαρακτήρα» και τις «βλέψεις» των δικαιοπαρόχων. Οι υπόλοιποι που υπηρετούμε τον κλάδο, σύμβουλοι, περιοδικά, εκθέσεις, δικηγόροι επιθυμούμε την ευρωστία του και μαζί με εμάς πλήθος αξιόπιστων αλυσίδων, που χρόνια τώρα έχουν βρει το δρόμο τους μέσα από τη στρατηγική του franchising.

Οι κίνδυνοι, λοιπόν, έχουν να κάνουν όταν ο franchisor:

  • Επιθυμεί να πλουτίσει γρήγορα και γι αυτό ζητά υπερβολικά entry fees.

  • Έχει νομικές και οικονομικές αδυναμίες και έχει βρει στο franchise το «καμουφλάζ» για να δραστηριοποιείται με κεφάλαια τρίτων.

  • Δεν έχει καταλάβει τις υποχρεώσεις του και δεν δεσμεύεται στον εαυτό του για την επιτυχία των συνεργατών του.

  • Βαριέται να υποστηρίζει, να εκπαιδεύει, να ακούει και να λύνει προβλήματα.

Εκμεταλλευόμενοι την ζήτηση για franchise, την ανάγκη του Έλληνα να στραφεί προς το «επιχειρείν» για να θρέψει την οικογένειά του, την απόφαση του Έλληνα να επενδύσει όλα όσα κατάφερε να αποταμιεύσει για να μη τα σπαταλήσει εγκλωβισμένος στην ανεργία, χρησιμοποιούν τον όρο franchise, μαζεύουν τα όποια χρήματα από τα entry fees, αλλάζουν το brand τους και ξανακάνουν τα ίδια. Χωρίς σήμα, χωρίς εμπειρία, με θαυμαστές ικανότητες πωλητή ενθουσιάζουν ανυποψίαστους επενδυτές και τους σέρνουν σε μια αδιέξοδο επιχειρηματική κατάσταση.

Ελάχιστοι, οι ανωτέρω, αλλά άκρως επικίνδυνοι!

  • Το franchising απαιτεί νομιμότητα, ενημερότητες, κατοχυρωμένο σήμα.

  • Το franchising απαιτεί δέσμευση / υποδομές για την υποστήριξη του δικτύου.

  • Το franchising απαιτεί χρόνο για το στήσιμο, την εκπαίδευση κ.λπ.

  • Το franchising απαιτεί σοβαρότητα. Δεν παίζεις με τα χρήματα των άλλων.

  • Το franchising απαιτεί την εμπλοκή του συμβούλου, τόσο για τον καθορισμό της ορθής στρατηγικής και τον σχεδιασμό του συστήματος, όσο και κατά την αναπτυξιακή πορεία.

  • Το franchising απαιτεί την εμπλοκή του συμβούλου, όταν είναι να διαλέξεις ένα σύστημα. Μην αφήνεις τον δικαιοπάροχο να σου πει τα δικά του, και μην θεωρείς τον εαυτό σου γνώστη της αγοράς, επειδή έχεις ένα πτυχίο οικονομικών ή επειδή ήσουν μεγαλοστέλεχος για χρόνια.

Από εμάς, όλους τους εμπλεκόμενους στο χώρο, οι μέρες και η εποχή απαιτούν το θάρρος να τραβήξουμε «κόκκινη» σε όλους όσους καπηλεύονται τον θεσμό, σε όσους καταστρέφουν την αγορά και το μοναδικό κλάδο που χωρίς καμμιά ενίσχυση από τη πολιτεία καταφέρνει να δημιουργεί θέσεις εργασίας και να αναπτύσσεται εντός και εκτός Ελλάδος.

Εν μέσω κρίσης και αναζητώντας απεγνωσμένα ευκαιρίες, επενδυτικές και επιχειρηματικές, διακρίνουμε κλάδους ή / και μεμονωμένα concepts που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον της αγοράς, με πολλά επιβαρυντικά στοιχεία και δυσοίωνες προβλέψεις.

Το μάθημα του κανιβαλισμού της αγοράς από τα frozenμας έδειξε περίτρανα πως ένα προϊόν για να σταθεί απαιτεί και μια σειρά από άλλα προαπαιτούμενα, όπως σωστό concept, ολική τεχνογνωσία και προσεκτική επιλογή εμπορικών σημείων.

Το ατυχές και επικίνδυνο σήμερα αφορά αφενός στις νέες τάσεις, καθώς η εμπειρία δικτύου / franchise είναι περιορισμένη και αφετέρου σε μεμονωμένα concepts, των σύστημα των οποίων διέπεται από ασυνήθιστους όρους και εν γένει δυσθεώρητα entryfees.

Όσο αφορά στις νέες τάσεις, είτε στη Μικρή Εστίαση, είτε στο HotshotRetail, η τεχνογνωσία του δικαιοπαρόχου διαδραματίζει το πρώτο ρόλο και μπορεί να αξιολογηθεί βάση του πακέτου που έχει δημιουργήσει, το οποίο θα πρέπει να είναι λεπτομερές, αλλά και στο πλαίσιο της εποχής που διανύουμε, αναφορικά με την αρχική επένδυση, τα entryfees και τα royalties. Η συνεργασία, δε, με καταξιωμένο σύμβουλο ανάπτυξης επισφραγίζει την «ποιότητα» του concept και προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχημένη ανέλιξη του.

Σχετικά με τα μεμονωμένα concepts, αυτά θα πρέπει να αξιολογηθούν με πολύ μεγάλη σοβαρότητα καθώς ενδέχεται να αποτελούν κλασική περίπτωση διαττόντων αστέρων. Στην αγορά κατά καιρούς έχουν προταθεί συστήματα franchise με εξαψήφια entryfees, με ιδιωτικά συμφωνητικά μετόχων, με εξαψήφια managementfees, χρεώσεις εκπαίδευσης, με στρατηγική βάση της οποίας τα καταστήματα franchise ανήκουν σε ποσοστό 51% ή 49% στη μητρική εταιρεία ή μέσω ΕΠΕ στις οποίες μετέχουν παρένθετα πρόσωπα. Το πρώτο και λεπτομερές βήμα για όποιον ενδιαφερόμενο πιστεύει ότι βρήκε την ευκαιρία της ζωής του είναι ο ενδελεχής έλεγχος της μητρικής εταιρείας και των φερόμενων ως ιδιοκτητών, αν εκπροσωπούν νόμιμα την εταιρεία, το φορολογικό παρελθόν και παρόν τους κ.ο.κ.

Γενικότερα, περίεργες ονοματολογίες τύπου συμπράξεων και συνεκμεταλλεύσεων θα πρέπει να μας δημιουργούν έντονες ανησυχίες και να μας προβληματίζουν, όπου η γνώση του συμβούλου και ο έλεγχος του ορκωτού είναι κάτι παραπάνω από must!

Πέρα από τα πλεονεκτήματα που προσφέρει το franchising σε όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν το δικό τους κατάστημα, προσδίδει δύναμη και στις εταιρείες που δημιουργούν τα δικά τους δίκτυα, προσφέρει ανάπτυξη, ρευστότητα και ενδυνάμωση του brandname, αλλά και δημιουργεί ένα ιδανικό πλαίσιο για startups με χρηματοδότη την ίδια την αγορά, με την αυστηρότητα και την κρίση που διαθέτει.

Η δυνατότητα που προσδίδει το franchising για γρήγορη επέκταση χρησιμοποιώντας τους πόρους των δικαιοδόχων που αφορούν όχι μόνο στα απαιτούμενα αρχικά κεφάλαια, αλλά και στις ικανότητές τους και στην δέσμευσή τους αναφορικά με την διαχείριση του καταστήματός τους, πολύ γρήγορα το κατέστησαν ως τον πλέον δημοφιλή τρόπο ανάπτυξης σε μια κατηγορία επιχειρηματιών, οι οποίοι είτε, λόγω ιδιαιτερότητας του κλάδου τους, οφείλουν να αναπτυχθούν με ταχείς ρυθμούς, είτε δεν διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για ανάπτυξη με ιδία μέσα, είτε έχουν γοητευθεί με το franchising ως θεσμό ελευθερίας και ευελιξίας.

Ωστόσο, η επιθυμία για γρήγορη ανάπτυξη πολλές φορές συνοδεύεται από έλλειψη προετοιμασίας και γνώσης, προετοιμασίας με την έννοια όλων εκείνων των ενεργειών που πρέπει να σχεδιασθούν και να προγραμματισθούν, ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχία της αλυσίδας και γνώσης των απαιτήσεων που δημιουργεί το μέγεθος και η ανταγωνιστικότητα της προς ίδρυση αλυσίδας. Κατ’ αυτό τον τρόπο είναι πολλές οι περιπτώσεις, όπου ο Δικαιοπάροχος ξεκινά με μια πολύ καλή ιδέα και μια υποτυπώδη σύμβαση δικαιόχρησης, χωρίς να μπορεί να κατανοήσει τις περιπέτειες στις οποίες θα εμπλέξει τόσο τον εαυτό του, όσο και τους συνεργάτες τους δικαιοδόχους. Στο σημείο αυτό διαδραματίζεται ως καταλύτης ο ρόλος του Συμβούλου και αναφαίνονται οι απαιτήσεις που πρέπει να πληρεί, κυρίως ως προς την ικανότητά του να παρέχει τόσο ολοκληρωμένες και ποιοτικές επιχειρηματικές συμβουλές, όσο και υποστήριξη.

Πιστεύουμε ότι ακόμη και αν ο Δικαιοπάροχος διαθέτει σημαντική εμπειρία και ικανότητες διοίκησης ή ακόμη και αν διαθέτει τον χρόνο και την διάθεση να εξειδικευθεί και να εμπλουτίσει τις γνώσεις του, η εμπλοκή του Συμβούλου είναι απαραίτητη, διότι το franchising είναι ιδιαίτερα πολυδιάστατο ως αντικείμενο και οι συνθήκες της αγοράς και του ανταγωνισμού συνεχώς μεταβαλλόμενες, ώστε να μην επιτρέπουν χρονικές

Συμπεραίνουμε, ότι το μεγαλύτερο βάρος σε όποια ανεπαρκή ανάπτυξη του θεσμού φέρουν κάποιοι Δικαιοπάροχοι, οι οποίοι ξεκινάνε το όνειρο της ανάπτυξης ερασιτεχνικά και απροετοίμαστα. Τελικός κριτής, ο πελάτης σε επίπεδο δικαιοδόχου και σε επίπεδο καταναλωτή αναγνωρίζει και επιβραβεύει τις ορθά μελετημένες προσπάθειες, ενώ στην αντίθετη περίπτωση οδηγεί αλυσίδες και νεοφερμένα brands προς τη τελική και γρήγορη συντριβή.

Η αυστηρή κρίση των ενδιαφερόμενων νέων επιχειρηματιών είναι αυτή που εμμέσως θα διαχωρίσει τις επενδυτικές προτάσεις σε αξιόλογες και σε αδύναμες. Η σωστή, έγκυρη, επαρκής και συνεχή ενημέρωση αποτελούν τα μοναδικά όπλα που διαθέτει στην πρώτη φάση της επιχειρηματική του εκκίνησης. Η εμπειρία μάς έχει δείξει ότι ένα μεγάλο ποσοστό υποψηφίων δικαιοδόχων είναι άτομα με χαμηλή εμπειρία και διοικητικές ικανότητες, οι οποίοι στηρίζονται απόλυτα στην υποστήριξη του Δικαιοπαρόχου. Είναι γεγονός ότι οι νέοι επιχειρηματίες επιζητούν μια λύση για την επαγγελματική αποκατάστασή τους και είτε περιμένουν πολύ περισσότερα από τον Δικαιοπάροχο, από ότι ο τελευταίος θα μπορούσε ποτέ να τους δώσει, είτε δεν έχουν κατανοήσει τις απαιτήσεις κατά την εκκίνηση και λειτουργία μιας οποιαδήποτε επιχειρηματικής μονάδας.

Βασικός παράγοντας για την αντιμετώπιση όλων των παραπάνω αδυναμιών και γεγονότων είναι η ορθή προετοιμασία και η υγιής νοοτροπία των Δικαιοπαρόχων.

Οι νέοι επιχειρηματίες, αναζητώντας είτε επαγγελματική αποκατάσταση, είτε αξιοποίηση των χρημάτων τους που παραμένοντας στις τράπεζες δεν αποδίδουν, αλλά και που σύμφωνα με πολλούς ταυτόχρονα κινδυνεύουν, στρέφονται σωρηδόν στο franchising, τόσο για τα προνόμια που προσφέρει, όσο και για την τυποποιημένη και οργανωμένη καινοτομία που παρέχει.

Το μόνο επιβαρυντικό στοιχείο του franchising αφορά στη συμπίεση του κέρδους λόγω royalties, κάτι – όμως – που είναι πέρα για πέρα λάθος, καθώς η τελική εξίσωση είναι θετική, καθώς από τη μια οι καλύτερες τιμές αγοράς που απολαμβάνουν οι δικαιοδόχοι λόγω οικονομιών κλίμακος και γνώσης που διαθέτουν οι μητρικές εταιρείες και από την άλλη η συνεχής υποστήριξη τόσο σε επίπεδο λειτουργίας, όσο και σε διαφημιστικές και προωθητικές ενέργειες, ξεπερνούν κατά πολύ το θέμα των περιοδικών τελών.

Δοκιμασμένο και επιτυχημένο σύστημα, εκμηδενισμός των αρχικών λαθών, επιτάχυνση των διαδικασιών στησίματος, εκπαίδευση, αρχιτεκτονικά σχέδια, concept, λύση για προϊόντα και προμηθευτές, δυνατότητα παράδοσης του καταστήματος με το κλειδί στο χέρι, αξιολόγηση αλλά και εύρεση καταστήματος, οικονομοτεχνικές μελέτες και πολλά άλλα εγγυούνται τη λύση του franchising.

Ας μη ξεχνάμε, δε, ότι όλο και περισσότερα αυτόνομα καταστήματα κλείνουν γιατί δεν έχουν concept, αγοράζουν ακριβά, δεν είναι branded, δεν υποστηρίζονται διαφημιστικά, δεν έχουν λύση σε περιόδους ύφεσης, δεν αξιολογούνται, δεν έχουν εκπαιδευμένο προσωπικό, έχουν ανοίξει σε άκυρο σημείο ή δεν έχουν διαπραγματευθεί το μίσθωμα. Αντίθετα, τα καταστήματα franchise, όχι μόνο δεν κλείνουν, αλλά αυξάνουν την διείσδυσή τους στην αγορά, ισχυροποιώντας τον θεσμό και αποδεικνύοντας τη δυναμική και τα οφέλη του στην επιχειρηματικότητα και στην οικονομία.

Ο κλάδος, λοιπόν, παρουσιάζει ανάπτυξη με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία αφορούν:

  • Αύξηση της ζήτησης, δηλαδή των ενδιαφερόμενων να ασχοληθούν επιχειρηματικά μέσω franchise, κυρίως ως επιχειρηματικότητα ανάγκης, με το σύνολο της ζήτησης να εκτιμάται στο ένα εκατομμύριο.
  • Αρχικό διαθέσιμο κεφάλαιο έως 50,000 Ευρώ για το 85% των ενδιαφερομένων.
  • Κυρίαρχες τάσεις η Μικρή Εστίαση (μία ονοματολογία που έχει πλέον καθιερωθεί και έχουμε την τιμή να έχουμε «εφεύρει») και το Hotshot Retail.
  • Μικρή ανάπτυξη αναφορικά με την διείσδυση του κλάδου, με στόχο το 20%.
  • Συμπίεση του κύκλου ζωής συγκεκριμένων τάσεων (ξεφούσκωμα) όπως το frozen yogurt και τα donuts.

Παρακολουθώντας και αναλύοντας την πορεία του κλάδου, εμπεριστατωμένα μέσα από τις έρευνες που διενεργεί το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον και εμπιστευόμαστε τις αλυσίδες που διαθέτουν όραμα και δέσμευση, λιτές δομές, μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στόχευση και νεωτεριστικά χαρακτηριστικά.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει την κρίση ως μια δική του Οδύσσεια με προορισμό – στόχο την απόλυτη καταξίωσή του ως καταλύτης για την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη και την ισχυροποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι στην πρόσφατη εκδήλωση απονομής των ΒΡΑΒΕΙΩΝ FRANCHISEμε καλεσμένες περίπου 100 αλυσίδες franchise, εκ των οποίων ξεχώρισαν οι 23, εντός του 2013 άνοιξαν περίπου 250 καταστήματα σε 15 χώρες.

Τελικά πως έρχεται η διαφοροποίηση; Και αν τα CoffeeIsland διαφοροποιούνται επειδή έχουν πολύ καλό και οικονομικό καφέ, από τις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις τους, και αν τα FAMOUS έχουν προϊόν valueformoney λόγω μεγάλων ποσοτήτων εισαγωγής, τα Mikelκαφέ της illy δεν πουλάνε;

Θεωρώ ότι εκμεταλλευόμενοι την απουσία οργανωμένου δικτύου στην Β. Ελλάδα και την αδυναμία των Flocafe στη Ν. Ελλάδα, αξιοποιώντας την απλή λογική που θέλει τον Έλληνα να διασκεδάζει πλέον σε καφετέριες αντί εστιατόρια ή μεζεδοπωλεία και κυρίως προσφέροντας αυτά που απαιτούμε ως καταναλωτές δηλ. καθαριότητα, επαγγελματισμό, εξυπηρέτηση, σεβασμό, ευγένεια, κέρασμα, ωραίο περιβάλλον, καλή ποιότητα κατάφεραν να παρέχουν το σύνολο αυτών που επιθυμούμε σχεδόν στην κορυφαία επίδοση, χωρίς όμως να διαθέτουν ούτε μοναδικό προϊόν, ούτε ξεχωριστό design, ούτε ιδιαίτερα καλές τιμές!

Ο αγώνας προς την διαφοροποίηση δεν τελειώνει ποτέ και το ευτύχημα είναι ότι η φαντασία του ανθρώπου είναι τελικά αστείρευτη. Το 2014 μας βρίσκει με πολλά ασυνήθιστα concepts στην Πλατεία Ειρήνης και αλλού, με bubbletea, με coldstone, με ταϋλανδέζικη και μεξικάνικη takeawayκουζίνα, με repairspots για κινητά και όχι μόνο, με e-commercesites που αναπτύσσονται μέσω franchise, όπως και localnewsportals.

Ένας νέος κλάδος έρχεται με πολλές ομοιότητες με το frozenyogurt, αυτός του BubbleTea, με αυθεντικό εκπρόσωπο τα Bubbleicious. Το Bubble Tea παρασκευάζεται με βάση το πράσινο, μαύρο και oolong τσάι. Χάρη στη μεγάλη ποικιλία σιροπιών φρούτων και γεύσεων για τσάι - γάλα, που αποτελούν μέρος του ποτού, δημιουργείται ένα ιδιαίτερο και ασύγκριτο κοντράστ γεύσεων, σε συνδυασμό με το topping της επιλογής, όπως popping boba, jelly ή ταπιόκα. Το Popping Boba είναι ένας γευστικός φυσικός χυμός σε ένα απαλό και τρυφερό κέλυφος, το οποίο είναι κατασκευασμένο από φύκια. Αυτή η νόστιμη και ασυνήθιστη χάντρα σκάει στο στόμα με μικρές εκρήξεις, απελευθερώνοντας ένα κύμα γεύσης και αρώματος. Το περιτύλιγμα του Popping Boba (Bubbles) είναι 100% φυτικό προϊόν, από το φυτό αγάρ - αγάρ, ένα μείγμα πολυσακχαριτών αγαρόζης και αγαροπηκτίνης που παρασκευάζεται με εκχύλιση από κόκκινο και καφέ άλγη που αναπτύσσονται στην Λευκή Θάλασσα και τον Ειρηνικό Ωκεανό, καθώς και σε υδατικά διαλύματα που σχηματίζουν ένα πυκνό ζελέ. Το αγάρ - αγάρ είναι ένα υποκατάστατο της ζελατίνης. Αυτό το φύκι από το οποίο δημιουργείται το αγάρ είναι ιδιαίτερα πλούσιο σε ιώδιο, ασβέστιο, σίδηρο και άλλες πολύτιμες ουσίες και ιχνοστοιχεία. Tο αγάρ δεν είναι μια πηγή θερμίδων (μηδέν θερμίδες), επειδή δεν απορροφάται από το ανθρώπινο σώμα. Το αγάρ απομακρύνει τις τοξίνες και τα απόβλητα, απομακρύνει τις βλαβερές ουσίες από το συκώτι βελτιώνει τη λειτουργιά του. Η Bubbleicious φέρνει στην Ελλάδα τη νέα μόδα που κάνει θραύση στην Ευρώπη, τσάι bubble, με σιρόπι φρούτων και μικροσκοπικές φούσκες, που όταν σκάνε απελευθερώνουν γεύσεις όπως μάνγκο, φράουλα, πορτοκάλι, γιαούρτι κ.α. Επαναπροσδιορίζει τα γευστικές μας εμπειρίες, με περισσότερους από 130 συνδυασμούς τσάι bubble και όχι μόνο, δημιουργώντας το απόλυτο σημείο συγκέντρωσης στις περιοχές που ανοίγουν, προσφέροντας το πλέον διασκεδαστικό, υγιεινό και μη βαρετό ρόφημα που κυριαρχεί ανά τον κόσμο. Μέσα στο 2014, έχοντας σχεδιάσει το σύστημα franchise και ξεκινώντας την δημοσιοποίησή του τέλος του 2013, κατάφερε, ήδη, να αριθμεί σε 2 franchise καταστήματα, με την συνέχεια να διαφαίνεται ως άκρως αισιόδοξη.

Μια νέα πρωτότυπη επιχειρηματική ιδέα είναι αυτή της OYO, που αλλάζει τα δεδομένα στις γευστικές απολαύσεις μας, καινοτομεί και ξεχωρίζει καθώς μας δίνει την δυνατότητα να διαλέξουμε το δικό μας παγωτό σε βάφλα, χωνάκι ή κύπελο, ξεφεύγοντας από τις κλασικές γεύσεις, με το παγωτό να φτιάχνεται επί τόπου, μπροστά μας, με τις γεύσεις και τα toppings που επιθυμούμε. Σε κάθε OYO οι πελάτες καλωσορίζονται από το άρωμα της φρεσκοψημένης βάφλας, εμπνέονται το δικό τους μοναδικό παγωτό, διαλέγοντας τις γεύσεις που τους ταιρίαζουν, όπως βανίλια, σοκολάτα, φράουλα, φιστίκι, cheesecake, sweet cream, καϊμάκι, gianduja. Αφού αποφασίσουν, ξεκινά η μαγεία! Το έμπειρο προσωπικό των OYO τοποθετεί το παγωτό σε μια παγωμένη πλάκα και με δεξιοτεχνία ξεκινά ένα ευφάνταστο show, αναμιγνύοντάς 'το με τα toppings που επιλέγουν οι πελάτες και σε λίγα λεπτά το ξεχωριστό δικό σας παγωτό είναι έτοιμο. Η OYO χρησιμοποιεί μια νέα τεχνολογία, με κύριο στοιχείο την ψυχώμενη πλάκα στους - 12ο C/ -18ο C, επάνω στην οποία αναμιγνύεται εντυπωσιακά το παγωτό με τα toppings, με τον πελάτη να παρακολουθεί τη προετοιμασία σε πραγματικό χρόνο, έχοντας επιλέξει τις γεύσεις παγωτού και τα υλικά που επιθυμεί όπως ξηρούς καρπούς, smarties, σοκολάτα, καραμέλα, σιρόπια, φρέσκα φρούτα, κροκάν κ.α. Η OYO λανσάρει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη νέα τάση στο παγωτό, όπου ο πελάτης επιλέγει ακριβώς το παγωτό που επιθυμεί, εντυπωσιάζοντας και συναρπάζοντας!

Η διαφοροποίηση, όπως αναφέραμε ανωτέρω, δεν εστιάζεται μόνο στο προϊόν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ΒΑΝΚΙΕ, που ξεχώρισαν φέτος στα ΒΡΑΒΕΙΑ FRANCHISE ως το MostInnovativeConcept, αριθμούν σε 4 καταστήματα, όπου με σύγχρονο design και με κύριο χαρακτηριστικό το graffiti με την συνδρομή και υποστήριξη του «I Support Street Art», με κοινό άνω των 50.000 ατόμων απ' όλο τον κόσμο, φιλοδοξούν να αποτελέσουν το meeting point της νεολαίας και όχι μόνο. Το BANKIE προσφέρουν πιροσκί, donuts, σάντουιτς, κοκτέιλς, γλυκά και αλμυρά εδέσματα, όπως και ροφήματα καφέδες, milkshakes, τόσο στους περαστικούς, όσο και στους κατοίκους και επαγγελματίες της περιοχής, take away αλλά και σε καθήμενους, σε νεανικό και ευχάριστο περιβάλλον, με προσεκτική μουσική, skateboards και λαμπτήρες plumen ως διακοσμητικά στοιχεία, με έντονο το industrial design, από τις λαμαρίνες στην οροφή, μέχρι τα διαχωριστικά κιγκλιδώματα και τους εμφανείς σωλήνες. Η πρόταση franchise των ΒΑΝΚΙΕ αφορά σε ένα νεανικό concept με σύγχρονα νεωτεριστικά χαρακτηριστικά, με αλμυρά και γλυκά εδέσματα, όπως και καφέδες, milkshake και ροφήματα, με συνολική επένδυση της τάξεως των 20,000 Ευρώ. Μέσα σε λίγους μήνες από το λανσάρισμα του concept με κύρια μέσα το Franchise.GR και το FRANCHISE BUSINESS, οι ενδιαφερόμενοι δικαιοδόχοι έχουν ανέλθει πλέον σε εκατοντάδες και σύντομα ακόμη περισσότερα ΒΑΝΚΙΕ θα εντυπωσιάσουν με την άφιξή τους σε κεντρικά σημεία σε όλη την χώρα.

Η αγορά, παρά τη μείωση της καταναλωτικής δύναμης, διψά για κάθε νέο και διαφορετικό, συνάμα ποιοτικό και διασκεδαστικό.

Το 2012 ήταν η χρονιά του frozenyogurt, με περισσότερα από 500 καταστήματα να ξεφυτρώνουν σε κάθε γειτονιά της χώρας και με πολλά από αυτά να σημειώνουν ημερήσιους τζίρους των 3,000 Ευρώ. Στη συνέχεια, τα περισσότερα σημεία, καταστήματα ή shopinashop, απλά, έκλεισαν και πλέον έχει γίνει ευρέως κατανοητή η θεμελιώδης αρχή ότι το frozenyogurt έχει νόημα μόνο σε κεντρικά σημεία με έντονη κίνηση τους θερινούς μήνες από το απόγευμα και μετά. Όλοι όσοι από μόνοι τους, ξεκίνησαν αυτόνομα καταστήματα, χωρίς γνώσεις και εμπειρία, βασισμένοι στο όποιο knowhow του αντιπρόσωπου του εξοπλισμού, απλά απέτυχαν και πολύ χειρότερα για όλους όσους επιχείρησαν να δημιουργήσουν μικρές αλυσίδες. Παράλληλα, οι καταναλωτές μπουχτήσαμε τα toppings και τα υγιεινά επιδόρπια, αν και το προϊόν κατάφερε τελικά να αποκτήσει ένα ευρύ πιστό κοινό.

Μέσα σε όλα αυτά τα γεγονότα, η γνωστή ΠΑΓΩΤΑ ΔΩΔΩΝΗ άδραξε την δική της ευκαιρία και δημιούργησε πολύ γρήγορα ένα δυνατό δίκτυο frozenyogurtστην Ελλάδα. Βασισμένη σε ποιότητα, concept και σύστημα ξεκίνησε ανάπτυξη στο εξωτερικό και σήμερα έχει παρουσία σε αρκετές χώρες, με δυο σημαντικούς προορισμούς ανάπτυξης την Ρωσία και τις Η.Π.Α.

Γιατί όμως τα chillbox επέτυχαν, εκεί όπου όλοι οι άλλοι σκόνταψαν και έπεσαν;

Δεν είχε ούτε καλύτερο concept, ούτε καλύτερη ποιότητα (κατά την άποψη του γράφοντος), ούτε καν ήταν η πρώτη εταιρεία που συνειδητοποίησε τη νέα τάση. Όμως είχε και έχει εμπειρία και γνώση διαχείρισης δικτύων, τόνισε την ελληνικότητα και την αυθεντικότητα στην γεύση σε επίπεδο marketing (και ειδικά στο εξωτερικό), αξιοποίησε την παραγωγική της ικανότητα (πουλά προϊόν και όχι σκόνη) διασφαλίζοντας σταθερότητα στην ποιότητα και δέσμευση στις αγορές από τους συνεργάτες της (αν και με αρκετά μεγαλύτερο foodcost) και διοικείται από ένα managementteam, που στοχεύει στο αποτέλεσμα, με δέσμευση και διορατικότητα, όπως και αποφάσισε να δημοσιοποιήσει την επιχειρηματική πρόταση franchise στο δίπτυχο FRANCHISEBUSINESS – Franchise.GR!

Προς το τέλος του 2012, για μερικούς μήνες, είχαμε μια νέα φρενίτιδα, αυτή των donuts, που ξεκίνησε (και τελείωσε) με τα nanou και πολλούς επίδοξους μιμητές (και πολλές φορές καλύτερους!). Με μελετημένο ή εξ ανάγκης το τρικ της ολιγόωρης λειτουργίας, με τιμή που αναστάτωσε την αγορά, η οποία δικαιολογείτο από τα ελάχιστα λειτουργικά και τη μηδενική επένδυση των καταστημάτων, ως μια προσπάθεια εξάλειψης των μεσαζόντων, οι ουρές σε κάθε κατάστημα ήταν πραγματικά συγκλονιστικές. Αξίζει να αγοράσεις ένα donut 0,60 ή 0,70 στο ντονατσάδικο της γειτονιάς σου, αντί 1,10 στο φούρνο της γειτονιάς σου. Όμως, το μηδαμινό περιθώριο κέρδους σε συνδυασμό με την ταχεία πτώση των πωλήσεων για ένα προϊόν που κατά βάση είναι άκρως ανθυγιεινό, οδήγησαν στην συντριβή άλλης μιας επίδοξης τάσης.

Το 2013, η νέα τάση ήταν αυτή των καφέ κάθε είδους. Το 2012 τα CoffeeIsland (συνδυασμός καφεκοπτείου και coffeetogo) άνοιξαν 46 νέα καταστήματα και το 2013 περισσότερα από 80, ένα γεγονός που τα οδήγησε δυο συνεχόμενες χρονιές στην βράβευσή τους, ως το πλέον αναπτυσσόμενο franchise στην Ελλάδα. Παράλληλα, τα Mikel έχουν εντυπωσιάσει με την ανάπτυξή τους, τους τζίρους τους, τον ντόρο γύρω από αυτά και από το γεγονός ότι ανοίγουν ενίοτε σε σημεία εκτός πιάτσας.

Η αγορά δείχνει την προτίμησή της και την εμπιστοσύνη της σε κάθε νέο και διαφορετικό, είτε το δούμε ως καταναλωτές, είτε ως επενδυτές. Το νέο είναι όμως και πρόσκαιρο πολλές φορές. Ο καταναλωτής αναζητά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, το κάτι άλλο, το οποίο μόλις το βρει, ξεκινά μια νέα αναζήτηση για κάτι διαφορετικό. Οι ρυθμοί ζωής, η διαδικτυακή κουλτούρα της αέναης πληροφόρησης και των likes έχουν δημιουργήσει ένα νέο τύπο καταναλωτή, ο οποίος ολοένα και περισσότερο συμπιέζει τους κύκλους ζωής προϊόντων και concepts.

Το concept που θα ζήσει περισσότερο είναι αυτό που διαθέτει μη αντιγράψιμα χαρακτηριστικά, αυτό που «παίζει» σε άλλα επίπεδα. Η εταιρεία, δε, και το δίκτυό της που θα επιβιώσει κερδοφόρα στο μέλλον είναι αυτή που ανανεώνεται και γίνεται ολοένα καλύτερη, αυτή που καινοτομεί και που τολμά. Όπως στα ανωτέρω casestudies, τα CoffeeIsland μέσα στην αλματώδη ανάπτυξή τους τόλμησαν και ανασχεδίασαν ολόκληρη την εταιρική τους εικόνα, ένα γεγονός που τους οδήγησε και σε δεύτερη διάκριση στα ΒΡΑΒΕΙΑ FRANCHISE 2014, ένα γεγονός διπλής βράβευσης που δεν έχει ξαναγίνει στα 6 χρόνια ζωής του θεσμού των Βραβείων. Απέδειξαν, λοιπόν, τα CoffeeIsland, ότι τολμούν και ότι συνεχίζουν να επενδύουν, με πρώτη μεγάλη επένδυση αυτή των παραγωγικών εγκαταστάσεων στην Πάτρα. Και για να συμπληρώσουμε την αιτιολόγηση της ανάπτυξής τους, να σημειώσουμε ότι από τις αρχές της μεγάλης ανάπτυξης, αρχές 2012, ακολουθούν ένα εκτεταμένο πλάνο προβολής στο Franchise.GRκαι πλέον και στο FRANCHISEBUSINESS.

Θεμέλιο θεωρητικής ανάλυσης με πρακτικότατες προεκτάσεις αποτελεί το γνωστό βιβλίο των BlueandRedOceans, και εδώ έρχεται και ταιριάζει το case της FAMOUS, οπού εντός του 2013 διπλασίασε σχεδόν το δίκτυό της και αριθμεί αρχές του 2014 σε περίπου 50 καταστήματα. Μείωσε το σύνηθες κέρδος υπερχονδρικής, επένδυσε στο χτίσιμο του brand, σε έντυπα και σε TV, έδωσε περιθώριο στα καταστήματα και εντυπωσίασε τις καταναλώτριες με την σχέση ποιότητας/design προς τιμή, εφάρμοσε κανόνες S/M στην χρηματοοικονομική κίνηση του δικτύου, αξιοποίησε socialmedia, εμπιστεύθηκε το δίπτυχο FRANCHISEBUSINESS – Franchise.GRγια την δημοσιότητα της επιχειρηματικής της πρότασης. Οι επιδόσεις της το 2013 την ανέδειξαν ως το BeSpokenFranchise του έτους, καθώς έθεσε νέα δεδομένα στον κλάδο της και παραμέρισε τον ανταγωνισμό. Πλέον, σε νέες εγκαταστάσεις με καλύτερη οργάνωση παρέχει συνεργασίες με το εμπόρευμα παρακαταθήκη και με γραπτή εγγύηση επιστροφής χρημάτων, μια μοναδική στρατηγική στον κλάδο, ως αποτέλεσμα της πίστης της εμπνευσμένης διοίκησης για την επιτυχία των δικαιοδόχων της.

Τα τελευταία έτη, η μικρομεσαία επιχειρηματική δραστηριότητα χαρακτηρίζεται από έντονες αναζητήσεις και κινητικότητα, με τους νέους επιχειρηματίες να αναζητούν είτε επαγγελματική αποκατάσταση, είτε την δική τους ευκαιρία εν μέσω κρίσης. Τα κύρια στοιχεία που πλαισιώνουν το νέο περιβάλλον αφορούν αφενός στην αναζήτηση της διαφοροποίησης μέσω καινοτομίας και νεωτεριστικών χαρακτηριστικών και αφετέρου στην αξιοποίηση των προνομίων του franchising.

NEED HELP? (x)
MESSAGE