Circe

Τα τελευταία έτη παρατηρείται έντονη κινητικότητα στον κλάδο του franchising, επιβεβαιώνοντας το ρητό ότι η κρίση γεννά ευκαιρίες. Τα βασικά ερωτήματα που ανακύπτουν είναι δύο: α/ «Για ποιους δημιουργούνται ευκαιρίες;» και β/ «Πότε μια ευκαιρία έχει τα χαρακτηριστικά της φούσκας;». Από τη μια, οι βασικές από τις υποτιθέμενες ευκαιρίες του 2012, το frozen yogurt και τα donuts, τελικά δεν ευόδωσαν και από την άλλη οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο (δικαιοπάροχοι, σύμβουλοι αλλά και άλλοι) αναζητούν τη δική τους διέξοδο, με τους ενδιαφερόμενους να έχουν τον ρόλο του πειραματόζωου, του θύματος, του υπαλλήλου, του πωλητή, του επενδυτή ή και /ενίοτε/ του συνεργάτη. Στη συνέχεια, θα επιχειρήσουμε μια χαρτογράφηση των νέων δεδομένων στο franchising ενόψει του 2014, επισημαίνοντας, για μια ακόμη φορά, την δυναμική του θεσμού, αλλά και τους κινδύνους για τους απρόσεκτους (...και αδιάβαστους).

Τα δημοσιεύματα σχετικά με την πορεία του franchising, λίγο – πολύ, βασίζονται στα ίδια δεδομένα, αν και τα συμπεράσματά τους διαφοροποιούνται ανάλογα με την διάθεση του εκάστοτε γράφοντος. Πολύ πρόσφατα διάβαζα ότι «Η αγορά franchise έχασε το 30% σε διάστημα μόλις τριών ετών ...» ένα ποσοστό που αφορά, σύμφωνα με το δημοσίευμα, το πλήθος των καταστημάτων. Ωστόσο, αν και μόνο αν αθροίσουμε τα νέα καταστήματα των Coffee Island, των chillbox, της FAMOUS και των mikel θα έχουμε ένα αποτέλεσμα της τάξεως των 300 καταστημάτων από τις αρχές του 2012. Αν, δε, προσθέσουμε και τα αναπτυξιακά αποτελέσματα «παραδοσιακών» brands στο χώρο, όπως τα ΑΒ και ο Μαρινόπουλος, και τα καταστήματα των νέων αλυσίδων όπως η donutέλα (8), τα Joel Kid's shoes (7), τα start yoging (6), τα ΒΑΝΚΙΕ (4) ή ακόμη και τα καταστήματα frozen yogurt και donuts που άνοιξαν το 2012 (και παραμένουν εν λειτουργία το 2013), το σύνολο των νέων franchise καταστημάτων ξεπερνά τα 500 κατά την τελευταία διετία, με μια απλή ενδεικτική καταμέτρηση.

Η αλήθεια είναι ότι «Τα νέα σημεία πώλησης αντισταθμίζονται από σχεδόν ισόποσα κλεισίματα», όπως αναφέρεται σε μια πάλι πολύ πρόσφατη ανάλυση από έγκυρο κλαδικό περιοδικό, με την οποία συμφωνούμε και «επαυξάνουμε».

Σε γενικές γραμμές ο κλάδος παρουσιάζει ανάπτυξη με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία αφορούν:

  • Αύξηση της ζήτησης, δηλαδή των ενδιαφερόμενων να ασχοληθούν επιχειρηματικά μέσω franchise, κυρίως ως επιχειρηματικότητα ανάγκης, με το σύνολο της ζήτησης να εκτιμάται στο ένα εκατομμύριο.

  • Αρχικό διαθέσιμο κεφάλαιο έως 50,000 Ευρώ για το 85% των ενδιαφερομένων.

  • Κυρίαρχες τάσεις η Μικρή Εστίαση (μία ονοματολογία που έχει πλέον καθιερωθεί και έχουμε την τιμή να έχουμε «εφεύρει») και το Hotshot Retail.

  • Μικρή ανάπτυξη αναφορικά με την διείσδυση του κλάδου, με στόχο το 20%.

  • Συμπίεση του κύκλου ζωής συγκεκριμένων τάσεων (ξεφούσκωμα) όπως το frozen yogurt και τα donuts.

Παρακολουθώντας και αναλύοντας την πορεία του κλάδου, εμπεριστατωμένα μέσα από τις έρευνες που διενεργεί το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον και εμπιστευόμαστε τις αλυσίδες που διαθέτουν όραμα και δέσμευση, λιτές δομές, μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στόχευση και νεωτεριστικά χαρακτηριστικά.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει την κρίση ως μια δική του Οδύσσεια με προορισμό – στόχο την απόλυτη καταξίωσή του ως καταλύτης για την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη και την ισχυροποίηση των μικρομεσαίων απέναντι στους πολυεθνικούς category killers.

Η χώρα των Λωτοφάγων

Εμφανίζονται ενίοτε μερικά concept ή και υποκατηγορίες κλάδων (τάσεις ...κατά την τεχνική ανάλυση) που υπόσχονται εξαίρετους τζίρους και εντυπωσιακά κέρδη. Προσφέρουν ένα εντυπωσιακά δομημένο Πακέτο Franchise (βλ. Λωτό) και υπνωτίζουν τους ενδιαφερόμενους, οι οποίοι έχοντας απελπιστεί από την επιχειρηματική / επαγγελματική τους απραξία πιστεύουν στο θαύμα. Ως φαύλος κύκλος, στη συνέχεια, η ίδια η αγορά «τρώει τα παιδιά της» και επέρχεται ο «κανιβαλισμός».

Κατ' αυτόν τον τρόπο, ένα εξαίρετο προϊόν, το frozen yogurt, αφενός προσέλκυσε 10 – 20 επιχειρηματίες με στόχο να δημιουργήσουν το δικό τους δίκτυο και τελικά να παραμένουν 3 – 4 στο χώρο και αφετέρου οδήγησε σε αρκετές εκατοντάδες νέα καταστήματα, τα οποία ανοίγοντας σε άκυρα σημεία, με μη διαφοροποιημένο προϊόν, ακόμη και όμοιους διασχηματισμούς και χρωματισμούς οδηγήθηκαν στην απαξίωση.

Επίσης, εμφανίσθηκαν μεγαλεπήβολα projects, με σημαντικές τόσο επενδύσεις, όσο και κύκλους εργασιών, αλλά και με λειτουργικά έξοδα – απαγορευτικά για την εποχή μας και με αστρονομικά (για το 2013) τέλη εισόδου, μερικά από τα οποία απέδειξαν του λόγου το αληθές (περί Λοτών) ή και θα το αποδείξουν στη συνέχεια.

Ο Πολύφηµος

Σαν τον Πολύφημο ξεκίνησε να πουλά franchise, όμως οι δικαιοδόχοι του έφυγαν και τον παράτησαν, πριν ακόμη προλάβει να εισπράξει. Εν ολίγοις, ξεκίνησε να τους φάει, αλλά τον άφησαν στα κρύα του λουτρού!

Ο Αίολος

Ο Αίολος εφοδίασε μερικούς δικαιοπαρόχους με τους ανέμους που τους οδήγησαν σε ανάπτυξη εντός και εκτός Ελλάδος. Το ασκί του, να διαθέτει εκθέσεις, επαφές, υποστήριξη, σχεδιασμό και τεχνογνωσία, χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία. Ωστόσο, το άνοιξαν, από κεκτημένη ταχύτητα ή από υπέρμετρη εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και ενώ οι Σύμβουλοί τους έφεραν σταδιακά τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αυτοί αποφάσισαν να τρέξουν και τελικά παρέμειναν καταμεσής του πελάγους.

Οι Λαιστρυγόνες

Εμφανίστηκαν και οι καταστροφικοί δικαιοπάροχοι, οι οποίοι ξεκίνησαν το δικό τους δίκτυο, και κάποιοι κατάφεραν να ξεκινήσουν 3 – 4 καταστήματα, υποσχόμενοι τρελά νούμερα και χρεώνοντας ακόμη πιο τρελά τα πάντα, με έμφαση στα κατασκευαστικά, και αφού έκαναν το ταμείο τους, κλείνουν και τα καταστήματά τους το ένα μετά το άλλο. Κάποιοι άλλοι κατάφεραν να δημιουργήσουν ακόμη πιο μεγάλο δίκτυο, αλλά καταστροφικοί όπως οι Λαιστρυγόνες, μη διαθέτοντας concept, προϊόν, όραμα, συνέχεια, εκμεταλλεύθηκαν την ζήτηση και πλέον το δίκτυό τους αποδομείται με ταχείς ρυθμούς.

Το μαγικό ραβδί της Κίρκης

Οι δικαιοπάροχοι που εντάσσουν στο δίκτυό τους υπαλλήλους και όχι συνεργάτες, ανθρώπους που δεν σέβονται την γνώμη τους και δεν αξιοποιούν τις ικανότητές τους, εγκλωβίζοντάς τους σε μια επένδυση – πρόταση ικανή να αντεπεξέλθει στα λειτουργικά και στις αγορές, μη δημιουργώντας κερδοφορία και προοπτικές ανάπτυξης, διαθέτουν το μαγικό ραβδί της Κίρκης και με τη μια αποκτούν υπαλληλικό προσωπικό, χωρίς μισθοδοσία και εισφορές.

Ο Τειρεσίας

Ο καλός σύμβουλος είναι αυτός που καθοδηγεί τόσο τον δικαιοπάροχο, όσο και τον δικαιοδόχο ώστε αφενός να λάβουν τις σωστές αποφάσεις και αφετέρου να τις υλοποιήσουν. Ξέρει το μέλλον σαν τον Τειρεσία, ξέρει να αναγνωρίζει τόσο τα λάθη, τις ικανότητες, τις δυνατότητες και τις προσδοκίες των πελατών του, όσο και το τι πρέπει να κάνουν προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους. Ο ρόλος του είναι αδιαμφισβήτητος αρκεί να έχει την τεχνογνωσία και την εμπειρία του μελλοντολόγου και όχι του μάντη, να κάνει σωστές προγνώσεις και όχι επιπόλαιες προβλέψεις. Χωρίς αστεία... όσοι εμπιστεύθηκαν την κρίση των επαγγελματιών, επέτυχαν!

Οι Σειρήνες

Διανύουμε την εποχή του ξελογιάσματος. Δικαιοπάροχοι υπόσχονται αποδόσεις με πολλά – πολλά μηδενικά και τα παρουσιάζουν τόσο όμορφα που σε αποπλανούν. Σύμβουλοι δήθεν, portalάκια ή άλλοι, ακόμη και sites αγγελιών παρουσιάζονται ότι κάνοντας χρήση νέων τεχνολογιών, κοινωνικών δικτύων, αδιόρατων μακρινών επαφών μπορούν όχι μόνο να σε βγάλουν από τη μιζέρια της κρίσης, αλλά σε κάνουν πάμπλουτο εν μία νυκτί. Αν ξελογιαστείς από τις Σειρήνες, το λιγότερο που έχεις να πάθεις είναι να χάσεις τον χρόνο σου, το χειρότερο να χάσεις την ευκαιρία σου.

Η Σκύλλα και η Χάρυβδη

Πάντα υπήρχαν οι καλοί, οι κακοί και οι άσχημοι, είτε δικαιοπάροχοι, είτε υπεύθυνοι ή σύμβουλοι ανάπτυξης. Πλέον, η αγορά έχει να αντιμετωπίσει και την Σκύλλα και την Χάρυβδη της ελληνοτροϊκανής συγκυβέρνησης και την επικίνδυνη ανικανότητα του δήθεν πολιτικού συστήματος. Τα συγκλονιστικά λάθη στα ολοένα και νέα μέτρα έχουν καταβαραθρώσει όχι μόνο την οικονομία, την ανάπτυξη, αλλά και την ψυχολογία και το βιοτικό επίπεδο του περήφανου Έλληνα.

Το νησί του Ήλιου

Όταν ένας επιχειρηματίας αποκτήσει ένα δυνατούτσικο δίκτυο και πόσο μάλλον ένα πραγματικά δυνατό brand νοιώθει πολύ δυνατός και σίγουρος και ενώ ξεκίνησε συγκαταβατικός και είχε την αντίληψη του αρχαιοελληνικού μέτρου, πλέον ξέχασε τις προφητείες των Συμβούλων του και αρχίζει να έχει γνώμη για ζητήματα που δεν γνωρίζει, να χρεώνει υπερβολικά και να θέλει να κερδίζει από παντού. Δυστυχώς γι αυτόν τιμωρείται από την αγορά και στην καλύτερη συντηρεί το δίκτυό του ή αναμορφώνεται – προσγειώνεται.

Η Καλυψώ

Ο δικαιοπάροχος που είτε επαναπαύεται και δεν ανανεώνει concept, εικόνα, προϊόντα, marketing, είτε προσκολλάται σε σύμβουλο με τον οποίο έχει αποκτήσει καλές σχέσεις και «χημεία», βάση κολακείας ή κοινωνικών δεσμών, εφησυχάζει και αδρανεί επικίνδυνα. Αν δεν ξυπνήσει, όσο ωραία και αν περνά με την Καλυψώ, θα χάσει τον προορισμό του στον κυκεώνα των αλλαγών της εποχής μας.

Το νησί των Φαιάκων

Τελικά, μετά από την επιχειρηματική διαδρομή του τα τελευταία έτη, αφού συνεργάσθηκε με 2 – 3 συμβούλους, αφού άνοιξε και 2 – 3 καταστήματα, με μικρά λάθη και λιγοστές επιτυχίες, έφτασε ο δικαιοπάροχος στο συμβουλευτικό νησί των Φαιάκων και εκεί γνώρισε τον τρόπο που θα του προσδώσει την επιτυχία για τον ίδιο και για τους συνεργάτες του. Είτε αναπτύχθηκε στο εξωτερικό, είτε συγκρότησε ένα ισχυρό και δυναμικό δίκτυο franchise στη χώρα. Εν αντίθεση με την κλασική εκδοχή του Μύθου, όσο αφορά στο franchising έχουμε όχι ένα, αλλά 3 – 4 νησιά, με την έννοια της εξειδίκευσης και των αποτελεσμάτων. Νησί για ανάπτυξη στο εξωτερικό, νησί για fashion concept strategy, άλλο νησί για την προώθηση στην Ελλάδα, άλλο για τη Μικρή Εστίαση, άλλο για οργάνωση, άλλο για πωλήσεις. Αρκεί να φτάσετε σε αυτό και να σας οδηγήσει στον δικό σας προορισμό.

***

Διαβάζοντας το ταξίδι του franchising και την Οδύσσειά του εν έτη 2012 – 2013, σαφώς εντοπίζουμε μερικές περιπτώσεις που οδήγησαν σε καταστροφικά αποτελέσματα, συνήθως εις βάρος των δικαιοδόχων, μέσω της ως άνω σχετικά γλαφυρής περιγραφής των σχετικών περιστατικών, με μοναδικό στόχο την ευαισθητοποίηση των νέων επιχειρηματιών, οι οποίοι τυχαίνει να είναι και νέοι ως επιχειρηματίες, αλλά και νέοι ηλικιακά. Όμως, το franchising έχει βρει τον δρόμο του, αν και δεν επιστρέφει στην Ιθάκη (που θα μπορούσε να είναι κάπου στα χρόνια προ Κρίσης), αλλά οδηγείται σε μια νέα εποχή, καθώς και το όλο story του Μύθου αφορά στην διαδρομή και όχι στον προορισμό. Αυτή η νέα εποχή του θεσμού έχει να κάνει με ξεκάθαρα, τίμια, διαφοροποιημένα concepts που σχεδιάζονται και υποστηρίζονται από νέους (ηλικιακά ή πνευματικά) ανθρώπους, με όραμα και δέσμευση.

Στέλιος Σταυρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, PISCINES IDEALES

 

 

Η ανάπτυξη των αλυσίδων δικαιόχρησης στη σημερινή συγκυρία προϋποθέτει μεγάλη διαφάνεια και διαλεκτική σχέση μεταξύ franchisee και franchisor. Ο συνεχής διάλογος και η ανοιχτή κριτική, βοηθάνε στην καλύτερη συνεργασία και κατανόηση και το αμοιβαίο όφελος είναι τεράστιο. Ωστόσο, θα πρέπει από κοινού οι δύο πλευρές να θέτουν τον πήχη ψηλά και να μην εφησυχάζουν, διότι κινδυνεύουν να πάρουν τον μονόδρομο της αποτυχίας.

 

Η εταιρεία που θέλει να αναπτύξει αλυσίδες δικαιόχρησης, θα πρέπει πρωτίστως να έχει όνομα, φήμη και ουσιαστική γνώση του αντικειμένου της. Μόνον έτσι θα εξασφαλίσει την επιτυχία. Το όνομα της επιχείρησης είναι απαραίτητο να έχει περάσει επιτυχώς από τον «έλεγχο της αγοράς». Ο καταναλωτής επιλέγει ευκολότερα μια γνωστή αλυσίδα, διότι αισθάνεται ασφάλεια και νιώθει οικεία. Έξυπνα «concepts», με καλά δεμένη οργάνωση, έχουν ενθουσιώδη αποδοχή ευθύς εξ αρχής.

 

Ο δικαιοπάροχος θα πρέπει να επενδύει συνεχώς στην εκπαίδευση και υποστήριξη των franchisees. Και αυτό γιατί πολύ απλά οι πετυχημένοι franchisees φέρνουν πλούτο στον franchisor. Για τους περισσότερους επενδυτές, η εκπαίδευση και η οργάνωση, αποτελούν πλέον σημαντικά κριτήρια για την τελική επιλογή της αλυσίδας δικαιόχρησης. Η ανάπτυξη νέων καταστημάτων και η καθιέρωση των υφισταμένων, απαιτεί ανθρωποκεντρική προσέγγιση, δημιουργική σκέψη και συνεχείς καινοτομίες.

 

Παρόλο που η σύμβαση δικαιόχρησης είναι μια λεόντειος σύμβαση (υπέρ του franchisor), αν οι συνεργαζόμενοι franchisors και franchisees έχουν ειλικρινείς σχέσεις, συναλλακτικό ήθος και δεοντολογία, αλλά και ανοιχτά μάτια, αυτιά και ορίζοντα, τότε το franchising είναι ο καλύτερος, ο ασφαλέστερος και τελικά ο πιο προσοδοφόρος τρόπος συνεργασίας.

Αξιοποίησε τη δυναμική του franchising και εκμεταλλεύσου τις ευκαιρίες της κρίσης.

Σήμερα, το franchising προσφέρει εξαίρετα πλεονεκτήματα για όσους διαθέτουν ικανό concept ή/και προϊόν, ώστε να δημιουργήσουν τη δική τους αλυσίδα ή να αναπτύξουν περαιτέρω το δίκτυο των καταστημάτων τους, καθώς το μέγεθος της ζήτησης αφορά σε άνω του ενός εκατ. ενδιαφερόμενους νέους επιχειρηματίες, πλήθος το οποίο αναμένεται να αυξηθεί, καθώς η ανεργία καλπάζει και όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας επικεντρώνονται στο franchising με σκοπό να ενισχύσουν το εισόδημά τους.

Παρέχουμε πλήρεις και αποτελεσματικές υπηρεσίες καλύπτοντας όλα τα ζητήματα που αφορούν τις αλυσίδες franchise, από την προετοιμασία τους και την εύρεση δικαιοδόχων, μέχρι την στρατηγική και την αναδιοργάνωσή τους.

Η εταιρεία μας όχι μόνο παρέχει πλήρεις υπηρεσίες προετοιμασίας και ανάπτυξης, αλλά και υποστηρίζει ενεργά και ολοκληρωμένα την υλοποίηση του στρατηγικού πλάνου σας:

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ

  • FRANCHISE BUSINESS PLAN

(ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ)

  • FRANCHISE MEDIA PACK

(ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ)

  • FRANCHISE AGREEMENT

(ΣΥΜΒΑΣΗ FRANCHISE)

  • OPERATIONAL MANUALS

(ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ)

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ

  • FRANCHISE BUSINESS

  • FRANCHISE PORTALS

  • E-MARKETING

  • SOCIAL MEDIA

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

  • ΕΥΡΕΣΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΧΩΝ

  • ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΧΩΝ

  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΧΩΝ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

  • ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

  • ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ

  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

  • ΝΟΜΙΚΑ

 

Έχουμε επανειλημμένως αναφέρει ότι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της Νέας Εποχής για το franchising αφορά στην ραγδαία αύξηση των ενδιαφερόμενων – δυνητικών νέων επιχειρηματιών, με περισσότερους από 1 εκατομμύριο συμπολίτες μας να στρέφονται, πλέον, στον θεσμό λόγω ανάγκης, με στόχο την επαγγελματική αποκατάστασή τους. Αυτό ακριβώς αποτελεί και την ειδοποιό διαφορά σε σχέση με την π.Κ. (προ Κρίσης) Εποχή, καθώς βιώνουμε μια οικονομία με την ανεργία στο 30% και με περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο εγκλωβισμένους ανέργους, που το μόνο που μπορούν να επιδιώξουν είναι η αυτο-απασχόληση ως επιλογή και ως διέξοδος της δημιουργικότητάς τους. Στο ανωτέρω πλαίσιο και σε συνδυασμό τόσο με την ψυχολογική και πραγματική αδυναμία των επιχειρήσεων για επενδύσεις, όσο και με την ενδογενή αυξημένη παραγωγικότητα των συστημάτων franchise, πολλές εταιρείες επιλέγουν την στρατηγική του franchising για την ανάπτυξή τους. Ωστόσο, τα επιτυχημένα εγχειρήματα απαιτούν μια πολυδιάστατη θεώρηση, σε επίπεδο concept, προετοιμασίας, υποδομών και συνεργασιών.

Εμπιστευθείτε το franchising για την επιχειρηματική κίνηση που θα αλλάξει το μέλλον σας. Γνωρίστε όλες τις αλυσίδες franchise και αξιοποιείστε την 20ετή γνώση και εμπειρία μας, ώστε να λάβετε την πλέον σωστή απόφαση.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, δημοσκοπήσεις και έρευνες κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, παρατηρούμε μια σχετικά αισιόδοξη άποψη για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Παράλληλα, το ενδιαφέρον της αγοράς για το franchising εξακολουθεί να διατηρείται έντονο. Ταυτόχρονα, νέα δεδομένα επαναπροσδιορίζουν και πάλι τον κλάδο.

Αποτελεί γεγονός ότι οι ενδείξεις για την οικονομία της χώρας είναι θετικές, με κύριο μήνυμα ότι ο κίνδυνος εξόδου της Ελλάδος από την Ευρωζώνη έχει ξεπεραστεί, όπως διατυπώνει το σύνολο των αναλυτών και των διεθνών οργανισμών.

Η κυπριακή κρίση δεν είχε αντίκτυπο στην χώρα, το τραπεζικό σύστημα αποδείχθηκε ανθεκτικό, η πορεία εφαρμογής του προγράμματος σταθεροποίησης συνεχίζεται βάση των όρων της δανειακής σύμβασης, τα ελλείμματα έχουν περιοριστεί σημαντικά.

Ωστόσο, η ανεργία συνεχίζει να καλπάζει, οι τράπεζες έχουν χάσει την αξιοπιστία τους προς πολίτες και επιχειρηματίες, η επιχειρηματικότητα συνεχίζει σε παγωμένους ρυθμούς, τα φοροεισπρακτικά μέτρα αυξάνονται και το πολιτικό σκηνικό παραμένει σταθερό μέχρι την επόμενη κρίση της τρι-κυβέρνησης.

Σε κάθε περίπτωση, οι ενδείξεις είναι θετικές και δίδουν ελπίδες για ανάκαμψη και της πραγματικής οικονομίας, καθώς μέχρι σήμερα κάθε θετική ένδειξη παραμένει στην στατιστική και δεν αντικατοπτρίζει την πρόοδο και την ευημερία των πολιτών.

Στο ανωτέρω πλαίσιο και σχετικά με τον κλάδο του franchising, το θετικό αφορά στην αύξηση της εμπιστοσύνης της αγοράς στα προνόμια που προσφέρει ο θεσμός, ένα γεγονός που αντικατοπτρίζεται από το σταθερά αυξανόμενο ενδιαφέρον. Κομβική σημασία για την πορεία του θεσμού θεωρείται η αξιοποίηση των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων, του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τόσο αναφορικά με τη συνολική κατάσταση και ψυχολογία της αγοράς, όσο και ειδικότερα με την ένταξη του franchising στα νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ.

Οι τάσεις της αγοράς

Σαφέστατα, η κυρίαρχη τάση στην αγορά εξακολουθεί να είναι η Μικρή Εστίαση, ένας όρος που εφευρετικά και δημοσιογραφικά πρωτο-εισάγαμε το 2012, ο οποίος εκφράζει τα μικρά καταστήματα εστίασης, συνήθως takeaway, με λιγοστό προσωπικό και κυρίως μη εξειδικευμένο, απλές διαδικασίες λειτουργίας, χαμηλά λειτουργικά και συμπιεσμένες αρχικές επενδύσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το frozenyogurt που έκανε δυναμικά την εμφάνισή του πέρσι, και πλέον διανύει το δεύτερο έτος της ανάπτυξής του με βήματα προς τα νησιά της χώρας και προς το εξωτερικό, μια εξαιρετική προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να δώσουν αφενός σε Έλληνες την δυνατότητα για μια αξιοπρεπή επαγγελματική αποκατάσταση και αφετέρου να εξάγουν προϊόν και concept εκτός συνόρων.

Τέλος του 2012, εμφανίσθηκε η τάση για τα γνωστά donuts των 0,60 ευρώ με καταστήματα μειωμένου ωραρίου, μια τάση που προσέλκυσε αρκετούς επενδυτές, αλλά εταιρείες που στόχευσαν είτε σε ανάπτυξη με ιδιόκτητα καταστήματα ή και με franchise. Πλέον, θεωρείται ότι επήλθε πολύ σύντομα κορεσμός, λόγω των ανύπαρκτων διαφοροποιητικών χαρακτηριστικών και των πολύ μικρών περιθωρίων κέρδους.

Η συγκριτική και διεξοδική μελέτη των δύο αυτών υποκατηγοριών της ευρύτερης αγοράς της εστίασης δίνει πολύ χρήσιμα συμπεράσματα, τα οποία αποτελούν και τη βάση για μια γενικότερη ανάλυση αναφορικά με το μέλλον και τις τάσεις της αγοράς.

Από τη μια, το frozenyogurt. Προϊόν σχετικά ακριβό, εναρμονισμένο με το υγιεινό τρόπο ζωής. Καταστήματα των 60 – 100 χιλ. Ευρώ, σε πολύ καλές εμπορικές θέσεις. Ημερήσιοι τζίροι του 2012 έως και 3,000 Ευρώ, νούμερο που οδήγησε στην ταχεία απόσβεση αρκετών καταστημάτων και προβλέψεις για το 2013 από 500 έως 1,000 Ευρώ.

Τελικά, όσοι ξεκίνησαν το δικό τους κατάστημα με την υποστήριξη, αρχική και συνεχή, μιας σοβαρής αλυσίδας franchise, πολύ γρήγορα ή και αργά ενίοτε, επέτυχαν την επιθυμητή απόσβεση και πλέον λειτουργούν αξιοπρεπώς και κερδοφόρα.

Από την άλλη, τα donuts των 0,60, με μηδενικές επενδύσεις, σε όχι τόσο καλές εμπορικές θέσεις. Προϊόν ένα και συγκεκριμένο, πάμφθηνο με πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους.

Γνώρισαν μια πολύ μεγάλη ζήτηση που με τα μηδενικά λειτουργικά οδήγησαν σε πολύ καλά νούμερα. Στη συνέχεια όμως, η ανυπαρξία διαφοροποιητικών χαρακτηριστικών οδήγησε σε ένα γρήγορο copypaste, με την ίδια προϊοντική γκάμα, το ίδιο Look, ίσως και τα ίδια χρώματα, την ίδια τιμή, τον ίδιο τρόπο εξυπηρέτησης, με αποτέλεσμα τον κορεσμό του κλάδου.

Το συμπέρασμα αφορά στην αναγκαιότητα ύπαρξης διαφοροποιητικών, νεωτεριστικών, καινοτόμων και μη αντιγράψιμων χαρακτηριστικών, τα οποία έχουν να κάνουν με ένα συνδυασμό ποιότητας προϊόντων, γκάμας προϊόντων, marketing, διάκοσμο.

Οι εταιρείες franchise, οι υγιείς εταιρείες franchise και όχι όσοι αποφάσισαν απλά να χρησιμοποιήσουν τον όρο για να βαπτίσουν τις συνεργασίες τους, πρώτα απ’ όλα γνωρίζουν, την αρχή και την συνέχεια. Γνωρίζουν πως, που και γιατί θα δημιουργήσουν ένα νέο κατάστημα και στη συνέχεια πως θα το υποστηρίξουν και πως θα το ενισχύουν για να παραμένει ανταγωνιστικό.

Σαφέστατα, με τα ανωτέρω αφήνουμε αιχμές εναντίον όσων «καπηλεύονται» τον θεσμό και δημιουργούν «εκτρωματικές» συμβάσεις, εκμεταλλευόμενοι την άγνοια ή και την απελπισία των ενδιαφερομένων, αλλά σε τελική ανάλυση ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις αποφάσεις του, τόσο αυτός που εμπιστεύεται ένα δήθεν concept, όσο και αυτός που ξεκινά ένα αυτόνομο noname, copypaste κατάστημα.

Το franchising δεν είναι απλά ένας όρος ή ένα περίγραμμα όρων ιδιωτικού συμφωνητικού συνεργασίας, αποτελεί μια ολόκληρη φιλοσοφία, ένα τρόπο συνεργασίας, μια στρατηγική ανάπτυξης και προϋποθέτει αρχική και συνεχή έρευνα, τεχνογνωσία, δέσμευση, υποδομές, αντίληψη και επιχειρηματικότητα.

Παρ’ όλο που η ζήτηση για το franchise έχει αυξηθεί και οι ενδιαφερόμενοι ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο (!) πολλές αλυσίδες έχουν «φρενάρει» την ανάπτυξή τους, μη μπορώντας να αντεπεξέλθουν στους νέους κανόνες της αγοράς. Οι αιτίες ποικίλουν από ψυχολογική κατάπτωση και οικονομικά προβλήματα μέχρι ελλιπή οργάνωση του τμήματος ανάπτυξης και μη αξιοποίηση των νέων ψηφιακών μέσων. Ωστόσο, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ένα ενιαίο πλαίσιο συνδυαστικών ενεργειών, με σαφείς και συγκεκριμένους στόχους, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι άκρως εντυπωσιακά.

Δεν υπάρχουν σοβαροί επενδυτές

Πολλές φορές ακούμε την ως άνω ρήση και ΝΑΙ, όχι απλά δεν υπάρχουν σοβαροί επενδυτές, αλλά δεν υπάρχουν καν επενδυτές (!), υπάρχουν ενδιαφερόμενοι να «επιχειρήσουν», νέοι που στρέφονται προς την αυτοαπασχόληση μέσω του franchise, για να βρουν μια αξιοπρεπή εργασία.

Η εποχή που άνοιγε κάποιος ένα κατάστημα και δεν πάταγε παρά μόνο για υψηλή εποπτεία και «εκχωρούσε» στους υπαλλήλους και στον δικαιοπάροχο την ομαλή λειτουργία του, έχει περάσει ανεπιστρεπτί, αν και ποτέ δεν ήταν ο κανόνας παρά η εξαίρεση σε συγκεκριμένα συστήματα που παρείχαν αφενός υψηλές αποδόσεις και αφετέρου τις κατάλληλες δομές παρακολούθησης και ελέγχου.

Πλέον, αν σοβαρός είναι αυτός που διαθέτει προς επένδυση χωρίς πολύ σκέψη ποσά των 200 ή 300 χιλ. Ευρώ, δεν υπάρχουν όντως σοβαροί επενδυτές.

Αν όμως, σοβαρός νοείται αυτός που έχει αποταμιεύσει ή μπορεί να συγκεντρώσει από την οικογένειά του ή από πώληση κάποιου μικρού ακινήτου ένα ποσό των 20 – 50 χιλ. Ευρώ και επιθυμεί να εργασθεί με δέσμευση και όραμα και όχι απλώς να απασχοληθεί στο κατάστημά του, τότε η αγορά είναι 100% σοβαρή.

Οι ενδιαφερόμενοι για το franchise σήμερα είναι, μεν, πολλοί περισσότεροι, διαθέτουν, όμως, λιγότερα χρήματα προς επένδυση, όχι απλώς σε σχέση με την π.Κ. (προ Κρίσης) εποχή, αλλά και από πέρσι.

Σύμφωνα με το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ FRANCHISE, η ζήτηση για το franchising αυξάνεται συνεχώς:

  • με το 85% των ενδιαφερομένων να αναζητούν λύση αυτοαπασχόλησης και

  • το 15% να διερευνά επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Οι ενδιαφερόμενοι δικαιοδόχοι ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο, εκ των οποίων:

  • το 2,5% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 100,000 € έως 300.000 €

  • το 12,5% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 50,000 € έως 100.000 €

  • το 25% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 25,000 € έως 50.000 €

  • το 60% αυτών διαθέτει ποσό προς επένδυση 15,000 € έως 25.000 €

ως κύρια κριτήρια επιλογής αναφέρουν:

  • τις αποδόσεις του καταστήματος,

  • τα σημεία διαφοροποίησης – μοναδικότητα concept και

  • τη δύναμη του brand.

Υπάρχουν, τελικά, σοβαροί επενδυτές, αλλά αφενός διαθέτουν λιγότερα χρήματα και αφετέρου δεν τα δίνουν εύκολα, εκτός αν πειστούν τεκμηριωμένα και αν το concept χαρακτηρίζεται από νεωτεριστικά και διαφοροποιητικά στοιχεία. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στο πλαίσιο των ΒΡΑΒΕΙΩΝ FRANCHISE έχει απονεμηθεί το βραβείο FASTGROWTHFRANCHISOR σε αλυσίδες όπως COFFEE ISLAND, PINK WOMAN, ZIO PEPPE, ΕΥΡΩΓΝΩΣΗ, WIND οι οποίες εντυπωσίασαν με τους αναπτυξιακούς ρυθμούς τους, με πρόσφατο παράδειγμα την COFFEE ISLAND, με 46 νέα καταστήματα εντός του 2012.

Έκανα διαφήμιση και δεν είχε αποτέλεσμα

Τι διαφήμιση; και πού; Το 2000 όποιος έβαζε μια καταχώρηση στο FRANCHISEBUSINESS είχε εκατοντάδες ενδιαφερόμενους με τη μια, όποιος συμμετείχε στην ΚΕΜ δεν υπήρχε περίπτωση να μην ανοίξει ένα ή περισσότερα νέα καταστήματα. Πλέον, κανένας δεν αποφασίζει να ξεκινήσει μια επιχείρηση, έτσι απλά και απαιτείται ένα συνδυαστικό πλάνο ενεργειών, όπως και υπομονή και δέσμευση προκειμένου να αναπτυχθεί ένα δίκτυο.

Πρώτα απ’ όλα, οι διαφημίσεις που έχουν νόημα αφορούν στα εξειδικευμένα μέσα και μόνο, όπως και πάντα. Μια διαφήμιση σε ένα lifestylefreepress περί franchise ή σε ένα έντυπο – κατάλογο που διανέμεται απροσδιόριστα σε μια έκθεση, φυσικά και δεν έχουν αποτέλεσμα.

  • Το FRANCHISE BUSINESS πέρα από το γεγονός ότι είναι το πρώτο περιοδικό που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα, το 1998:

  • Ξεχωρίζει στο περίπτερο και αναδεικνύει τις επιχειρηματικές προτάσεις καθώς εκτυπώνεται σε μεγάλο σχήμα 28 Χ 35,

  • Πουλά γιατί έχει χαμηλή τιμή περιπτέρου μόλις 2,5 Ευρώ,

  • Είναι σύγχρονο, σε διασύνδεση με το Franchise.GR μέσω QRcodes,

  • Έχει σταθερή κυκλοφορία και αναγνώστες, το μοναδικό περιοδικό franchiseστα περίπτερα κάθε δύο μήνες.

Από την άλλη, ζούμε πλέον σε μια ψηφιακή εποχή, έντονα και ταχέως εξελισσόμενη και το προβάδισμα στην ανάπτυξη έχει όποιος «διασυνδεθεί», όποιος αξιοποιήσει το διαδίκτυο, με καλοδομημένο εταιρικό site, όποιος δημιουργήσει απήχηση στα socialmedia.

Το Franchise.GR, το Νο1 αποτέλεσμα σε όλες τις searchengines και rankingsites:

  • χαρακτηρίζεται από περισσότερους από 850,000 επισκέπτες κατ’ έτος,

  • διαθέτει την πλέον ενημερωμένη database πληροφοριών

  • προσαρμόζεται αυτόματα σε οιαδήποτε συσκευή με σύνδεση στο διαδίκτυο από Η/Υ και laptopsμέχρι smartphones και tablets,

  • «ποστάρει» σε facebook, twitter, LinkedIn,

  • αποστέλλει την ηλεκτρονική εφημερίδα FranchiseAgenda κάθε δύο εβδομάδες σε βάση άνω των 480,000 αποδεκτών.

Τελικά, η διαφήμιση είναι απαραίτητη, με διαφορετικό τρόπο και budget από παλιά, και ο μοναδικός τρόπος για να γίνει η κάθε επιχειρηματική πρόταση γνωστή.

Όποιος ενδιαφέρεται θα έρθει να με βρει

Όντως, αρκεί να γνωρίζει την ύπαρξη του concept και να μη το προσπεράσει όταν κάποιο άλλο παρουσιασθεί – προβληθεί καλύτερα. Επίσης, όταν η αγορά διαθέτει πληθώρα προτάσεων, νέων και παλιών, καινοτόμων και κλασικών, μας αγοράζουν ή πουλάμε; (οι και τα δυο ταυτόχρονα;) Οι περιπτώσεις που το concept «πουλά» από μόνο του, είναι αφενός λίγες και αφετέρου η απήχησή τους διαρκεί λίγο και ας θυμηθούμε την frozenmania πέρσι τέτοια εποχή ή και την donutsmania τέλος του 2012. Από ένα κατάστημα στην Πάτρα, το chillbox ξεπέρασε πλέον τα 60, εκμεταλλευόμενο αφενός την τάση της εποχής, διαθέτοντας ένα καταπληκτικό πιλοτικό κατάστημα και παράλληλα εμπιστευόμενο την προώθησή του στο Franchise.GR και FRANCHISEBUSINESS. Από την άλλη, τα nanou χωρίς καμιά διαφήμιση και με μόνο «όπλο» τις ουρές στα πρώτα τους καταστήματα πολύ γρήγορα καθιερώθηκαν ως η μεγαλύτερη αλυσίδα στον κλάδο τους.

Τελικά, αν διαθέτετε το καταπληκτικό concept, ΝΑΙ, θα έρθουν να σας βρουν, αν παράλληλα το ενισχύσετε με την κατάλληλη προβολή και προώθηση, ακόμη καλύτερα.

Όσο, δε, αφορά στο εξωτερικό, όπου όλοι επιθυμούν ανάπτυξη, αν δεν προβληθείτε σωστά, δεν υπάρχει περίπτωση να σας βρει από μόνος του κανείς!

Πολύ κουβέντα και κανένα αποτέλεσμα

π.Κ. όταν το σύνολο της ζήτησης ήταν κοντά στις 500,000, στους 100 ενδιαφερόμενους οι 10 προχωρούσαν στο επόμενο στάδιο πλέον της αρχικής ενημέρωσης και 1 – 2 ξεκινούσαν το δικό τους franchise. Σήμερα, στους 200 ενδιαφερόμενους οι 30 προχωρούν στο επόμενο στάδιο για να ανοίξουν τελικά και πάλι 1 – 2 το δικό τους κατάστημα.

Οι ενημερώσεις είναι περισσότερες και κρατούν και περισσότερη διάρκεια, λόγω της αυξημένης επιφυλακτικότητας και αναποφασιστικότητας, αλλά και λόγω της πολύ μεγάλης προσπάθειας για εύρεση καταστημάτων σε εμπορικούς δρόμους με normal ενοίκιο.

Σαφέστατα, οι κουβέντες είναι πολλές, και εδώ αναδεικνύεται η προσφορά των συμβούλων, οι οποίοι ενημερώνουν, αξιολογούν, υποστηρίζουν και τις δυο πλευρές, διαθέτοντας τεχνογνωσία και εμπειρία.

Μόνο μετρητοίς

Πίστωση και επιταγές, λιγοστεύουν ολοένα και περισσότερο. Από την άλλη, το εμπόρευμα δεν είναι εύκολο να πληρώνεται τοις μετρητοίς. Μερικές αλυσίδες, σε Ελλάδα και εξωτερικό, κυρίως στον κλάδο της ένδυσης, έχουν υιοθετήσει την παρακαταθήκη, αν και στη χώρα μας δεν «πολυ-συνηθίζεται» τελικά, καθώς απαιτεί ρευστότητα και μηχανογραφικές υποδομές.

Αν η συνολική επένδυση μαζί με το αρχικό εμπόρευμα είναι σχετικά χαμηλή, κάτω από 50,000 Ευρώ, τότε η λογική «τοις μετρητοίς» εφαρμόζεται, διαφορετικά οι δικαιοδόχοι χρειάζονται μια σχετική βοήθεια στους όρους αποπληρωμής.

Με το τραπεζικό σύστημα να μην ενισχύει τους νέους επιχειρηματίες και με το ΕΣΠΑ να εξαιρεί το franchise από τη μια και από την άλλη να καθυστερεί εγκρίσεις και εκταμιεύσεις, η αγορά έχει στραφεί σε μικρές επενδύσεις, στη Μικρή Εστίαση και στα εξειδικευμένα καταστήματα λιανικής.

Τα υφιστάμενα καταστήματά μου δεν επιβιώνουν

Αρκετοί δικαιοπάροχοι έχουν εστιάσει (καλώς) στην αναδιοργάνωση και στην ενίσχυση του δικτύου τους, καθώς ο κλάδος τους υποφέρει έντονα από τη μειωμένη καταναλωτική δαπάνη, οπότε έχουν παραμερίσει την ανάπτυξη, μη έχοντας κέφι, αλλά και εμπιστοσύνη στο conceptτους.

Η σημερινή κατάσταση που βιώνουμε χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που οριοθετούν μια Νέα Εποχή, η οποία διαμορφώνει ένα διαφορετικό αναγκαίο πλαίσιο δράσης για κάθε επιχειρηματική οντότητα. Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία διακρίνουμε τρία στάδια συμπεριφοράς των επιχειρήσεων εν μέσω κρίσης, τα στάδια της Κατάπτωσης, Δόνησης και Έκρηξης. Ανάλογα με το στάδιο στο οποίο κατατάσσεται η επιχείρησα, απαιτείται το κατάλληλο μίγμα ενεργειών ώστε να δημιουργηθούν οι ικανές και αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης, με στόχους:

  • την αύξηση των πωλήσεων και την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας

  • την συμπίεση του κόστους και την αύξηση της ρευστότητας

διατηρώντας την ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, δημιουργώντας και αναδεικνύοντας καινοτόμα χαρακτηριστικά, δημιουργώντας νέα κανάλια ανάπτυξης.

Είναι εφικτή η αναδιοργάνωση σε κάθε κλάδο και σε κάθε επιχείρηση, αρκεί να υπάρχει η δέσμευση και η τεχνογνωσία. Στο πρόσφατο συνέδριο RoutetoMarket, που διοργάνωσε το SupplyChainInstituteκαι η PlanningΑΕ παρουσιάσθηκαν χαρακτηριστικά και εντυπωσιακά casestudiesαπό εταιρείες που μέσω restructure και outsourcing όχι μόνο μείωσαν το κόστος, αλλά βελτίωσαν και τους δείκτες εξυπηρέτησης των πελατών, αποκτώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Ας μη ξεχνάμε ότι οι νέοι δικαιοδόχοι «μεταγγίζουν» νέο αίμα στις αλυσίδες, καθώς πέρα από τα νέα καταστήματα που ενδυναμώνουν το brand, μεταφέρουν νέες σκέψεις και διάθεση προς ανάπτυξη, αρκεί να γίνει σωστή επιλογή τους, βασιζόμενη στις ικανότητές τους και στην διάθεσή τους για εργασία και συνολική πρόοδο, και όχι μόνο στα χρήματα που διαθέτουν.

Ποιό είναι το βέλτιστο συνδυαστικό πλάνο ενεργειών και δράσεων;

Όπως εν συντομία αναφέρθηκε ανωτέρω, απαιτείται ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο συνδυαστικών δράσεων με στόχο την εύρεση νέων δικαιοδόχων και την ανάπτυξη, εναρμονισμένο στις σημερινές συνθήκες της αγοράς και προσανατολισμένο στο αποτέλεσμα.

Οι κύριοι άξονες για την ολοκληρωμένη προβολή – προώθηση franchise αφορούν:

Παραδοσιακά μέσα, όπως

  • περιοδικό FRANCHISE BUSINESS

  • διεθνής έκθεση ΚΕΜ Franchise

  • εκθέσεις στο εξωτερικό, όπως η Buybrand

Ψηφιακά μέσα, όπως

  • Franchise.GR

  • Εταιρικό site, καλο-δομημένο, με ενότητα για franchise, cmsκ.λπ.

  • Socialmedia, postσε twitter, facebook, δημιουργία ομάδων και διαγωνισμών σε facebook, αξιοποίηση του LinkedIn

  • E-marketing

Pull – Ενέργειες απ’ όπου θα έρθουν ενδιαφερόμενοι και θα ζητήσουν οι ίδιοι περαιτέρω ενημέρωση, όπως το FRANCHISEBUSINESS ή το Franchise.GR

Push – Ενέργειες όπου θα γίνει η αλυσίδα γνωστή γρήγορα και σε μεγάλο πλήθος ενδιαφερομένων και θα της δοθεί η ευκαιρία να παρουσιάσει το concept της και να πείσει τους «ακροατές» της, όπως συμμετοχή σε έκθεση ή η διοργάνωση μια ημερίδας

Side – Ενέργειες που έχουν ως στόχο την ενδυνάμωση της αναγνωρισιμότητα του concept, όπως δελτία τύπου σε εφημερίδες, περιοδικά, blogs, facebook, twitter, Franchise.GR

Το βέλτιστο μίγμα των ανωτέρω ενεργειών έχει σχέση με τον κλάδο, τα χαρακτηριστικά του concept, τους στόχους ανάπτυξης, το διαθέσιμο budget και μπορεί να μην έχει κόστος παρά μόνο «κόπο», όπως στο facebook ή στο FranchiseClub.grμε μηδενικό κόστος, ή πολύ μικρό με μια απλή «καρτέλα» στο Franchise.GR ή και μεγαλύτερο στο FRANCHISEBUSINESS ή σε έκθεση franchise.

Υπάρχουν σήμερα ευκαιρίες;

Δεν είναι τυχαίο ότι εντός του 2012 δυο από τις πλέον γνωστές αλυσίδες στη Μικρή Εστίαση, αφού ξεκίνησαν την προβολή τους στο Franchise.GR με «μικρή» υποστήριξη από το FRANCHISEBUSINESS ξεκίνησαν περισσότερα από 100 νέα καταστήματα (!). Η μια στον κλάδο του frozenyogurt, νέο concept, με εξαίρετες υποδομές, νεωτεριστικά χαρακτηριστικά. Η άλλη στον κλάδο του καφέ, με δέσμευση και υποδομές και συνεχή ανάπτυξη.

Δεν είναι τυχαίο ότι και οι δυο χαρακτηρίζονται από υποδομές και σωστό – τίμιο concept, με τις ενέργειες τους προώθησης να βασίζονται κυρίως στα Ψηφιακά Μέσα.

Δεν είναι τυχαίο ότι αλυσίδες πολύ γνωστές, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος ή και νέες όπως η StartYoging ακολουθούν ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό πλάνο με ολοένα και νέα καταστήματα, χρησιμοποιώντας ένα βέλτιστο πλάνο ενεργειών συνδυάζοντας τόσο Ψηφιακά όσο και Παραδοσιακά Μέσα.

Τα παραπάνω είναι μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα, καθώς η ανάπτυξη είναι δυνατή και ενίοτε εντυπωσιακή, με αναγκαία και ικανή συνθήκη το δίπτυχο «Προβολή - Βιώσιμο Concept»!

Τα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα λιανικής επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, δίνοντας απάντηση στην κρίση και στον έντονο ανταγωνισμό από τα μεγάλα πολυεθνικά δίκτυα, παρέχοντας εμπιστοσύνη και ασφάλεια στο καταναλωτικό κοινό.

Στο πλαίσιο του αυξημένου ανταγωνισμού σε επίπεδο τιμών με τα μεγάλα καταστήματα να διαδραματίζουν το κυρίαρχο ρόλο με έντονες προωθητικές ενέργειες και συνεχή διενέργεια προσφορών, τα hotshotκαταστήματα κερδίζουν τους πελάτες καθώς επενδύουν στα όπλα της εξειδίκευσης και της γνώσης, με τα οποία «πείθουν» τους καταναλωτές για την αναγκαιότητα των αγορών τους και την ορθότητα των επιλογών τους, «απαλύνοντας» ταυτόχρονα τις όποιες ενοχές νιώθουν, όταν διερωτώνται αν οι αγορές τους ήταν τελικά τόσο αναγκαίες, όσο και ορθές.

Το μικρό κόστος επένδυσης, η ευελιξία, τα χαμηλά λειτουργικά έξοδα, η λειτουργία μόνο από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος με λιγοστό ή καθόλου προσωπικό και η εξειδίκευση αποτελούν τους βασικούς πόλους έλξης για τους νέους επιχειρηματίες, που αναζητούν μια αξιοπρεπή και αποδοτική απασχόληση.

Η σωστή γκάμα προϊόντων ή οποία είναι και μεγαλύτερη από των αντίστοιχη των υπεραγορών, η σωστή εξυπηρέτηση – λόγω εξειδίκευσης, οι επιπλέον υπηρεσίες, η ευκολία των αγορών σε συνδυασμό με σύγχρονα προγράμματα marketing, όπως διαγωνισμοί σε ομάδες του facebook ή κάρτες μέλους οδηγούν τους καταναλωτές να στρέφονται προς τα καταστήματα hotshot.

Η δημοτικότητα και επισκεψιμότητα των hotshotκαταστημάτων λιανικής αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική, ένα γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να διερευνούν σοβαρά οι παραγωγικές και προμηθεύτριες εταιρείες την δημιουργία των δικών τους δικτύων, με άμεσα πλεονεκτήματα τον καλύτερο έλεγχο της διανομής τους και κυρίως την μείωση των επισφαλειών και την αύξηση της ρευστότητας.

Τα hotshotfranchiseκαταστήματα λιανικής, από τα καταστήματα φυτικών καλλυντικών, τα ποδηλατάδικα, τα fashionstores, μέχρι τα mini market και τα conveniencestores, εντοπίζουν τάχιστα τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και όντας ευέλικτα προσαρμόζονται άμεσα στις νέες απαιτήσεις.

Το αντικείμενο του πόθου και η κρυφή γοητεία κάθε επιτυχημένου concept είναι αυτό που επιστημονικά ονομάζεται Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα με διάφορα επιμέρους επίθετα, και κατά Porter, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance.

Όμως, πρέπει να είναι μοναδικό ή έτσι τουλάχιστον να δείχνει, δεν αρκεί πλέον ένα – αλλά συνδυασμός περισσοτέρων, δεν βρίσκεται πλέον μόνο στο προϊόν όπως κάποτε, να μη μπορεί να αντιγραφεί, να ανανεώνεται, δεν αρκεί για πάντα. Κλάδοι, προϊόντα και concepts ακολουθούν κύκλο ζωής και τις περισσότερες φορές και τα ίδια τα brands.

Κοιτώντας σχετικά μεσοπρόθεσμα, καθώς ουδείς Έλληνας δεν κάνει πλάνα πενταετίας και άνω – στην καλύτερη και έχοντας ως στόχο να διατυπώσουμε μια αφετηρία σκέψης για όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν ένα δικό τους κατάστημα στον χώρο της Εστίασης, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για διαφοροποίηση διαγράφουμε έναν υποθετικό και παράλληλα πραγματικό διάλογο δικαιοδόχου προς δικαιοπάροχο:

Έχετε ένα ή περισσότερα μοναδικά προϊόντα;

ΟΧΙ. Έχουμε επώνυμο καφέ που υπάρχει στην αγορά, ντόνατς που επίσης υπάρχουν στην αγορά και μπορεί να τα βρει κάποιος και σε άλλα καταστήματα, παγωμένο γιαούρτι που το φτιάχνουμε με δικές μας συνταγές και δικό μας σταθεροποιητή, αλλά ο μέσος καταναλωτής δεν μπορεί να το ξεχωρίσει από τα ανταγωνιστικά, κρέπα και πίτσα με μίγμα που φτιάχνουμε στα κεντρικά μας αλλά υπάρχουν εξίσου καλές κρέπες και πίτσες και σε άλλα καταστήματα, σουβλάκι και burgerτο κρέας των οποίων προμηθευόμαστε με μη αποκλειστικότητα, γλυκά και παγωτό που φτιάχνουμε οι ίδιοι με τα εκλεκτότερα υλικά και με μοναδικές συνταγές και εξίσου καλής ποιότητας μπορείτε να βρείτε και αλλού.

Έχετε αποκλειστικότητες σε προϊόν, εξοπλισμό ή επίπλωση;

ΟΧΙ. Δεν έχουμε καμία αποκλειστικότητας. Δεν παράγουμε τις α’ ύλες και δεν έχουμε πατεντάρει τις συνταγές μας γιατί αυτό απλά δεν γίνεται. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να αντιγράψει πλήρως τα προϊόντα μας. Δεν έχουμε καμία αποκλειστικότητα σε εξοπλισμό και επίπλωση, αλλά και αν είχαμε μπορεί ο καθένας να εισάγει από άλλη χώρα τα σχετικά είδη, ή ακόμα και να τα αντιγράψει με μικρές διαφορές.

Έχετε ένα καλοστημένο και διαφοροποιημένο αρχιτεκτονικό διάκοσμο και ταυτόχρονα μη αντιγράψιμο;

ΟΧΙ. Δεν είναι αντιγράψιμο. Ο καθένας μπορεί να φτιάξει ένα παρόμοιο κατάστημα.

Κάνετε διαφήμιση σε πανελλήνια κλίμακα;

ΟΧΙ. Οι διαφημίσεις μας αφορούν το instoremarketing και δημοσιότητας μέσω publi, το siteμας, blogsκαι socialmedia.

Οι τιμές αγοράς των προϊόντων είναι οι καλύτερες που μπορώ να βρω;

ΟΧΙ. Σήμερα που οι προμηθευτές υποφέρουν από έλλειψη ρευστότητας, μπορείτε να επιτύχετε τις ίδιες τιμές και με εμάς.

Διαθέτετε μοναδική τεχνογνωσία;

ΟΧΙ. Διαθέτουμε εξαίρετη τεχνογνωσία, αλλά σίγουρα κάποιοι άλλοι διαθέτουν την ίδια ή ακόμη και καλύτερη.

Είστε η μοναδική αλυσίδα στην κατηγορία σας;

ΟΧΙ. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Πέρα από τις αλυσίδες του κλάδου, υπάρχουν και πολλά αυτόνομα καταστήματα, πολλά από αυτά με εμπειρία ετών και πολύ καλό όνομα στην περιοχή τους.

Αποφάσισα να ξεκινήσω το δικό μου αυτόνομο κατάστημα, μετά από όλα αυτά, καθώς δεν βλέπω πως μπορείτε να με βοηθήσετε να ξεχωρίσω και να επιτύχω.

Θα βρω ένα όνομα, θα βρω ένα γραφίστα να μου το λογοτυπήσει, θα βρω ένα δικηγόρο να μου το κατοχυρώσει, θα βρω ένα αρχιτέκτονα να μου το σχεδιάσει, θα βρω μια τεχνική εταιρεία να μου το κατασκευάσει, αφού βρω ένα μεσίτη για να μου βρει κατάστημα και ένα σύμβουλο να μου το αξιολογήσει και έναν προμηθευτή για τον εξοπλισμό ή ίσως και περισσότερους. Θα βρω προμηθευτές για καφέ, ψωμάκια, λουκάνικα, σάλτσες, donuts, πιροσκί, κουλούρια, τυρόπιτες, λουκανικόπιτες, τυρί, ζαμπόν, γάλα, γιαούρτι, σταθεροποιητή, ένα καλό μανάβη, αναψυκτικά, μπύρες, ποτηράκια, χαρτοπετσέτες, κουταλάκια. Θα βρω και ένα chef για να μου φτιάξει τις δικές μου συνταγές. Θα βρω κάποιον να με εκπαιδεύσει στην παρασκευή των προϊόντων γιατί θα φτιάχνω μερικά δικά μου και του καφέ. Θα βρω υπαλλήλους και ένα καλό τεχνίτη ή και ψήστη αν βάλω και σουβλάκια. Θα τους εκπαιδεύσω σε μια εταιρεία. Θα εκπαιδευθώ και στη λειτουργία των καταστημάτων. Θα κάνω και ένα onlinecourse στην διοίκηση επιχειρήσεων. Θα βρω και ένα λογιστή, πλησίον της εφορίας μου. Θα βρω και ένα σύμβουλο για επιδοτήσεις και θα πάω και στον ΟΑΕΔ.

Θα πουλάω καφέ σαν τα mikel, θα έχω το παγωμένο γιαούρτι του yoging, θα έχω τα donuts του coffeetime αλλά θα τα πουλάω και κατεψυγμένα 5 ευρώ / κιλό, θα έχω και hotdog με 0,60 αλλά θα είναι πολύ καλύτερο, θα βάλω και γλυκά του fresh αλλά θα τα φτιάχνω μόνος μου και θα τα πουλάω όλα 0,90 / τμχ, θα έχω και πιάτα από τον κατάλογο των palmieκαι θα κάνω και delivery, στο κατάστημα θα έχω και ipad και στην οροφή θα βάλω leds πάνω σε ποδήλατα, τα οποία και θα πουλάω.

Σε λίγο καιρό θα ξεκινήσω και διαφήμιση πρώτα σε mega και ANT1 για ένα δυνατό λανσάρισμα και μετά και σε εφημερίδες με κουπόνια για το κατάστημα.

Nothing is impossible!

Καλή Επιτυχία!

NEED HELP? (x)
MESSAGE