Ερευνες
Η παρατεταμένη ύφεση και οι δυσοίωνες προβλέψεις για την οικονομία οδηγούν την αγορά σε εξαθλίωση, με την όποια ανάκαμψη να φαντάζει δυνατή μετά το 2014 και με ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα την έξαρση της ανεργίας. Στο αυτό το καθόλου αισιόδοξο πλαίσιο, το ενδιαφέρον για το franchising έχει κορυφωθεί και ανοίγουν ολοένα και περισσότερα καταστήματα, ως λύση για επιπλέον εισόδημα και ως ανάγκη αυτοαπασχόλησης.
Είναι τώρα η κατάλληλη εποχή για επενδύσεις; Το case study του frozen yogurt
Η σκέψη να ξεκινήσει κάποιος το δικό του κατάστημα διέπεται από δύο κύριους προβληματισμούς, τα αναγκαία κεφάλαια και την χαμηλή κατανάλωση.
Σαφέστατα δεν είναι η κατάλληλη περίοδος για επενδύσεις της τάξεως των 200 – 500 χιλ. Ευρώ που π.Κ. (προ Κρίσης) ήταν εφικτές, κυρίως λόγω των δυνατοτήτων για τραπεζικές δανειοδοτήσεις. Σήμερα, τα αναγκαία κεφάλαια για την δημιουργία επιχειρήσεων μέσω franchise κυμαίνονται από 20 – 120 χιλ. Ευρώ και απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε όσους επιθυμούν (και δεσμεύονται) να ασχοληθούν πλήρως με τη νέα τους δραστηριότητα. Διακρίνουμε δυο κατηγορίες επενδυτών:
α/. τους αυτοαπασχολουμένους, αυτούς που ξεκινούν το δικό τους κατάστημα με σκοπό να αφιερωθούν πλήρως σε αυτό, δηλαδή 12+ ώρες ανά ημέρα, 6 ή 7 ημέρες ανά εβδομάδα, διασφαλίζοντας μια σίγουρη απόδοση που θα τους καλύπτει τα προσωπικά και οικογενειακά έξοδα και προσδοκώντας σε επιπλέον κέρδος, εφόσον σταθούν τυχεροί ή όταν επέλθει μια μικρή, τουλάχιστον, ανάκαμψη στην οικονομία.
β/. τους επενδυτές, που εστιάζουν σε συγκεκριμένα concept, τα οποία απαιτούν μικρό έλεγχο, μειωμένες ανάγκες σε ικανότητες προσωπικού (π.χ. αποκλείονται οι δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών) και με την υποστήριξη της μητρικής εταιρείας διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία τους, με αποδόσεις πολλαπλάσιες από οιοδήποτε επενδυτικό προϊόν (προθεσμιακούς, αμοιβαία κ.ο.κ.).
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Περισσότερα: Top επενδυτικές προτάσεις franchise για το 2013 (part i)
Review & Forward
Ξεκινήσαμε μια νέα, ακόμη πιο δύσκολη και ακόμη πιο ενδιαφέρουσα χρονιά, με τον καταναλωτή να αξιολογεί με ακόμη πιο αυστηρά κριτήρια τις αγορές του, και τον υποψήφιο δικαιοδόχο να είναι διστακτικός και ενίοτε καχύποπτος, αλλά παράλληλα να επικροτούν την καινοτομία και να επιβραβεύουν όσους του εξοικονομούν χρήματα ή όσους του παρέχουν διασκέδαση / αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και άψογη εξυπηρέτηση/ υποστήριξη.
ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΚΗΝΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗ ΦΟΡΑ και η πλέον έντονη τάση αφορά στην ηθική συμπεριφορά των επιχειρήσεων αναφορικά με τις σχέσεις τους με την κοινωνία, όπως διαμορφώνεται μέσα από τις υπεύθυνες ενέργειες των διοικήσεών τους κατά τις σχέσεις τους με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, εργαζόμενοι, μέτοχοι, πελάτες, προμηθευτές και γενικότερα την κοινωνία. Η ιδέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης έχει σχέση με τον τρόπο που κάθε επιχείρηση εφαρμόζει την έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης, η οποία στηρίζεται στον οικονομικό, στον κοινωνικό και στον περιβαλλοντικό πυλώνα. Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη υποδηλώνει ότι μια εταιρία ασχολείται σοβαρά όχι μόνον με την αποδοτικότητα και την ανάπτυξή της, αλλά και με τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπό της.
Πλέον, οι ίδιοι οι καταναλωτές μπορούν και οφείλουν να φερθούν ευφυώς - υιοθετώντας δηλαδή μια μη επιβλαβή συμπεριφορά, να μάθουν να συνυπολογίζουν στην καθημερινή τους ζωή τις «άγνωστες» και συχνά «κρυμμένες» οικολογικές συνέπειες των προϊόντων που αγοράζουν ή γενικά μεταχειρίζονται, όπως αναλύει ο Ντάνιελ Γκόλμαν στο νέο βιβλίο του «Οικολογική Νοημοσύνη».
«Ο κόσμος μας, ένας κόσμος υλικής αφθονίας, φέρει ένα κρυμμένο τίμημα. Δεν μπορούμε να δούμε τον βαθμό στον οποίο τα πράγματα που αγοράζουμε και χρησιμοποιούμε καθημερινά έχουν κόστος σε άλλα επίπεδα - αγνοούμε τι στοιχίζουν στον πλανήτη.[...] Το καθένα από αυτά τα πράγματα έχει τη δική του ιστορία και το δικό του μέλλον, καταβολές και καταλήξεις που παραμένουν εν πολλοίς κρυφές για μας, μια σειρά επιπτώσεων που απορρέουν σταδιακά από την αρχική εξαγωγή ή παραγωγή των συστατικών του, κατά την κατασκευή και μεταφορά του, μέσω των ανεπαίσθητων συνεπειών της χρήσης του στα σπίτια και τους χώρους εργασίας μας, μέχρι την ημέρα που απαλλασσόμαστε από αυτό. Εντούτοις, οι αόρατες συνέπειες όλων αυτών των πραγμάτων μπορεί να είναι η πιο σημαντική πτυχή τους», σημειώνει μεταξύ άλλων στον πρόλογό του ο Ντάνιελ Γκόλμαν.
Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας, οι συναισθηματικές αντιδράσεις των καταναλωτών στις αρνητικές συνέπειες στον πλανήτη από τη μη οικολογική παραγωγή των προϊόντων ενδέχεται να επηρεάσουν τις πωλήσεις. Με βάση αυτή τη διαπίστωση, ο Γκόλμαν, περνά από την ψυχολογία των αγοραστών στις στρατηγικές των πωλήσεων, και θεωρεί ότι οι επιτυχημένες επιχειρηματικές στρατηγικές του μέλλοντος θα είναι αυτές που ενσωματώνουν «οικολογικές» αλλαγές στην αλυσίδα παραγωγής των προϊόντων. ΝΓ :-)
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ 50% ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΖΕΙ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ, όταν το ποσοστό αυτό ήταν μικρότερο από 5% πριν από ένα αιώνα. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ως το 2050 το σχετικό ποσοστό θα ανέλθει στο 70% και θα ισοδυναμεί με 6.4 δις πολίτες. Το γεγονός αυτό διαμορφώνει την ανάγκη για concepts που καλύπτουν τις συνήθειες των μεγαλουπόλεων και που εμπνέονται από την αρχιτεκτονική των κτηρίων και των δρόμων, ακολουθώντας τους ταχείς ρυθμούς της ζωής.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα τελευταία επιστημονικά στοιχεία, οι άνθρωποι θα ζουν όλο και μακρύτερες ζωές, ενώ σε μερικές δεκαετίες, τα 100 θα είναι κοινός τόπος. Αυτή τη στιγμή, σε ολόκληρο τον κόσμο, ο μέσος όρος ζωής είναι γύρω στα 65 χρόνια για τους άνδρες και στα 70 για τις γυναίκες – διπλάσιος απ’ ό,τι πριν από 200 χρόνια. Επί χρόνια, οι επιστήμονες έλεγαν ότι η δραματική αύξηση του μέσου όρου ζωής, που για τους βρετανούς άνδρες ανέβηκε από τα 48 χρόνια το 1901 στα 75 χρόνια το 2000, δεν θα συνεχιστεί. Όμως, νέες έρευνες θεωρούν πως υπάρχει κάθε λόγος να πιστεύουμε ότι το προσδόκιμο ζωής θα συνεχίσει να αυξάνεται ασταμάτητα. Συγκρίνοντας τις διαφορές στο προσδόκιμο ζωής ανάμεσα στις βιομηχανικές χώρες, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το 2070, ο μέσος όρος ζωής των γυναικών στις HΠA μπορεί να έχει φθάσει τα 101 χρόνια. Σήμερα, οι επίσημες αμερικανικές προβλέψεις για τη χρονιά αυτή είναι μόλις 83,9 χρόνια. O ερευνητής Bόπελ σημειώνει ότι τα κορίτσια που γεννιούνται σήμερα στην Ιαπωνία ή στη Γαλλία (τις δύο χώρες με το μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής) έχουν ήδη πιθανότητα 50% να φθάσουν τα 100 χρόνια! Στην Ιαπωνία, οι γυναίκες προβλέπεται να φθάσουν τα 100 το 2060, ενώ στην Ιαπωνία το 2085. Όμως, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι όσο περισσότερο ζει κανείς, τόσο περισσότερα χρόνια θα είναι υγιής. ΤΣ :-)
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΟΙ OPEN FRANCHISEES, οι υποψήφιοι, δηλαδή, που θα χτυπήσουν την πόρτα ενός συμβούλου ή μιας αλυσίδας δικαιόχρησης και αποφασίσουν μονομιάς για το επιχειρηματικό μέλλον και την επένδυσή τους.
Την προηγούμενη δεκαετία οι οικονομικές εφημερίδες και οι μικρές αγγελίες στις κυριακάτικες εφημερίδες ήταν λίαν αποτελεσματικές, αντικαταστάθηκαν όμως σύντομα από τις ειδικές εκθέσεις και τα εξειδικευμένα περιοδικά franchising. Σήμερα, πολλά από τα παραδοσιακά κανάλια έχουν χάσει την αποτελεσματικότητα τους και έχουν αντικατασταθεί / συμπληρωθεί από νέα – σύγχρονα μέσα επικοινωνίας. Συγκεκριμένα, ένα άγνωστο ακόμα στο ευρύ κοινό σήμα μπορεί να δημιουργήσει ή να έχει σημαντικό exposure και αναγνωρισιμότητα – άρα και αποδοχή – μέσα στο χώρο της δικαιόχρησης. Είναι σχετικά εύκολο, για μια οργανωμένη και σωστά υποστηριζόμενη από συμβούλους franchise εταιρεία, να δημιουργήσει εκείνο το exposure, το οποίο θα της επιτρέψει να προσελκύσει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα σημαντικό αριθμό ποιοτικών δικαιοδόχων. Αρκεί οι εταιρίες αυτές να επιλέξουν τα σωστά κανάλια «έκθεσης» και τους σωστούς συμβούλους δικαιόχρησης, οι οποίοι θα μπορέσουν να διευρύνουν το «φάσμα έκθεσης», στο πλαίσιο της σημερινής ηλεκτρονικής εποχή και την «κατανάλωση» πληθώρας ειδήσεων – εικόνων – πληροφοριών, στο σπίτι, στο γραφείο, στο κινητό, στο κρεβάτι, παντού.
Ας μην υποτιμάμαι το γεγονός ότι ο υποψήφιος δικαιοδόχος, παρακολουθεί όλα τα μέσα χωρίς καν να κουραστεί ή να χρειάζεται να ψάχνει με τις ώρες. Αυτό το αναλαμβάνει για αυτόν π.χ. το Google Alert, με το οποίο πολύ εύκολα μπορεί να δέχεται καθημερινά στο mail του όλες τις πληροφορίες του δικτύου ή των δικτύων που τον ενδιαφέρουν. Με τον τρόπο αυτό δεν περιορίζει την πληροφόρησή του μόνο σε ένα δελτίο τύπου που κυκλοφορεί η εταιρεία, αλλά διαβάζει και τα σχόλια που γράφονται για αυτή στα διάφορα blogs, στο facebook, στο tweeter κ.λπ. και αντλεί την πρωταρχική του ενημέρωση όχι από έναν έντυπο ενημερωτικό φάκελο, αλλά από το συνδυασμό πολλών «ηλεκτρονικών φακέλων» που είναι στη διάθεση του στο διαδίκτυο. Με τον τρόπο αυτό όλο το ιστορικό μιας εταιρείας είναι στη διάθεση του υποψηφίου, ο οποίος μπορεί εύκολα να κρίνει το exposure, το impact στα social media καθώς και το βαθμό αναγνωρισιμότητας εντός της αγοράς του franchising. Ο έξυπνος – ενημερωμένος δικαιοδόχος παρακολουθεί όλα τα κανάλια και αξιολογεί όλες τις πληροφορίες για τις αλυσίδες franchise. ΠΠ :-)
ΤΕΤΟΙΑ ΔΥΣΚΟΛΗ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΧΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙ Η ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟ 1941. Οι μεγάλες δυσκολίες που ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2008 έχουν οδηγήσει χιλιάδες επιχειρηματίες σε απόγνωση και ενίοτε στον εμπορικό θάνατο. Βιώνουμε μια πρωτοφανή κατάσταση σε ό,τι αφορά στο εγχώριο εμπόριο, μια πραγματικότητα που έχει μέχρι στιγμής κοστίσει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Πολλοί ισχυρίζονται ό,τι πρόκειται για μια ευθυγράμμιση της παγκόσμιας αγοράς με αυτό που τόσα χρόνια θα έπρεπε να είχε γίνει. Είναι, άλλωστε, απ’ όλους παραδεκτό ό,τι επί μακρόν η ελληνική αγορά διατηρούσε περισσότερες επιχειρήσεις από όσες άντεχε. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα παραμείνουν μόνο όσοι «έχουν λόγο να μείνουν στην αγορά» και το αυτό ισχύει και για το χώρο του franchising, όπου οι μητρικές εταιρείες οφείλουν να αντιμετωπίσουν, πλέον, πολλά μέτωπα, και κυρίως την «προσφορά – concept» που προτείνουν σε καταναλωτές και σε δικαιοδόχους - δυνητικούς και υφιστάμενους, τις αγορές και τα σημεία πώλησής τους, τις υποδομές τους και το marketing.
Πλέον, τόσο το εμπορικό κέντρο της Αθήνας, όσο και περιφερειακές αγορές που άλλοτε ήκμαζαν, όπως η Νέα Ιωνία, το Χαλάνδρι, το Περιστέρι, ο Πειραιάς, η Γλυφάδα θυμίζουν ολοένα και περισσότερο σεληνιακό τοπίο από τα άδεια καταστήματα. Την ίδια στιγμή, μεγάλη κινητικότητα υπάρχει και σε ένα άλλο εξόχως ενδιαφέρον πεδίο, κυρίως για το αθηναϊκό εμπόριο, αυτό της ενοικίασης εμπορικών επιφανειών. Ήδη, πολλές μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες κινούνται προς την κατεύθυνση επαναδιαπραγμάτευσης των μισθωμάτων τους, συχνά απειλώντας ακόμα και με αποχωρήσεις. Το φαινόμενο αυτό είναι περισσότερο εμφανές στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, τα οποία ήδη μελετούν αναπροσαρμογές των μισθωμάτων ώστε να αποφύγουν το οδυνηρό για τα ίδια φαινόμενο των ξενοίκιαστων χώρων. Αξιόπιστες πληροφορίες αναφέρονται σε κύμα φυγής από δύο τουλάχιστον μεγάλα malls , το ένα εκ των οποίων βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και το άλλο στα βόρεια προάστια. Σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του FB, αρνητική πορεία ετοιμάζονται να ακολουθήσουν μια γνωστή εταιρεία στον χώρο των θυρών ασφαλείας, δύο επιχειρήσεις του κλάδου ένδυσης, μια εταιρεία αθλητικής ανδρικής ένδυσης υπεράνω πάσης υποψίας, γνωστή επιχείρηση του κλάδου των επίπλων με νεωτεριστικές κατά το παρελθόν προτάσεις και όνομα, μια επιχείρηση γυναικείας ένδυσης και ειδών αξεσουάρ, μια εταιρεία ανδρικής μόδας με έμφαση στα πουκάμισα, μια αλυσίδα στεγνοκαθαριστηρίων που άλλαξε πρόσφατα χέρια, μια αλυσίδα αξεσουάρ με νέα επωνυμία, ένα δίκτυο εκπαίδευσης, μια αλυσίδα με ρούχα για παχουλές κυρίες, μια αλυσίδα με καλλυντικά, αλλά και μια μεγάλη εταιρεία συμβούλων. Οι παραπάνω περιπτώσεις ήδη συζητιούνται εκτενώς στους κύκλους του franchising, καθώς δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που έχουν καταθέσει αιτήσεις ένταξης στο περιβόητο άρθρο 99 ή που δεν δύνανται πλέον να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.
Σύμφωνα με πηγές του ΕΒΕΑ, το2010, και ιδιαίτερα το διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου - Απριλίου, δηλαδή η περίοδος εκείνη που συμπεριλαμβάνει εντός της τόσο τις χειμερινές εκπτώσεις, όσο και τις πασχαλινές αγορές, θα αποτελέσει την τελευταία σανίδα σωτηρίας για πολλούς επιχειρηματίες, και ταυτόχρονα με την παρέλευσή της και το σημείο εκκίνησης για ένα πρωτοφανές μπαράζ λουκέτων, ακόμα και πολύ γνωστών ονομάτων του εμπορίου. Όπως ανέφερε πρόσφατα και ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος κ. Αντώνης Ζαΐρης «οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί για το μέλλον του ελληνικού εμπορίου, καθώς τα περιθώρια έχουν στενέψει». Μεγάλες φίρμες συρρικνώνουν το δίκτυό τους και γνωστοί όμιλοι είτε συρρίκνωσαν μεγάλα τους καταστήματα (για παράδειγμα η «Goody’s», η οποία ανακαίνισε το κατάστημά της στο Πασαλιμάνι, όμως ταυτόχρονα μείωσε την επιφάνεια που ενοικιάζει κατά 1/4) είτε μελετούν αναδιάρθρωση του δικτύου τους. Παράλληλα, λουκέτα στα καταστήματά τους έχουν βάλει γνωστές εταιρείες, κυρίως του κλάδου ένδυσης. Ήδη η «Αεράκης», η« Anna Riska» , η « Prince Oliver» , η « KostaBoda» , η «Lacoste» , η « Missoni» κ.ά. αναθεώρησαν την πολιτική επέκτασής τους κλείνοντας μαγαζιά τους. Πολλά είναι και τα εστιατόρια τα οποία δεν μπόρεσαν να αντεπεξέλθουν στην κρίση, καθώς οι Αθηναίοι περιόρισαν τις εξόδους τους για φαγητό. Από τα παραπάνω, καθίσταται σαφές πως το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις που άμεσα κινδυνεύουν αλλά και δεκάδες άλλες οι οποίες συνεργάζονται εμπορικά μαζί τους και που θα βρεθούν με ακάλυπτες επιταγές. Πρόκειται για ένα ντόμινο προβλημάτων το οποίο θα βρει την αγορά κυριολεκτικά ανοχύρωτη, ενώ μεγάλες συνέπειες θα υπάρξουν και στους δείκτες της ανεργίας. Ένας κλάδος όμως ο οποίος κυριολεκτικά υποφέρει από μια σειρά σιωπηρών λουκέτων, τα οποία σπάνια βλέπουν το φως της δημοσιότητας, είναι αυτός των ηλεκτρικών ειδών. Το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στις μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες κατά κανόνα εντάσσονται στα συνεργατικά δίκτυα κοινών αγορών. Μετά την τύχη της «Magnet Electric» το φετινό καλοκαίρι, μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζει κι άλλος ένας συνεταιρισμός του κλάδου, ενώ πηγές της εν λόγω αγοράς αναφέρονται σε περίπου 25 λουκέτα μικρών καταστημάτων αυτής της μορφής. Παράλληλες δυσχέρειες όμως αντιμετωπίζει και το εμπορικό κύκλωμα γύρω από την οικοδομή, λόγω της καθίζησης των κατασκευών. Κάπως έτσι, δεκάδες είναι οι πτωχεύσεις εταιρειών στον χώρο των δομικών υλικών, της εμπορίας ή παραγωγής κουφωμάτων, στα χρώματα. ΠΘ:-)
ΤΑ SOCIAL MEDIA ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΚΟΣΜΟ, που διαθέτει μια ενδιαφέρουσα «βιοποικιλότητα» και αναδίδει αξιοσημείωτες ιδιαιτερότητες. Αποτελούν, πλέον, την τέταρτη πιο δημοφιλή δραστηριότητα στο διαδίκτυο, πάνω και από τη χρήση του email, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen "Global Faces and Networked Places". Τα 2/3 (67%) όσων βρίσκονται online παγκοσμίως επισκέπτονται αυτούς τους ιστότοπους κάθε μήνα, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στις ηλικίες 35-49 ετών. Σύμφωνα με την έρευνα, ο ρυθμός ανάπτυξης της online κοινωνικής δικτύωσης είναι διπλάσιος συγκριτικά με τους άλλους σημαντικούς τομείς του διαδικτύου, όπως οι μηχανές αναζήτησης, τα portals, τα software και το email. Η online κοινωνική δικτύωση θα συνεχίσει να επηρεάζει και να αλλάζει, όχι μόνο τον χώρο του διαδικτύου παγκοσμίως, αλλά και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τους καταναλωτές. Σύμφωνα με την έκθεση της Nielsen, το Facebook -το πλέον δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο- το επισκέπτονται 3 στους 10 χρήστες του internet τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, στις 9 χώρες που κάλυψε η έρευνα. Οι χρήστες του διαδικτύου παγκοσμίως υπολογίζεται πως καταναλώνουν σχεδόν το 10% από τον χρόνο που βρίσκονται συνδεδεμένοι στο internet σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και blogs (1 λεπτό για κάθε 11 λεπτά που βρίσκονται online). Το κοινό των social media γίνεται ακόμα πιο πολυποίκιλο, όσον αφορά στην ηλικία, με τη μεγαλύτερη αύξηση επισκεψιμότητας σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και blogs να ανήκει στις ηλικίες 35-49 ετών. Τα κινητά τηλέφωνα παίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στα social media. Η έρευνα αποκαλύπτει πως οι Βρετανοί που συνδέονται στο διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου έχουν τη μεγαλύτερη τάση για επίσκεψη σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, με το 23% να την πραγματοποιεί, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις ΗΠΑ είναι 19%. Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση σε σχέση με πέρυσι είναι εντυπωσιακή και για τις δύο χώρες, με άνοδο 249% στη Μ. Βρετανία και 156% στις ΗΠΑ. «Η online κοινωνική δικτύωση δεν αναπτύσσεται απλώς, αλλά εξελίσσεται. Εκτός από την αυξανόμενη προσέλκυση κοινού, δημιουργούνται νέοι τρόποι χρήσης και λειτουργίας της», δήλωσε ο Alex Burmaster, συγγραφέας της έκθεσης και διευθυντής της Nielsen Online για την Ανατολική Ευρώπη. «Θεωρήσαμε αναγκαίο να ερευνήσουμε την κατάσταση των social networks παγκοσμίως και να ερευνήσουμε τις επιδράσεις που έχει στους πελάτες μας, είτε είναι εκδότες, είτε διαφημιστές».
Πλέον, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και νέες ιδέες κοινωνικών δικτύων, πιο καθετοποιημένες και πιο στοχευμένες απευθυνόμενες σε συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων. Μια από της νέες τάσεις είναι τα λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα δανεισμού (social lending networks ή Person-to-person lending ή peer-to-peer lending), όπου τα εγγεγραμμένα μέλη μπορούν να δανείσουν ή να δανειστούν χρήματα μεταξύ τους χωρίς τη διαμεσολάβιση κάποιου τραπεζικού οργανισμού ή άλλου οικονομικού φορέα. Στις περισσότερες όμως περιπτώσεις το site που κάνει τη δουλειά του μεσολαβητή απαιτεί και ένα ποσοστό προμήθειας που συνήθως κυμαίνετε μεταξύ του 0.5% με 1%. Με λίγο ψάξιμο οι δανειολήπτες μπορούν να βρουν καλύτερα επιτόκια και οι δανειστές να έχουν μεγαλύτερο κέρδος και να γλιτώσουν τη γραφειοκρατία ολοκληρώνοντας τις συναλλαγές από τον υπολογιστή της κατοικίας τους.
Είναι φανερό ότι και στο χώρο του franchising τα new media θα λάβουν σύντομα σημαντικό ρόλο τόσο κατά την ενημέρωση των υποψηφίων, όσο και ως πλατφόρμα επικοινωνίας με τους υφιστάμενους δικαιοδόχους. Ήδη, αρκετές αλυσίδες χρησιμοποιούν τα social networks με σκοπό να τη δημιουργία καναλιού επικοινωνίας με καταναλωτές και δικαιοδόχους και εντός του 2009 εμφανίσθηκαν στη χώρα μας άνω των 100 blogs που στοχεύουν στην ενημέρωση της αγοράς. ΤΣ:-)
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Η νέα τάση των donuts ξεκίνησε έντονα το τελευταίο τετράμηνο του 2012. Ακολουθώντας το ενδιαφέρον της επιχειρηματικής αγοράς, πολύ γρήγορα εμφανίστηκαν νέες προτάσεις franchise και νέα ντονατσάδικα ξεπροβάλλουν σαν τα μανιτάρια, σε στενά και σε μικρούς εμπορικούς δρόμους, με κύρια χαρακτηριστικά τα χαμηλά ενοίκια και λειτουργικά, τη χαμηλή επένδυση και το μειωμένο ωράριο λειτουργίας. Υπάρχουν, όμως, προοπτικές ανάπτυξης και ποιές είναι αυτές, καθώς ο ανταγωνισμός φουντώνει και τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ συμπιεσμένα; Υπάρχουν σημεία διαφοροποίησης και ποιές εναλλακτικές έχει όποιος ενδιαφέρεται να επενδύσει;
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Περισσότερα: Donuts Franchise, μια ασυνήθιστη επιχειρηματική ιδέα
Ο κλάδος διακρίνεται από ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης, καθώς το ποσοστό των κατοίκων που διαθέτουν και χρησιμοποιούν ποδήλατα είναι πολύ πιο χαμηλό στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός που οδηγεί σε μικρή αύξηση των πωλήσεων χρόνο με το χρόνο.
Περισσότερα από 800.000 ποδήλατα έχουν πουληθεί τα τελευταία τρία χρόνια στην Ελλάδα, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο κλάδος όχι μόνο αντέχει στην κρίση, αλλά και αναπτύσσεται τόσο λόγω στροφής προς την υγιεινή ζωή και την άσκηση, αλλά κυρίως λόγω οικονομίας.
Ο συνολικός κύκλος εργασιών του κλάδου αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ, και αν υπολογίσουμε και το κόστος των εξαρτημάτων, των αξεσουάρ και του σέρβις, τότε φθάνει τα 90 εκατ. ευρώ. Κάθε χρόνο πωλούνται, πλέον, περί τα 300.000 ποδήλατα στην Ελλάδα, με την ζήτηση να επικεντρώνεται πλέον στα πιο οικονομικά ποδήλατα της τάξεως των 200 - 250 ευρώ, ενώ πριν από δύο χρόνια ήταν στα 300 - 400 ευρώ. Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων ανέρχεται περίπου σε 14% με 18%, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης στη χρήση ποδηλάτου φθάνει το 30%.
Στην αγορά δραστηριοποιούνται αρκετές αλυσίδες franchise, όπως ο Gatsoulis, το World of Bike Shops, ο Ποδηλάτης και το Cyclist, με αρχικές επενδύσεις από 25,000 ευρώ, οι οποίες σημειώνουν συνεχή ανάπτυξης, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση στα εξειδικευμένα καταστήματα ποδηλάτων, αφού προσφέρουν μεγαλύτερη ποικιλία, τεχνική υποστήριξη (σερβις) και κυρίως καθοδήγηση στην αγορά του σωστού προϊόντος, με το παιδικό ποδήλατο να αποτελεί το 50% του συνολικού τζίρου και να ακολουθούν τα ποδήλατα πόλης.
Οι βασικότεροι λόγοι για την εξάπλωση του ποδηλάτου στην Ελλάδα αφορούν στις τάσεις για άθληση, αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος και κυρίως στο γεγονός ότι το ποδήλατο συνδυάζει τα ανωτέρω ως εναλλακτικό και οικονομικό μέσο μεταφοράς, έχοντας αναχθεί πλέον σε lifestyle.
Αν και στην Ελλάδα η ποδηλασία δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, αφού μόνο ένας στους σαράντα κάνει ποδήλατο, ενώ σε άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες η αναλογία είναι ένας στους οκτώ, οι τάσεις και προοπτικές του κλάδου, όπως άλλωστε διαγράφονται και από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, φανερώνουν μια δυναμική ανάπτυξη.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Τόσο η υφιστάμενη οικονομική κατάσταση, όσο και οι αλλαγές στην καταναλωτική κουλτούρα έχουν οδηγήσει σε αναδιάταξη του κλάδου του γρήγορου φαγητού, με παραδοσιακές αλυσίδες, αλλά και υποκατηγορίες στον κλάδο, να τίθενται εκτός παιχνιδιού, και με νέες επιχειρηματικές ιδέες όπως και νέα στέκια - αγορές να έχουν εμφανισθεί στο προσκήνιο.
Η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει σε μείωση της μέσης απόδειξης, σημαντική μείωση αριθμού πελατών σε εστιατόρια μέσου – υψηλού καταλόγου και στροφή των καταναλωτών σε λύσεις τύπου snack αντί ολοκληρωμένων γευμάτων. Τα targetgroups του κλάδου έχουν αλλάξει σε πλήθος και σε συνήθειες.
Τα καταστήματα που επιβιώνουν είναι αυτά που με χαμηλά λειτουργικά (λόγω μικρού μεγέθους – ενοικίου) και μέσω αυτοαπασχόλησης, αυτόνομα ή franchise (με χαμηλό ή και μηδενικό κόστος μισθοδοσίας) μπορούν να προσφέρουν καλής ποιότητας καφέ σε ανταγωνιστικές τιμές, όπως ενδεικτικά 1,30 – 1,60 Ευρώ για π.χ. cappuccinofreddo, όπως και άλλα είδη, παρέχοντας τελικά valueformoney σε affordableprice.
Λύση δίνουν για ένα σύντομο και οικονομικό γεύμα τα καταστήματα που προσφέρουν snacks, σφολιατοειδή, πιροσκί, κουλούρια κ.λπ., οι φούρνοι και τα σουβλατζίδικα. Αξιοσημείωτη είναι η ανάπτυξη των φούρνων με μεγάλα καταστήματα – επενδύσεις και διευρυμένο προϊοντικό μίγμα, όπως Βενέτης, Χωριάτικο, Απολλώνιον, Αττικοί Φούρνοι, Αρτοποιητής, οι οποίοι προσφέρουν μεγάλη γκάμα επιλογών από αρτοσκευάσματα μέχρι έτοιμα γεύματα και είναι προσαρμοσμένα στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες.
Απαραίτητα χαρακτηριστικά για την επιτυχία η ποιότητα, οι ανταγωνιστικές τιμές και η άριστη εξυπηρέτηση, σε ένα σύγχρονο και κυρίως ευχάριστο περιβάλλον.
Ο Έλληνας καταναλωτής, από τη μια άμεσα επηρεασμένος από την κρίση σε οικονομικό επίπεδο με λιγότερα έσοδα και περισσότερες φοροεισπρακτικές υποχρεώσεις και από την άλλη «μπαφιασμένος» από τις συνεχείς νομοθεσίες, τα φοροεισπρακτικά μέτρα, τα «παράθυρα» στα κανάλια και γενικότερα την κατήφεια και την μαυρίλα των τελευταίων ετών, έχει αλλάξει καταναλωτικές συνήθειες και έχει διαμορφώσει πλέον ένα νέο προφίλ.
Επιλέγει σύγχρονους, ευχάριστους και λιτούς χώρους, αποφεύγοντας μεγάλα καταστήματα, δίνοντας βάρος στην ποιότητα, ποσότητα, τιμή, ταχύτητα και εξυπηρέτηση. Επιθυμεί να συμμετέχει, με fblikes, διαγωνισμούς, events και εκτιμά την προσωπική ενασχόληση του επιχειρηματία, ανάγοντας τις δημόσιες σχέσεις, φυσικές και διαδικτυακές σε έναν από τους κύριους παράγοντες για την επιλογή του.
Τα υψηλά ενοίκια, λόγω των μεγάλων σε μέγεθος και Α’ προβολής χώρων, η υψηλή μισθοδοσία, οι επενδυτές – δικαιοδόχοι που ενίοτε δεν πάταγαν/πατάνε στα καταστήματά τους, η αύξηση – απορρόφηση του ΦΠΑ, σε συνδυασμό με τη μη ριζική απαιτούμενη ανανέωση, τον εφησυχασμό, την έλλειψη ευελιξίας που διακρίνει τα μεγάλα σχήματα και την αλλαγή των προτιμήσεων και εν γένει του τρόπου σκέψης – συμπεριφοράς του coretargetgroup οδηγεί στην ολοένα και μεγαλύτερη συρρίκνωση των μεγάλων αλυσίδων και δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης για πιο ευέλικτα και σύγχρονα σχήματα – ιδέες.
Την τελευταία διετία οι νέοι επιχειρηματίες στρέφονται, λογικά, σε lowbudgetconcepts, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Είτε franchise, είτε αυτόνομα, εφόσον καλύπτουν τις σύγχρονες απαιτήσεις προϊόντος, εξυπηρέτησης, στησίματος καταστήματος και θέσης «ευδοκιμούν» εντός μιας αγοράς που εμφανίζεται βεβαρημένη και υποτονική.
Αυτό είναι και το πρόσφατο δίδαγμα, ταχύτητα στις αποφάσεις από την «ιστορία» του frozenyogurt, χαμηλές τιμές από την «ιστορία» των hot- dogs, χαμηλό κόστος επένδυσης από την «ιστορία» των donuts, ποιότητα προϊόντος, καλά περιθώρια, καθαρή στρατηγική, ικανή προϊοντική γκάμα και σωστό location. Ένας δύσκολος συνδυασμός που για να επιτευχθεί χρειάζεται ομάδα υποστήριξης, με τεχνογνωσία και όραμα (βλ. franchise).
Διαβάστε ΕΔΩ την πλήρη ανάλυση
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Ολοκληρώθηκε η έρευνα στον κλάδο του franchising που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το Παρατηρητήριο Franchise, ο ειδικός φορέας που παρακολουθεί και καταγράφει τον κλάδο, με κύριους φορείς διάθεσης στοιχείων το περιοδικό FRANCHISE BUSINESS και το portal www.Franchise.GR. Η Έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το 4ο τρίμηνο του 2010,σε δείγμα 1.500 ενδιαφερομένων δικαιοδόχων.
Τα κύρια συμπεράσματα αυτής αφορούν:
- Παρατηρείται ραγδαία αύξηση των ενδιαφερομένων να δραστηριοποιηθούν μέσω franchise, σε σχέση με το 2009, αύξηση που ακολουθεί την τάση της περιόδου 2008 – 2009, με κύριο χαρακτηριστικό την αντιμετώπιση του franchise, όχι ως επένδυση, αλλά ως αυτοαπασχόληση.
- Παρατηρείται σημαντική μείωση της επενδυτικής ικανότητας, που διαμορφώνει το μ.ο. από 80,400 ευρώ σε 66,620 ευρώ.
- Παρατηρείται σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για τον κλάδο της εστίασης, που συγκεντρώνει το 34% του συνολικού ενδιαφέροντος από 24% το 2009, γεγονός που ακολουθεί την τάση που διαμορφώθηκε την περίοδο 2008 – 2009.
- Τα πλέον σημαντικά κριτήρια επιλογής αφορούν πλέον στο συνολικό ύψος της επένδυσης, στις υποδομές της μητρικής και στο brandname της δικαιοπαρόχου. Σε δεύτερη φάση ακολουθεί το πλήθος του δικτύου.
- Το υποσύνολο των ανέργων και αποφοίτων που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το franchising αυξήθηκε σημαντικά από 26% σε 34% επιβεβαιώνοντας το συμπέρασμα ότι το franchising προσελκύει ανθρώπους που αναζητούν θέση εργασίας μέσω αυτοαπασχόλησης.
- Το υποσύνολο των στελεχών αυξήθηκε, αντίστοιχα, από 23% σε 31%, στοχεύοντας σε αύξηση του εισοδήματός τους και νοιώθοντας ότι κινδυνεύει η θέση εργασίας τους
Γενικά συμπεράσματα
- Γενικά ο κλάδος του franchising χαρακτηρίζεται από τεράστιο ενδιαφέρον, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο δείκτης ανεργίας θα κορυφωθεί στο 20%.
- Το 2010 παρατηρήθηκε αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης κατά 23%, νούμερο που προσδιόρισε την διείσδυση του franchising σε 7,5% σε σχέση με το 6% που χαρακτήριζε το 2009.
- Η αύξηση του ενδιαφέροντος αιτιολογείται από τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας.
- Το ενδιαφέρον αφορά πλέον την αυτοαπασχόληση και όχι την επένδυση.
- Τα συστήματα franchise που επιτυγχάνουν να προσελκύσουν δικαιοδόχους είναι αυτά που προσφέρουν τον κατάλληλο συνδυασμό καινοτομίας και ασφάλειας.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
To Παρατηρητήριο Franchise, ο φορέας αποτύπωσης του κλάδου του franchising, με τη συνδρομή του portal Franchise.GR και του περιοδικού FRANCHISE BUSINESS, ολοκλήρωσε την τριμηνιαία έκθεση που αφορά το πρώτο τρίμηνο του 2011.
Η έρευνα βασίσθηκε στη μελέτη στατιστικών στοιχείων και σε on-line ερωτηματολόγιο που απευθύνθηκε σε 40 δικαιοπάροχες εταιρείες, δείγμα που αντιστοιχεί στο 6% των ενεργών αλυσίδων, οι οποίες προσδιορίζουν το 35% του συνολικού πλήθους των καταστημάτων franchise.
Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας αφορούν στις διαπιστώσεις ότι:
- Το franchising αντιστέκεται στην κρίση, με τον κύκλο εργασιών των καταστημάτων των αλυσίδων, αλλά και των μητρικών εταιρειών να δηλώνει κατά 75% πτώση έως 10%, και την κερδοφορία να έχει πέσει έως 10% για το 60% του δείγματος.
- Οι κλάδοι που αντιστέκονται σθεναρά στην υφιστάμενη κρίση είναι αυτοί της εστίασης και των υπηρεσιών.
- Η πλειοψηφία του δείγματος υιοθέτησε προγράμματα συμπίεσης του κόστους, με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας και την απεξάρτηση από τον ανταγωνισμό.
- Η γενική άποψη που επικρατεί είναι ότι η ανάκαμψη από τη παρούσα κρίση θα αργήσει να έλθει και οι μητρικές εταιρείες επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο λειτουργίας τους, καθώς και το όλο πακέτο franchise με στόχο να γίνουν ανταγωνιστικές στις παρούσες συνθήκες της αγοράς.
- Η πίστη για την ενδυνάμωση του franchising και την κυρίαρχη θέση του στην αγορά είναι διάχυτη, καθώς μόνο τα καταστήματα που ανήκουν σε αλυσίδες franchise θα έχουν την ικανότητα να επιβιώσουν.
Πτώση κύκλου εργασιών
Το 75% αναφέρει πτώση του κύκλου εργασιών έως 10%, σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2010, εκ των οποίων το 25% δηλώνει είτε μηδενική πτώση, είτε μικρή αύξηση.
Ωστόσο, το 25%, δηλαδή 1 αλυσίδα στις 4, δηλώνει αισθητή πτώση του κύκλου εργασιών του δικτύου της, ως συνέπεια της κρίσης που διανύουμε, μέχρι και 40% σε σχέση με πέρσι.
Η μεγαλύτερη πτώση τζίρου, της τάξεως του 10% έως 40%, εμφανίζεται στον γενικότερο κλάδο της λιανικής, με εξαίρεση την υποκατηγορία των άμεσων/βασικών καταναλωτικών προϊόντων. Επίσης, διαφαίνεται η αντοχή του κλάδου της εστίασης, όπως και αυτή των υπηρεσιών.
Αύξηση ζήτησης
Το 90% του δείγματος αναφέρει αύξηση των ενδιαφερόμενων δικαιοδόχων από 30% έως 70%, με σημαντική, όμως, υστέρηση στις συνάψεις συνεργασιών, με κύριους λόγους:
- Το χαμηλό διαθέσιμο ποσό για επένδυση των ενδιαφερόμενων δικαιοδόχων
- Την δυσκολία δανειοδότησης από τις τράπεζες
- Την κακή ψυχολογία της αγοράς και την ανησυχία για το μέλλον
Κέρδη
Αναφορικά με την κερδοφορία τους, οι αλυσίδες franchise χαρακτηρίζονται από μικρές απώλειες, με το 60% να αναφέρει μηδενικές ή έως 10% απώλειες, ακόμη και μικρή αύξηση, αλλά και με το 7% να αναφέρει σημαντικές απώλειες άνω του 40%. Οι βασικοί λόγοι εξαιτίας των οποίων διατηρείται η κερδοφορία σε σχέση με πέρσι προσδιορίζονται:
- Στην ήδη μεγάλη πτώση της κερδοφορίας το 2010.
- Υλοποίηση δραστικών ενεργειών cost cutting
- Πάγωμα επενδύσεων
Αναφορικά με την προσπάθεια των εταιρειών για εξοικονόμηση πόρων και βελτίωσης της ρευστότητας παρατηρούμε την εστίαση στους κατωτέρω τομείς:
- Επαναδιαπραγμάτευση και μείωση μισθωμάτων
- Μείωση προσωπικού
- Μειώσεις μισθών
- Μείωση δαπανών και παροχών προσωπικού
- Μείωση αποθεμάτων
- Εξυγίανση δικτύου
- Μείωση δαπανών marketing και διαφήμισης
- Αύξηση των εκπτώσεων για πληρωμές τοις μετρητοίς από τους δικαιοδόχους
- Σημαντική μείωση των επιταγών που εκδίδει η μητρική εταιρεία
Σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι το 90% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει υιοθετήσει σε μικρή ή μεγάλη έκταση προγράμματα συμπίεσης του κόστους, όμως μικρότερο ποσοστό από το 8% ανέφερε για εκτεταμένες προσπάθειες αναδιοργάνωσης.
Υποδομές και Οργάνωση Franchise
To 50% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έκανε σημαντικές περικοπές στο τμήμα ανάπτυξης, είτε μειώνοντας τον αριθμό των αρμόδιων στελεχών στις μεγάλες εταιρείες, είτε αναθέτοντας outsourcing την ενημέρωση των δικαιοδόχων. Σημαντικό στοιχείο αφορά στο γεγονός ότι η διοίκηση των μητρικών εταιρειών είτε ανέλαβε άμεσα, είτε απέκτησε την άμεση εποπτεία του τμήματος ανάπτυξης.
Το, δε, 25% του δείγματος ανέφερε αναβάθμιση του τμήματος franchise, δίνοντάς του περισσότερες αρμοδιότητες ή ενοποιώντας το με άλλα διοικητικά τμήματα.
Η συντριπτική πλειοψηφία των μητρικών εταιρειών δηλώνει ότι είτε έχει, ήδη, επανασχεδιάσει το πακέτο franchise, είτε έχει σκοπό στο άμεσο μέλλον να προβεί σε δραστικές αλλαγές.
Ήδη, το 40% των ερωτηθέντων έχει μειώσει το κόστος franchise:
- συμπιέζοντας την αρχική επένδυση, μετά από επαναδιαπραγματεύσεις με τεχνικά γραφεία και εταιρείες εξοπλισμού
- μείωση των entry fees κατά 20% - 30%, αλλά και συνδυασμό με τη μείωση της γεωγραφικής περιοχής ευθύνης
- υιοθέτηση πακέτων area franchise
- μείωση των royalties, αύξηση της περιόδου χάριτος αυτών ή, ακόμη, και πάγωμά τους για μια περίοδο
- εφαρμογή της λογικής της παρακαταθήκης, στο σύνολο ή σε μέρος του συνολικού ετήσιου εμπορεύματος
Αναπτυξιακοί Στόχοι
Αναφορικά με τους αναπτυξιακούς στόχους, παρατηρούμε σημαντική εγκράτεια, καθώς πολλές αλυσίδες επικεντρώνονται στην βελτίωση των υφιστάμενων καταστημάτων τους. Ωστόσο, ως επιθυμητή ανάπτυξη δηλώνεται, από το 80% του συνόλου, 3 - 4 νέα καταστήματα μέχρι τέλος του έτους για αλυσίδες που αριθμούν 20 – 30 σημεία, δηλαδή επιθυμητός ρυθμός ανάπτυξης 10% έως 20%.
Προοπτικές
Διακρίνουμε μια διάχυτη πίστη (όπως εκφράζεται από το 55% των ερωτηθέντων) ότι οι αλυσίδες θα ανακάμψουν αναφορικά με τους κύκλους εργασιών τους έως το 2014. Ωστόσο, το 45% δηλώνει ότι η ανάκαμψη θα αργήσει σημαντικά, με το 6% να είναι ιδιαίτερα απαισιόδοξο και να θεωρεί ότι η ανάκαμψη δεν θα έρθει ποτέ.
Σημαντικό στοιχείο αφορά στο γεγονός ότι το 95% υποστηρίζει με συνέπεια τη δυναμική του franchising, ως το μονόδρομο της επιχειρηματικότητας, θεωρώντας ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων λιανικής που θα επιβιώσουν θα είναι αυτές που θα είναι ενταγμένες σε ένα δίκτυο franchise.
Επίσης, βάση των δεδομένων σχετικά με τους νέους δικαιοπαρόχους, οι περισσότεροι από αυτούς επιλέγουν το franchising είτε ως ασφαλή μεταστροφή από τη χονδρική, είτε βασιζόμενοι στην ικανότητα των δικαιοδόχων ως αυτοπαρακινούμενοι managers. Κατ’ αυτόν τον τρόπο και με βάση τις τάσεις που διαμορφώνονται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους, μπορούμε να εκτιμήσουμε την αύξηση της διείσδυσης του franchising ως στρατηγική ανάπτυξης, χωρίς όμως ιδιαίτερο αντίκτυπο στο συνολικό αριθμό των εταιρειών που αναπτύσσονται μέσω franchise. Όσο αφορά στο πλήθος των καταστημάτων που ανήκουν σε μια αλυσίδα franchise σε σχέση με το σύνολο της αγοράς, απ’ ότι φαίνεται θα παραμείνει σταθερή η διείσδυση του 7%, με ενδείξεις για μικρή αύξηση, ανάλογα με την εξέλιξη της κατάσταση της αγοράς και την στάση των τραπεζών αναφορικά με τις προϋποθέσεις και την ευελιξία των δανείων.
Οι εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν το franchising πέρα από την κατάσταση στην αγορά δημιουργούν ένα πλαίσιο με θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά:
Από τη μια, οι τράπεζες με δυσκολία δίνουν δάνεια, αλλά και η πρωτοβουλία jeremie με ευνοϊκά επιτόκια δανεισμού δεν φαίνεται να έχει την αναμενόμενη απορρόφηση με τις τράπεζες να οδηγούν τους ενδιαφερόμενους σε άλλα προϊόντα, με υψηλότερο επιτόκιο και φυσικά μέσω εξασφαλίσεων. Επίσης, το ΕΣΠΑ εξακολουθεί να αποκλείει τις επιχειρήσεις franchise από την επιλεξιμότητα των νέων προγραμμάτων, όπως για παράδειγμα το αναμενόμενο νέο πρόγραμμα «Νέα Καινοτομική Επιχειρηματικότητα».
Από την άλλη, η ίδια η αγορά αναδεικνύει το franchising, καθώς 2 στους 3 ενδιαφερόμενους νέους επιχειρηματίες αναζητούν μέσα από το franchising τη λύση στα επιχειρηματικά και επαγγελματικά όνειρά τους, αλλά και οι τράπεζες πολύ πιο εύκολα δανειοδοτούν επιχειρήσεις που εντάσσονται κάτω από μια αλυσίδα franchiseμε γνωστό όνομα. Κυρίως, οι ίδιοι οι καταναλωτές, με περισσότερη πλέον προσοχή ή και καχυποψία στις επιλογές τους, εμπιστεύονται επώνυμα καταστήματα, θεωρώντας ότι διασφαλίζουν την σωστή τιμή και ποιότητα, πραγματικό, άλλωστε, γεγονός.
Εν κατακλείδι, στο πλαίσιο του σημερινού άστατου οικονομικού περιβάλλοντος, το franchising αναδιαμορφώνεται, αναπτύσσεται, αντέχει και κυρίως αποτελεί τη καλύτερη λύση για όσους επιθυμούν να εκμεταλλευτούν τις ικανότητές τους και να δώσουν διέξοδο στις φιλοδοξίες τους για μια καλύτερη ζωή.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Το Παρατηρητήριο Franchise ολοκλήρωσε την πρώτη έρευνα ανασκόπησης του κλάδου για το 2013, που αφορά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η έρευνα βασίσθηκε τόσο στη μελέτη στατιστικών στοιχείων, όσο και σε συνεντεύξεις με επιχειρηματίες και διευθυντές ανάπτυξης 40 δικαιοπαρόχων εταιρειών. Το ανωτέρω δείγμα αντιστοιχεί στο 12% των 338 αλυσίδων που έχουν υιοθετήσει το franchising ως στρατηγική ανάπτυξης και συμπεριλαμβάνονται στη βάση του Franchise.GR, οι οποίες και προσδιορίζουν λόγω του μεγέθους τους (πλήθος καταστημάτων και ενοποιημένος κύκλος εργασιών) το 46% του κλάδου.
Το Παρατηρητήριο Franchise, ο φορέας αποτύπωσης του κλάδου του franchising, ξεκίνησε τις δραστηριότητές του μέσω κλαδικών ερευνών το 1998. Με τη σημερινή του μορφή ιδρύθηκε από το περιοδικό FRANCHISE BUSINESS και λειτουργεί υπό την αιγίδα του, με τη συνδρομή του www.Franchise.GR, ως o μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης και ανάλυσης του κλάδου του franchising στην Ελλάδα, των επιχειρηματικών τάσεων, της διείσδυσής του στην αγορά και στη συμβολή του στην εθνική οικονομία.
Ο θεσμός του franchising απέδειξε το 2012 τις αντοχές του, καθώς αφενός τα καταστήματα που αντιστέκονται στην κρίση είναι αυτά που έχουν ενταχθεί σε αλυσίδες franchise, και αφετέρου περισσότερα από 250 νέα καταστήματα εγκαινιάσθηκαν μέσα στο 2012 και αρκετά εξ' αυτών με πρωτοφανείς για την εποχή αποδόσεις. Το πλέον σημαντικό στοιχείο, όμως, αφορά ότι στις 150 επιχειρήσεις που βάζουν λουκέτο, κλείνει μία και μόνο επιχείρηση franchise, καθώς ενώ εντός του 2012 έβαλαν λουκέτο περίπου 70,000 επιχειρήσεις, δηλ. 36% επί του συνόλου, το αντίστοιχο ποσοστό στον κλάδο του franchising ανέρχεται σε 2% στον κλάδο και 0,2% στο σύνολο της αγοράς.Παράλληλα, περισσότερες από 30 εταιρείες υιοθέτησαν το franchising ως την κύρια στρατηγική για την ανάπτυξή τους και κανένα σοβαρό δίκτυο franchise δεν έχει αιτηθεί ένταξη στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Ερευνες
Περισσότερα: Οι νέες ευκαιρίες στο franchising - Έρευνα του Παρατηρητηρίου Franchise