Franchise
Η ποιότητα στην εκπαίδευση είναι απαραίτητη στο franchise
Από την εννιάχρονη εμπειρία μας, στην ανάπτυξη δικτύων μέσω του συστήματος franchise, έχουμε διαπιστώσει ότι πολλές φορές η εκπαίδευση των franchisees είναι συχνά ανεπαρκής, όσον αφορά την ποιότητα, το εύρος και το βάθος αυτής.
Ορισμένοι franchisors, ξοδεύουν ελάχιστα για την εκπαίδευση, ενώ άλλοι την κάνουν εκπληκτικά οργανωμένα.
Ένας από τους βασικούς κανόνες του franchise, είναι ότι δεν διαλέγεις συνήθως ανθρώπους, από τον ίδιο χώρο εμπορίου, που ανήκει το συγκεκριμένο franchise.
Για παράδειγμα, τα franchise των fast food δεν έχουν για franchisees σεφ ή τα franchise με περιφερειακά ηλεκτρονικών υπολογιστών, δεν διαθέτουν franchisees με τα ίδια είδη και προηγούμενη εμπειρία.
Και στις δύο περιπτώσεις ο franchisee είναι ο άνθρωπος της δράσης και όχι ο τεχνίτης. Υπάρχουν αυτοί που θέλουν να μάθουν, είναι η καινούργια τους δουλειά και δεν αντιμετωπίζουν προκατειλημμένες ιδέες και καθορισμένους κανόνες.
Η εκπαίδευση, ξεκινάει με τον καινούργιο franchisee, που θα ακολουθήσει ένα δομημένο πρόγραμμα που τον μαθαίνει για την επιχείρηση, την αγορά της επιχείρησης, τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, το μάρκεντιγκ, τις πωλήσεις, την διαχείριση ακόμη και πως θα συμπληρώσει το ΦΠΑ και θα ετοιμάσει τους μηνιαίους λογαριασμούς.
Είναι ένα "μικρό" επιχειρηματικό σεμινάριο, που μαθαίνει τον franchisee πως να λειτουργήσει την επιχείρησή του.
Πολλοί πέφτουν στην παγίδα, νομίζοντας ότι ο franchisee, ήταν ήδη στην επιχείρηση και γνωρίζει σχετικά με την διαχείριση, το ΦΠΑ και τους διάφορους λογαριασμούς.
Στην πραγματικότητα, η πλειοψηφία δεν διαθέτει καμία εμπειρία, εκτός και αν έχουν προηγουμένως κάποια παρόμοια επιχείρηση, αλλά ακόμα και τότε, δεν γνωρίζουν τα συστήματα που είναι πολύ πιθανόν να είναι διαφορετικά από τα δικά τους.
Είναι λάθος να πιστεύει κανείς, ότι κάποιος που ήταν manager σε μια επιχείρηση για κάποια χρόνια, μπορεί να λειτουργήσει μια επιχείρηση.
Αυτό που πραγματικά γνωρίζει είναι πως να διευθύνει ένα τμήμα της επιχείρησης. Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο.
Πρόγραμμα εκπαίδευσης
Συνήθως οι franchisors, έχουν μάθει να εκπαιδεύουν μόνο την ικανότητα και έχουν ξεχάσει να εκπαιδεύουν πως να πουλούν την ικανότητα, να οργανώνουν την ικανότητα, να τιμολογούν για την ικανότητα και να εισπράττουν για την ικανότητα. Αποτελεί μια έκπληξη αλλά είναι αλήθεια.
Θα πρέπει πρώτα να ετοιμαστεί, μια αναλυτική περιγραφή της εργασίας για τον franchisee και όλους τους ανθρώπους κλειδιά που θα προσλάβει.
Στην συνέχεια της περιγραφής της εργασίας, ετοιμάστε την ανάλυση της εργασίας για κάθε πρόσωπο, ούτως ώστε να προσδιοριστεί τι πρέπει να κάνουν και τις ικανότητες που πρέπει να διαθέτουν για να το πράξουν, και μετά ετοιμάστε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης για τον franchisee και τους ανθρώπους του.
Είναι σημαντικό, η εκπαίδευση του franchisee να είναι σωστά δομημένη και να περιλαμβάνει όλες τις εργασίες του προσωπικού.
Είναι σημαντικό, ο franchisee να κατανοήσει όλες τις εργασίες που πρέπει να εκτελεί και τα προβλήματα που ίσως να αντιμετωπίσει.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι χωρισμένο σε ενότητες, με γεύματα διαλείμματος και μια ενότητα επαναληπτική στο τέλος κάθε μέρας.
Όποτε είναι δυνατόν, τα πρωινά ή απογευματινά τμήματα, πρέπει να είναι διαφορετικά, εκτός εάν γίνεται πρακτική εξάσκηση. Σίγουρα η εναλλαγή δεν αποσπά την συγκέντρωση.
Η εκπαίδευση στηρίζεται στο Εγχειρίδιο Λειτουργίας, το οποίο πρέπει να καλύπτει κάθε ενότητα ή θέμα.
Η εταιρεία απαιτείται να έχει ένα πολύ καλό Εγχειρίδιο Λειτουργίας γιατί o εκπαιδευόμενος κατά την εκπαίδευση θα συγκρατήσει μόνο το 40% των λεπτομερειών, στη καλύτερη περίπτωση ενώ το εγχειρίδιο θα αποτελέσει το σημείο αναφοράς, σε όλη τη διάρκεια της συνεργασίας.
Βεβαιωθείτε, ότι το εκπαιδευτικό σας πρόγραμμα, περιγράφει όλα τα θέματα και έχει χώρο για τον franchisee, να υπογράψει ότι έχει παρακολουθήσει την εκπαίδευση και για τον εκπαιδευτή να φέρει το ονοματεπώνυμο του.
Αυτό είναι καλό, όχι μόνο για τον franchisee, αλλά και για την εταιρεία και μπορεί να αποβεί πολύ χρήσιμο σε περίπτωση που υπάρξει κάποια διαφωνία.
Προσπαθήστε να εντάξετε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αρκετά άτομα, τα οποία όχι μόνο γνωρίζουν το αντικείμενο, αλλά έχουν ενδιαφέρον και μεταδοτικότητα.
Βεβαιωθείτε, ότι τα θέματα καλύπτονται με κάθε λεπτομέρεια και ακολουθούνται από πρακτική εξάσκηση, όταν αυτή είναι απαραίτητη.
Η εκπαίδευση, Θεωρείται ότι είναι ένα από τα Θέματα που δεν καλύπτονται πλήρως και πολλές φορές, αποτελεί την αιτία αποτυχίας για έναν franchisee.
Η εκπαίδευση, ~ είναι η στιγμή που γνωρίζεστε με τους franchisees, η στιγμή που Θα c<κτίσετε» μια μελλοντική σχέση με τον franchisee και τους ανθρώπους του, η στιγμή που θα ανακαλύψετε ότι το άτομο που εκπαιδεύετε δεν είναι το ίδιο με Αυτό που προσλάβατε.
Είναι μια στιγμή δοκιμασίας και ελέγχου, είναι η στιγμή της απόφασης.
Θα πρέπει λοιπόν η σύμβαση, να δίνει την δυνατότητα να σταματήσετε την παροχή λειτουργίας του franchise, κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης και να επιστρέψετε τα χρήματα που κατέθεσε ο franchisee , μείον τα έξοδα που έχετε ήδη κάνει, και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ισόποσα με την προκαταβολή.
Αυτή είναι μια απόφαση, που κανείς δεν θέλει να πάρει, αλλά η απόφαση να συνεχίσετε, θα αποδειχθεί περισσότερο δαπανηρή και "καταστροφική" από την απόφαση να σταματήσετε.
Αυτό εγείρει ένα άλλο θέμα, που είναι η σειρά των γεγονότων από την πρώτη επαφή, μέχρι την λειτουργία του franchise.
Η εκπαίδευση είναι κάπου εκεί αλλά που;
Εάν η επένδυση είναι σημαντική, ποτέ υπογράφεται το συμβόλαιο, πριν ή μετά την εκπαίδευση;
Μια λύση στο πρόβλημα, είναι να ορίσετε μια ή δύο μέρες ή Σαββατοκύριακα με εκπαίδευση όπου ο franchisee θα έχει την ευκαιρία να μάθει περισσότερα για την δουλειά και εσείς θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε περισσότερα για εκείνον.
Αυτό δουλεύει πολύ καλά, στο λιανεμπόριο και fast food, εφόσον μπορούν να δουλέψουν σε ένα από τα πιλοτικά καταστήματα, αλλά αυτό το σύστημα δεν δουλεύει σε μια επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή πωλήσεων, όπου δεν δουλεύουν τα Σαββατοκύριακα ή η ανάμιξη ενός ατόμου στην καθημερινή εργασία δεν είναι εφικτή. Είναι σίγουρο, ότι κάθε franchise διαφέρει και χρειάζεται πολύ προσεκτική και αναλυτική σκέψη.
Ο σωστός υπολογισμός χρόνου είναι σημαντικός, όπως είναι η επιχείρηση και η παρακολούθηση κάθε πράξεως.
Δεν υπάρχουν χρυσοί κανόνες, αλλά υπάρχουν ορισμένοι βασικοί κανόνες, που έχουν πολύ καλή εφαρμογή σε ορισμένες περιπτώσεις και σε άλλες όχι.
Ο βασικός κανόνας είναι η εκπαίδευση του franchisee και του προσωπικού του.
Η ανεπαρκής εκπαίδευση ή η κακή εκπαίδευση δεν ευδοκιμεί και εφόσον δεν ευδοκιμεί ο franchisee, τότε δεν ευδοκιμεί και ο franchisor, για αυτό τόσο η αρχική, όσο και η επαναληπτική εκπαίδευση είναι πολύ σημαντικό κομμάτι, στην επιτυχία ανάπτυξης ενός συστήματος franchise.
Για την Market Ιη
(Σύμβουλοι Ανάπτυξης Επιχειρήσεων μέσω του συστήματος franchise)
Ράνια Νικολοπούλου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Franchise
ΣΕ ΠΟΙΟ FRANCHISE ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
ΕΡΕΥΝΑ [1999]
Η έρευνα που ξεκινήσαμε από το πρώτο τεύχος του περιοδικού μας σχετικά με τις προθέσεις και την ταυτότητα των υποψηφίων επενδυτών για τις επιχειρήσεις franchise συνεχίζεται, έχοντας αυτή τη φορά το πλεονέκτημα της σύγκρισης.
Η καταγραφή των μεταβολών που προέκυψαν αλλά και των δεδομένων που παρέμειναν σταθερά, μας δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα της πορείας του θεσμού του franchise στην Ελλάδα.
ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η έρευνα έχει σαν σκοπό να καταδείξει τις προτιμήσεις των υποψηφίων επενδυτών σε διαφορετικές κατηγορίες franchise, τα κεφάλαια που είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν, αλλά και τη γεωγραφική κατανομή των επενδυτών.
Η γεωγραφική κατανομή αναλύεται λεπτομερειακά καθώς οι προτιμήσεις των επενδυτών αλλά και το ύψος επένδυσης καταγράφονται σε πανελλήνια κλίμακα αλλά και ανά περιφέρεια.
ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Όπως και στο δεύτερο τεύχος, έτσι και τώρα, η έρευνα βασίστηκε σε απαντήσεις που μας έστειλαν υποψήφιοι επενδυτές που συμπλήρωσαν το έντυπο”ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ FRANCHISE”.
Στο έντυπο αυτό αναφέρονται συνολικά 49 διαφορετικές κατηγορίες franchise και οι αναγνώστες μας συμπληρώνουν μέχρι πέντε κατηγορίες όπως επίσης και το διαθέσιμο κεφάλαιο επένδυσης.
Το δείγμα μας αποτελείται από 315 απαντήσεις από όλη την Ελλάδα και καλύπτει τη χρονική περίοδο από τον Νοέμβριο του 98 μέχρι τον Φεβρουάριο του 99.
ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Τα Δέκα Δημοφιλέστερα Franchise
Από τις κατηγορίες που βρέθηκαν στις δέκα πρώτες θέσεις, έχουμε την εξής κατάταξη: (Διάγραμμα Ι)
- Καλλυντικά-Αρώματα (14%)
- Ταχυεστιατόρια (13%)
- Ενδύματα (12%)
- Snacks (11%)
- Παιδικές Χαρές (10%)
- Βιβλιοπωλεία (9%)
- Ηλεκτρ.Υπολογ.-Ηλ.Παιχνίδια (8%)
- Καφεπωλεία (8%)
- Χαρτικά-Είδη Δώρων (8%)
10. Τηλεπικοινωνίες (7%)
Παρατηρούμε ότι η πολύ δημοφιλής κατηγορία της εστίασης παρουσιάζει μια πτωτική τάση με τα ταχυεστιατόρια να κατατάσσονται στη δεύτερη θέση και οι πιτσαρίες σε θέση χαμηλότερη από τη δέκατη.
Διαπιστώνουμε επίσης ότι η διαφοροποίηση από τα αποτελέσματα της προηγούμενης περιόδου εντοπίζεται ουσιαστικά στη θέση που κατέχει η κάθε μια από τις κατηγορίες.
Με εξαίρεση τα Χαρτικά-Είδη Δώρων που δεν υπήρχαν στον κατάλογο των δημοφιλέστερων franchise της προηγούμενης έρευνας (Διάγραμμα ΙΙ), όλες οι άλλες κατηγορίες παραμένουν σταθερά στις δέκα πρώτες θέσεις.
Η Θεσσαλονίκη Διαφοροποιείται στις Προτιμήσεις
Βλέποντας τα Διαγράμματα ΙΙΙΑ, ΙΙΙΒ και ΙΙΙΓ που απεικονίζουν τις προτιμήσεις των επενδυτών ανά περιφέρεια, διαπιστώνουμε ότι οι Θεσσαλονικείς δείχνουν μια ξεκάθαρη προτίμηση στις υπηρεσίες, τοποθετώντας πέντε από αυτές στις πρώτες θέσεις.
Σαν δημοφιλέστερη κατηγορία έχουν επιλέξει τις Τηλεπικοινωνίες (15%), τρίτη κατά σειρά τις Παιδικές Χαρές (12%), ενώ στην έκτη, όγδοη και ένατη θέση έχουν κατατάξει αντίστοιχα τις Ταχυδρομικές Υπηρεσίες (8%), τα Φροντιστήρια (7%) και τα Ταξίδια (7%).
Η προτίμηση αυτή προς τις υπηρεσίες συμβαδίζει με την τάση που υπάρχει στο εξωτερικό όπου στις δέκα πρώτες θέσεις βρίσκονται κατά πλειοψηφία επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (FRANCHISE BUSINESS, β΄ τεύχος, σελ.15).
Οι Θεσσαλονικείς διαφοροποιούνται σε ένα ακόμα σημείο. Ότι έχουν θέσει εκτός των δέκα πρώτων θέσεων τις κατηγορίες των Καλλυντικών και της Ταχυεστίασης που για όλη την υπόλοιπη Ελλάδα βρίσκονται στις τέσσερις πρώτες θέσεις.
Βλέποντας τη γεωγραφική κατανομή των επενδυτών στο Διάγραμμα ΙV αντιλαμβανόμαστε ότι η Θεσσαλονίκη με ποσοστό μόλις 14% δεν θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά το συνολικό αποτέλεσμα.
Οι Επενδυτές από την Περιφέρεια Έρχονται Πρώτοι σε Ενδιαφέρον και Διαθέσιμα Κεφάλαια
Την μεγαλύτερη μεταβολή σε σχέση με τα αποτελέσματα της περασμένης έρευνας παρουσιάζει το ποσοστό των επενδυτών από τις μικρότερες πόλεις που έχει την πρώτη θέση με 52%. Ακολουθεί η περιφέρεια της Αθήνας και του Πειραιά με 34% ενώ τρίτη, όπως προαναφέραμε, έρχεται η Θεσσαλονίκη με 14%.
Στο Διάγραμμα V όπου φαίνεται η προηγούμενη κατανομή, το ποσοστό των απαντήσεων από την περιφέρεια έφτανε μόλις το 12,20%, της Θεσσαλονίκης το 20%, ενώ η Αθήνα και ο Πειραιάς έρχονταν πρώτοι με μεγάλη διαφορά (57,60%).
Η μεταστροφή αυτή είναι μια ξεκάθαρη ένδειξη ότι και στις μικρότερες πόλεις ο θεσμός του franchise γίνεται ολοένα και πιο οικείος.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Franchise
Σε Ποιους Απευθύνεται
Σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας (οιασδήποτε ηλικίας – νέες ή υφιστάμενες) και όλων των εταιρικών μορφών (ατομικές επιχειρήσεις, ομόρρυθμες εταιρείες, ετερόρρυθμες εταιρείες, Ε.Π.Ε., Α.Ε.) για τις οποίες συντρέχουν οι παρακάτω προϋποθέσεις:
1. Απασχολούν λιγότερους από 50 εργαζόμενους
2. Ο ετήσιος κύκλος εργασιών, της τελευταίας κλεισμένης διαχειριστικής χρήσης, δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. Ευρώ.
Δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν οι επιχειρήσεις που:
1. Συμμετείχαν στην πρώτη φάση εγγυήσεων του ΤΕΜΠΜΕ αλλά και στη δεύτερη φάση με προσωπικό άνω των 10 ατόμων
2. Χαρακτηρίζονται προβληματικές με βάση τους κοινοτικούς κανονισμούς
Τι περιλαμβάνει
Δάνειο που συνδέεται με ανάγκες κάλυψης οφειλών προς εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία που δεν έχουν εξοφληθεί μέχρι τις 28.02.2010.
Τι σας προσφέρει
Το ποσοστό κάλυψης του ΤΕΜΠΜΕ ανέρχεται σε 80%, ενώ για δάνεια άνω των 40.000 ευρώ η επιχείρηση, εφόσον ζητηθεί από την Τράπεζα, θα παρέχει εξασφαλίσεις έως 10% του δανείου.
Ύψος Δανείου
Το ανώτατο ύψος δανείου ανέρχεται σε 100.000 ευρώ και το κατώτατο σε 5.000 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των απασχολουμένων ως εξής:
1. Για επιχειρήσεις που απασχολούν έως 5 εργαζόμενους, δάνειο έως 40.000 ευρώ
2. Από 5 έως 20 εργαζόμενους, δάνειο έως 70.000 ευρώ
3. Από 20 έως 50 εργαζόμενους, δάνειο έως 100.000 ευρώ
Επιτόκιο Δανείου
Το ύψος του επιτοκίου θα είναι στο Εuribor εξαμήνου συν ένα περιθώριο 4 με 5 μονάδες
Διάρκεια Δανείου
Η διάρκεια του δανείου είναι 6 χρόνια, με 2 χρόνια περίοδο χάριτος, κατά τα οποία δηλαδή οι επιχειρήσεις θα καταβάλουν μόνο τους τόκους, ώστε να διευκολυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η αποπληρωμή του δανείου τους κατά την περίοδο της κρίσης.
Το ποσό του δανείου θα διοχετεύεται αυτόματα στις ΔΟΥ και τα ασφαλιστικά ταμεία και λήγει στις 31.12.2010.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Franchise