Συζητάμε με τον κο Κωνσταντίνο Γερογιάννη, COMMERCIAL DIRECTOR των γνωστών Mikel Coffee Company, με παρουσία σε πέντε ηπείρους και σε 15 χώρες και μας αναλύει τη φιλοσοφία της εταιρείας, την επιχειρηματική της πρόταση και τα αναπτυξιακά σχέδιά της, αλλά και μας σχολιάζει την υφιστάμενη οικονομική συγκυρία και πως επηρεάζει τον κλάδο της καφεστίασης.
Είστε μια ελληνική εταιρεία που συνεχίζει να αναπτύσσεται τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Πείτε μας λίγα λόγια για το πως ξεκινήσατε και ποια είναι η φιλοσοφία σας.
Η Mikel Coffee Company ξεκίνησε από τη Λάρισα το 2008 και μέχρι σήμερα έχει παρουσία με καταστήματα σε πέντε ηπείρους και σε 15 χώρες. Κύρια αρχή της ανάπτυξης είναι η εμπιστοσύνη που έχουμε χτίσει με το δίκτυο και την στήριξη των συνεργατών, παρέχοντάς τους ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο δράσης. Όλα τα παραπάνω αποτελούν τον βασικό πυλώνα για την ώθηση και την ανάπτυξη του Brand.
Γιατί επιλέξατε το franchise για την ανάπτυξή σας και ποιά είναι τα βασικά στοιχεία της επιχειρηματική σας πρότασης;
Η δικαιόχρηση είναι μια μορφή γρήγορης και ευρείας ανάπτυξης. Δημιουργήσαμε άμεσα τον σχεδιασμό και την οργάνωση του συστήματος για την εταιρεία μας. Τα βασικά συστατικά είναι μια δυνατή εταιρική εικόνα, εγχειρίδια λειτουργίας, εκπαίδευση των στελεχών και των υπαλλήλων, και μια συνεχόμενη στήριξη σε όλη την διάρκεια της συνεργασίας μας. Ένα συντονισμένο και ευθυγραμμισμένο δίκτυο, παράλληλα με ένα οργανωμένο δίκτυο διανομής, δίνοντας βάση στο ανθρώπινο δυναμικό, είναι τα εργαλεία στα οποία βασιζόμαστε για την επόμενη ημέρα. Η πρόταση που λαμβάνει ο συνεργάτης είναι ολοκληρωμένη χωρίς κρυφά σημεία, και πάντα ξεκάθαρη.
Ποιά είναι τα διαφοροποιητικά στοιχεία που σας ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό;
Αυτό που μας ξεχωρίζει είναι η ποιότητα του καφέ μας, η τεχνογνωσία αλλά και τεχνοτροπία. Στόχος μας είναι, οι πελάτες της MIKEL COFFEE COMPANY να απολαμβάνουν την ίδια γεύση και εμπειρία καφέ σε όποιο κατάστημά μας και σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη βρεθούν. Αυτός είναι ο λόγος που επενδύουμε στην εκπαίδευση του προσωπικού μας, στα νέα συστήματα τεχνολογίας και χρησιμοποιούμε πρώτες ύλες αρίστης ποιότητας, ώστε όσοι επιλέγουν τον καφέ μας να απολαμβάνουν, όλες τις στιγμές της ημέρας εξαιρετική ποιότητα και αρίστη εξυπηρέτηση.
Έχετε πρόσφατα εισάγει νέα προϊόντα στη γκάμα των MIKEL;
Επιδιώκουμε η γκάμα των προϊόντων μας να ανανεώνεται σύμφωνα με την εποχικότητα, τις ανάγκες των καταναλωτών, αφουγκραζόμενοι τον παλμό της αγοράς και των trends. Η τάση που παρατηρούμε πολύ έντονα είναι η προτίμηση των ανθρώπων σε ένα πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Το τμήμα R&D της MIKEL COFFEE COMPANY ερευνά και δημιουργεί νέα ροφήματα και προϊόντα που ανταποκρίνονται στον τρόπο ζωής του σύγχρονου καταναλωτή.
Πώς σχολιάζεται την κατάσταση στην αγορά και στην οικονομία και πως αυτή επηρεάζει τον κλάδο της καφεστίασης;
Το τελευταίο διάστημα η πανδημία, η γεωπολιτική αναταραχή και η ενεργειακή κρίση οδήγησαν σε υψηλό πληθωρισμό. Ο ρυθμός ανάπτυξης μιας επιχείρησης καθορίζεται κυρίως από την οικονομική πρόοδο. Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι όλα τα παραπάνω προκάλεσαν αναστάτωση και στον δικό μας κλάδο. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες η αγορά έχει κάποια χαρακτηριστικά στασιμότητας, ταυτόχρονα όμως υπάρχει και μια αξιοπρόσεκτη προσπάθεια μετεξέλιξης, υιοθετώντας νέες συνήθειες με σκοπό την ανταπόκριση πάνω στις νέες συνθήκες. Περιμένοντας ότι η πανδημία βαίνει προς το τέλος της, ελπίζουμε ότι η αγορά θα ανταπεξέλθει, θα κινηθεί θετικά και θα αναπτύξει περισσότερο τα επιχειρηματικά μοντέλα franchise στην καφεστίαση.
Ειδικότερα, πως αξιολογείτε την κατάσταση με την αύξηση των τιμών στο πράσινο κόκκο, τα περιβαλλοντικά τέλη και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης.
Η συνεχόμενη αύξηση τιμών στην αγορά του καφέ ξεκίνησε τα τέλη του 2019 και σε συνδυασμό με τον παγετώνα που έπληξε τις φυτείες καφέ στη Βραζιλία, προκάλεσαν αύξηση της τιμής του προϊόντος στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου. Σε αυτή την κατάσταση ήρθαν να προστεθούν και οι μεγάλες αυξήσεις στο κόστος των μεταφορών, της ενέργειας αλλά και τα περιβαλλοντικά τέλη.
Καταφέραμε να απορροφήσουμε την επιβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στον καφέ ώστε να μην μετακυλήσει και αυτή η αύξηση στον καταναλωτή.
Ήδη το πρώτο τετράμηνο του 2022 η κατανάλωση στο κλάδο της καφεστίασης είναι ανοδική, η θερινή περίοδος προβλέπετε ακόμα καλύτερη λόγω της αυξημένης τουριστικής προσέλευσης και ευελπιστούμε σε μια σταθεροποίηση της αγοράς από φθινόπωρο.
Τι έχετε να μας πείτε αναφορικά με την εμπειρία σας εκτός Ελλάδος; Πώς αναπτύσσεστε στο εξωτερικό π.χ. μέσω master franchise και τι έχετε να συμβουλέψετε τους Έλληνες επιχειρηματίες που επιθυμούν να ακολουθήσουν τα βήματά σας.
Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, το μοντέλο ανάπτυξης που επιλέγεται είναι το ίδιο με αυτό που υιοθετείται και στην εγχώρια αγορά, ήτοι μέσω franchise. Μπορεί η παγκόσμια υγειονομική κρίση να συγκράτησε προσωρινά την δυναμική επεκτατική πορεία μας εκτός συνόρων, αλλά αυτό δεν μας περιόρισε. Η ανάπτυξη μας στο εξωτερικό γίνεται μέσω συμφωνιών Master Franchise και όχι μόνο. Με την επιλογή του Master Franchise καταφέρνεις να έχεις μια πιο γρήγορη ανάπτυξη, όπως για τη δική μας εταιρία στην Σαουδική Αραβία, την Κύπρο και την Τουρκία.
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα μεμονωμένα καταστήματα franchise δεν μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του Brand, καθώς και με αυτά δημιουργείς αναγνωρiσιμότητα. Αν θα μπορούσαμε να συμβουλέψουμε ένα νέο επιχειρηματία είναι ο σωστός σχεδιασμός ενός αναπτυξιακού μοντέλου με στρατηγική marketing και πωλήσεων, χτίζοντας μια ισχυρή εικόνα με ελκυστική παρουσία.
Ποιά είναι τα σχέδια σας και το πλάνο ανάπτυξής σας;
Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να αναφέρουμε ότι η προηγούμενη χρονιά έκλεισε με το άνοιγμα 60 νέων καταστημάτων παγκοσμίως.
Σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε με την ίδια δυναμική πορεία, στοχεύοντας σε νέες αγορές αλλά και σε περαιτέρω ανάπτυξη στις ήδη υπάρχουσες. Στόχος μας είναι μια μεγαλύτερη ανάπτυξη στο εξωτερικό, με πρώτη προτεραιότητα την Αμερική και την Ευρώπη.