Συμβουλές
Σήμερα, με την οικονομική κρίση και εντός του ασταθούς περιβάλλοντος στην αγορά, ολοένα και περισσότεροι εναποθέτουν τα όνειρά τους για ένα καλύτερο, ασφαλέστερο και αποδοτικότερο επαγγελματικό και επιχειρηματικό μέλλον στο franchising. Τι σημαίνει, όμως, το να ανοίξεις το δικό σου κατάστημα franchise;
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Περισσότερα: Τι σημαίνει για εσένα το να ξεκινήσεις το δικό σου κατάστημα franchise
Πλέον, οι εταιρείες είναι διαφανείς, το ίδιο και τα franchise brands. Η αγορά μπορεί να γνωρίσει τους ανθρώπους τους, τις διαδικασίες τους, τη φιλοσοφία τους, τις αξίες τους και να μάθει τα πάντα γι αυτές μέσω του διαδικτύου και αν μη τι άλλο, οι ίδιες οι εταιρείες επιθυμούν να είναι διάφανες, μέλη ενός διασυνδεδεμένου κόσμου.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
ΟΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ
- Οι δικαιοδόχοι ως επιχειρηματίες αποτυγχάνουν πολύ λιγότερες φορές σε σχέση με τους ανεξάρτητους επιχειρηματίες.
- Οι δικαιοπάροχοι ζημιώνονται σπανίως.
- Οι δυνητικοί δικαιοδόχοι συνήθως δεν γνωρίζουν το τι πραγματικά σημαίνει να είσαι δικαιοδόχος.
- Οι δυνητικοί δικαιοπάροχοι δεν θέλουν να γνωρίζουν το τι πραγματικά σημαίνει να είσαι δικαιοπάροχος.
- Οι υφιστάμενοι δικαιοδόχοι δεν έχουν μετανιώσει για την επιλογή του franchise, μόνο όταν έχουν επιλέξει πραγματικό δικαιοπάροχο.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Τα franchise brands αναπτύσσονται πλέον εν μέσω ενός δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και ταυτόχρονα έχουν να αντιμετωπίσουν μια διαφορετική γενιά τόσο δικαιοδόχων, όσο και καταναλωτών, με στόχο να επιζήσουν στην αρένα της αγοράς.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Μελετώντας τόσο την εξέλιξη του franchising από τις αρχές του ’80 μέχρι σήμερα, όσο και τις νέες συνθήκες συνεχών αναταράξεων και αλλαγών που χαρακτηρίζουν την σημερινή κοινωνία, καταλήγουμε σε 10 αρχές που πλαισιώνουν ένα ενιαίο σύστημα αξιών, το οποίο αφενός διαμορφώνει τον χαρακτήρα κάθε αλυσίδας franchise και αφετέρου προσδιορίζει τον ίδιο το λόγο της ύπαρξής της. Η νέα εποχή του franchising διαμορφώνεται υπό το πλαίσιο τριών παραγόντων, της ταυτότητας, της αξιοπιστίας και της εικόνας. Οι ηγετικές αλυσίδες franchise καθορίζουν ξεκάθαρα την ταυτότητα που προσδιορίζει τον χαρακτήρα τους, ενισχύοντας συνέχεια την αξιοπιστία τους και οικοδομώντας ισχυρή εικόνα, υιοθετώντας ένα συγκεκριμένο πλαίσιο 10 αξιωμάτων:
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Επέκταση της επιχείρησής σου.
- Άνοιξε το μυαλό σου – γίνε φιλόδοξος:
- Εντόπισε τους στόχους σου και πέτυχέ τους
- Πάρε την τολμηρή απόφαση αλλά κρίνε λογικά, κρατώντας και τα δυο σου πόδια σταθερά στο έδαφος
- Κράτησε τον εγωισμό σου σε ένα επίπεδο
- Εάν κάτι σου «μυρίζει», δείχνει ή το αισθάνεσαι άσχημα, δώσε βάση στο ένστικτό σου.
- Να συμπεριφέρεσαι στους ανθρώπους, όπως θέλεις να σου συμπεριφέρονται κι εκείνοι.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Περισσότερα: 100 τρόποι για να γίνεις ο καλύτερος επιχειρηματίας [2003]
Οι προϋποθέσεις του franchisIng ως διέξοδος στην οικονομική ύφεση
Το δυναμικό ανάπτυξης του franchising διεθνώς αυξάνεται εκθετικά. Η παγκόσμια αγορά είναι πολύ μακριά από τον κορεσμό. [Leonard Swartz, Arthur Andersen LLP]
Η οικονομία των ΗΠΑ, την περίοδο 1991 – 1993, βασίσθηκε στο franchising προκειμένου να αντεπεξέλθει στην κρίση της περιόδου. Οι πωλήσεις των αλυσίδων franchise αυξήθηκαν 4,7% από το 1991 έως το 1992 και 8,3% από το 1992 έως το 1993. [University of Louisville]
ΗΠΑ: Οι franchise businesses δημιουργούν το 42% της λιανικής. To 86% των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών franchise που άνοιξαν τα τελευταία 5 έτη παραμένουν σε λειτουργία με την ίδια φίρμα και το 97% αυτών λειτουργούν ανελλιπώς. Από το 1971 έως το 1997 έκλεισαν λιγότερες από το 5% των franchised επιχειρήσεων. Το 62% των non franchised επιχειρήσεων έκλεισαν τα πρώτα 6 χρόνια λειτουργίας τους.
Ελλάδα: 4πλασιασμός του franchise industry, την περίοδο 1998 – 2003
Δεν είναι πολλά τα χρόνια που το franchise έχει γίνει ευρέως γνωστό. Θα λέγαμε, ωστόσο, ότι ως τεχνογνωσία είχε ωριμάσει αρκετά έως το 1998. Από τότε μέχρι σήμερα οι βασικοί όροι συνεργασίας παραμένουν οι ίδιοι, καθώς και, στο γενικότερο πλαίσιό τους, οι σχετικές προεργασίες προκειμένου να αναπτυχθεί κάποιος μέσω franchise. Αρκετά γεγονότα επηρέασαν τον θεσμό, τα τελευταία 7 χρόνια, η υπερκατανάλωση την περίοδο της χρηματιστηριακής έξαρσης, η εμφάνιση και το κλείσιμο αρκετών αλυσίδων, η δημοσιότητα από τα ΜΜΕ, κ.ο.κ.
Τι έχει αλλάξει;
Κουλτούρα Δικαιοδόχων. Η γνώση και η εμπειρία διαμόρφωσε μια πιο ρεαλιστική εικόνα του τι σημαίνει franchise στα μάτια των δικαιοδόχων. Επιτέλους, δεν αρκούνται σε προφορικές βεβαιώσεις ή σε χειρόγραφους υπολογισμούς για τα πόσα θα βγάζουν. Δεν ενστερνίζονται εύκολα τα υποτιθέμενα οράματα των δικαιοπαρόχων. Διενεργούν τις δικές τους έρευνες, κατά πόσο είναι ανταγωνιστικές οι προσφορές των αρχιτεκτόνων, κατά πόσο τα μικτά που δουλεύουν κυμαίνονται στα αυτά επίπεδα του ανταγωνισμού, κατά πόσο τα στοιχεία που παρουσιάζει ο δικαιοπάροχος είναι αληθινά.
Επιπλέον, το προφίλ του σημερινού υποψήφιου δικαιοδόχου έχει αλλάξει. Κάποτε, στόμα με στόμα, ο κακομοίρης που είχε πουλήσει ένα σπιτάκι ή είχε πάρει το εφάπαξ του, πήγαινε σε κάποιο σύμβουλο και αφού – φυσικά – τον πίστευε αποφάσιζε να χρηματοδοτήσει το μαγαζί της κορούλας του. Και λέμε φυσικά, γιατί ένας καλός πωλητής μπορεί να πουλήσει τα πάντα και ειδικά αν υπάρχει μια γενικότερη άγνοια. Έχουν γίνει τόσα πολλά όσο αφορά την παραπλάνηση υποψηφίων επενδυτών γενικότερα, μια με το franchise, μια με τα κοινοτικά προγράμματα, που είχαν καταντήσει αρρώστια. Απ’ ότι φαίνεται ο Έλληνας επενδυτής και επιχειρηματίας απέκτησε ανοσία από τις τόσες πολλές φορές που εξαπατήθηκε, ώστε δεν συγκινείται πλέον από τις υποσχέσεις των πωλητών ή/ και συμβούλων για απόσβεση σε 6 μήνες, για μηνιαίες αμοιβές του της τάξεως των 10 χιλ. ευρώ, για δημιουργία υπεραξιών, κ.ο.κ.
Κουλτούρα Δικαιοπαρόχων. Από την στιγμή που η ίδια η αγορά, από τη μεριά των υποψηφίων δικαιοδόχων και από τη μεριά των καταναλωτών, δεν αποδέχεται τη νοοτροπία και την επιχειρηματική ιδέα των δικαιοπαρόχων, οι οποίοι αποβλέπουν στο franchise μόνο για λόγους πλουτισμού ή και εντυπωσιασμού, οι τελευταίοι τίθενται οριστικά στον πάγκο.
Πλέον, οι εταιρείες που υπάρχουν και συνεχίζουν να αναπτύσσονται, έχοντας αποκρυσταλλώσει το business concept τους, έχουν εδραιωθεί στην αγορά και έχουν αποδείξει την αξία τους. Αλυσίδες, είτε με 10, είτε με 200 καταστήματα, που αναπτύσσονται σταθερά, με ταχείς ή αργούς ρυθμούς, έχουν επιβιώσει στο χρόνο και έχουν κερδίσει επάξια την εμπιστοσύνη μας, ως καταναλωτές και ως επενδυτές.
Όσα προβλήματα, αν και όταν ακούγονται, είναι ή δεν είναι αληθινά, τις περισσότερες φορές αποτελούν αντικείμενο γελοίου κουτσομπολιού. Έχουμε βαρεθεί τις φήμες που κυκλοφορούν ότι ο τάδε ή ο άλλος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και είναι έτοιμος να κλείσει. Από την άλλη πλευρά ξεπετάγονται κατά καιρούς κάποιοι οι οποίοι έχοντας 1 ή 2 καταστήματα αποφασίζουν να αναπτυχθούν μέσω franchise και έχουν την απαίτηση να πληρώνονται και με entry fees προκειμένου να επιδοτήσουν τα πλάνα τους. Πλάνα τα οποία δεν είναι καν καταγεγραμμένα. Τι να πει κανείς; Κάποτε μπορούσες με ένα κατάστημα και λίγη τύχη να ξεκινήσεις μια προσπάθεια να κάνεις ένα δίκτυο. Σήμερα, ακόμη και να είσαι ο καλύτερος και ο μοναδικός, θες πλάτες, θες συνεργάτες. Με λίγα λόγια θες χρήμα, γιατί κανείς δεν δουλεύει τζάμπα. Και φυσικά αν είσαι σίγουρος για αυτά που κάνεις, το χρήμα δεν είναι το πρόβλημα, και τα επιτόκια είναι πιο χαμηλά από ποτέ. Άρα μην ψάχνεις για δικαιοδόχους – επενδυτές, πήγαινε σε μια τράπεζα – δανειστή.
Υπάρχουν και δικαιοπάροχοι που τα μυαλά τους παίρνουν εύκολα αέρα. Έκαναν και 4 – 5 franchised καταστήματα και αποφάσισαν να αυξήσουν τις τιμές. Αφού υπάρχει ζήτηση γιατί να μην παίρνουμε περισσότερα. Αυτό που οφείλουν να έχουν κατά νου είναι ότι η δικιά τους επιβίωση και κερδοφορία με ένα και μόνο πράγμα έχει άμεση σχέση. Ας παίρνουν όσα entry fees ή royalties επιθυμούν, ας γράψουν στις συμβάσεις τους ότι θέλουν. Αν το κατάστημα δεν πάει καλά, όλα τα προηγούμενα δεν έχουν νόημα. Και για να πάει καλά ένα κατάστημα το βοηθάμε και το υποστηρίζουμε πάντα. Πόσο μάλλον στην αρχή του!
Και κάτι ακόμη, ο δικαιοπάροχος και η ομάδα του (τα στελέχη του) είναι αυτός που δημιουργεί και εξελίσσει το concept. Η λέξη κλειδί είναι: Εξέλιξη. Η βασική ιδέα μπορεί να παραμένει για πάντα η ίδια, όμως τα προϊόντα, οι τρόποι προώθησης, το look των καταστημάτων αλλάζει, όπως αλλάζουν συνέχεια τα πάντα (και η στρατηγική). Επιπροσθέτως, η ευελιξία του franchising δημιουργεί την ικανότητα της συνεχούς ανανέωσης, απαραίτητης για την Εξέλιξη.
Κουλτούρα Συμβούλων. Παρεξηγημένη ομάδα επαγγελματιών. Δεν είναι και πολλοί πλέον, όχι ότι υπήρξαν ποτέ πάρα πολλοί, όπως σε άλλους χώρους, π.χ. σύμβουλοι ποιότητας ή σύμβουλοι επενδύσεων. Έχουμε τους καλούς, έχουμε τους κακούς, έχουμε και τους άσχημους. Άσχημοι σύμβουλοι, είναι αυτοί που δεν κατόρθωσαν να συμπορευτούν με τις νέες καταστάσεις τις αγοράς, οι οποίοι ξεκίνησαν ως καλοί, στην συνέχεια, όμως, έχουν καταντήσει γραφικοί. Οι πραγματικά καλοί σύμβουλοι είναι αυτοί που διαθέτουν τις ικανότητες και τις δυνατότητες να κάνουν καλή δουλειά και που θέλουν να κάνουν καλή δουλειά. Αυτοί που κατανοούν την ευρύτητα και την πολυπλοκότητα του επιχειρείν. Αν μη τι άλλο να γνωρίζουν τα βασικά του marketing, πωλήσεων, οικονομικής διαχείρισης, προγραμματισμού και ελέγχου, οργάνωσης, logistics, ποιότητας, κ.ο.κ. Ένας άνθρωπος από κάθε αξιόλογη εταιρεία συμβούλων ή και περισσότεροι - αν είναι δυνατόν - θα πρέπει να γνωρίζει τα βασικά όλων, ένας ο οποίος θα μπορούσε να κατέχει την θέση του Γενικού Διευθυντή στην εταιρεία του δικαιοπαρόχου. Θα πρέπει να υπάρχουν και άλλοι, μόνιμοι ή εξωτερικοί συνεργάτες, εξειδικευμένοι και κατάλληλοι για κάθε θέμα. Ο καλός σύμβουλος πρέπει να μπορεί να αξιολογήσει και να πείσει τον υποψήφιο, να αξιολογήσει και να ποσοτικοποιήσει την αξία ενός υποψήφιου για κατάστημα χώρου. Θα πρέπει να ξέρει τι σημαίνει ERP, θα πρέπει να ξέρει να βγάζει επιδοτήσεις διευκόλυνσης των πελατών του, θα πρέπει να ξέρει και να μπορεί να ανανεώνει τις γνώσεις του συνεχώς.
Άλλαξαν, λοιπόν, οι σύμβουλοι (προς το καλύτερο) και προσφέρουν περισσότερα στους πελάτες τους. Απ’ ότι φαίνεται και από τα prospectus τους έχουν λιγότερους ενεργούς δικαιοπαρόχους - πελάτες, έχοντας ταυτόχρονα μεγαλώσει ως εταιρείες. Αυτό σημαίνει ότι κάνουν καλύτερη δουλειά ανά πελάτη, και επιπλέον, διατηρούν μόνιμες συνεργασίες. Τα παραπάνω για τους καλούς.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Η κριτική ανάλυση του θεσμού του franchising ως τρόπου επιχειρηματικής ανάπτυξης & δραστηριοποίησης φανερώνει τόσο πλεονεκτήματα και δυνατά σημεία, όσο αδυναμίες και σημεία όπου απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή. Έχουμε αναφέρει πάρα πολλές φορές την ταχεία ανάπτυξη του θεσμού του franchising, καθώς και τις ευοίωνες προοπτικές του για τη χώρα μας. Στο ανά χείρας άρθρο θα προσπαθήσουμε να οριοθετήσουμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο ενεργοποιούνται όλες οι σχετικές με το franchising δραστηριότητες, καθώς και τους εμπλεκόμενους φορείς και παράγοντες. Ως θεσμός το franchising αποτελεί ένα εναλλακτικό τρόπο ανάπτυξης δικτύων λιανικής, ο οποίος δρα πολλές φορές παράλληλα ή συμπληρωματικά με την ανάπτυξη με ιδιόκτητους πόρους και μέσα.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
Τα ποσοστά αποτυχίας συστημάτων franchise είναι αναμφισβήτητα μικρά, όχι, όμως, αμελητέα. Το 20% των δικαιοπάροχων που λειτουργούσαν, στη χώρα μας, το 1996, κατά την διάρκεια του 1997, είτε έπαψαν να ασχολούνται με το franchise, είτε έκλεισαν. Με σκοπό την αποτελεσματική και στοιβαρή ανάπτυξη μέσω franchise, και στηριζόμενη στην μεγάλη εμπειρία της τόσο σε θέματα Franchise, όσο και στο τομέα των Προτύπων Συστημάτων Διοίκησης, η FBS - Franchise Business Services, δημιούργησε το 2000 και έχει υιοθετήσει και συγκεκριμένη Μεθοδολογία Ανάπτυξης, η οποία περιλαμβάνει δέκα (10) φάσεις.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Συμβουλές
- Ο καπιταλισμός του franchise
- Πως να αξιολογήσεις τεχνοκρατικά τα Συστήματα Franchise
- Πως να αξιολογήσεις τεχνοκρατικά τα Συστήματα Franchise
- Ποιό είναι το ενδεδειγμένο πλάνο δράσης για όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση franchise;
- Πώς οφείλει να αξιοποιήσει το franchise ένας επιχειρηματίας για να δημιουργήσει το δικό του επιτυχημένο δίκτυο;
- Πώς οι WiZIONERS συμβάλλουν στην διάδοση και ενδυνάμωση του θεσμού του franchise;
- Ποιά είναι τα πλεονεκτήματα που παρέχει το franchising ως στρατηγική σε όσους επιθυμούν να αναπτύξουν τη δική τους αλυσίδα;
- Κρίση - Μια λέξη με διττή σημασία