Πλέον, οι εταιρείες είναι διαφανείς, το ίδιο και τα brands. Η αγορά μπορεί να γνωρίσει τους ανθρώπους τους, τις διαδικασίες τους, τη φιλοσοφία τους, τις αξίες τους και να μάθει τα πάντα γι αυτές μέσω του διαδικτύου και αν μη τι άλλο, οι ίδιες οι εταιρείες επιθυμούν να είναι διάφανες, μέλη ενός διασυνδεδεμένου κόσμου.

Τα franchise brands αναπτύσσονται πλέον εν μέσω ενός δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και ταυτόχρονα έχουν να αντιμετωπίσουν μια διαφορετική γενιά τόσο δικαιοδόχων, όσο και καταναλωτών, με στόχο να επιζήσουν στην αρένα της αγοράς.

Μελετώντας τόσο την εξέλιξη του franchising από τις αρχές του ’80 μέχρι σήμερα, όσο και τις νέες συνθήκες συνεχών αναταράξεων και αλλαγών που χαρακτηρίζουν την σημερινή κοινωνία, καταλήγουμε σε 10 αρχές που πλαισιώνουν ένα ενιαίο σύστημα αξιών, το οποίο αφενός διαμορφώνει τον χαρακτήρα κάθε αλυσίδας franchise και αφετέρου προσδιορίζει τον ίδιο το λόγο της ύπαρξής της. Η νέα εποχή του franchising διαμορφώνεται υπό το πλαίσιο τριών παραγόντων, της ταυτότητας, της αξιοπιστίας και της εικόνας. Οι ηγετικές αλυσίδες franchise καθορίζουν ξεκάθαρα την ταυτότητα που προσδιορίζει τον χαρακτήρα τους, ενισχύοντας συνέχεια την αξιοπιστία τους και οικοδομώντας ισχυρή εικόνα, υιοθετώντας ένα συγκεκριμένο πλαίσιο 10 αξιωμάτων:

ΟΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ

 

  1. Οι δικαιοδόχοι ως επιχειρηματίες αποτυγχάνουν πολύ λιγότερες φορές σε σχέση με τους ανεξάρτητους επιχειρηματίες.
  2. Οι δικαιοπάροχοι ζημιώνονται σπανίως.
  3. Οι δυνητικοί δικαιοδόχοι συνήθως δεν γνωρίζουν το τι πραγματικά σημαίνει να είσαι δικαιοδόχος.
  4. Οι δυνητικοί δικαιοπάροχοι δεν θέλουν να γνωρίζουν το τι πραγματικά σημαίνει να είσαι δικαιοπάροχος.
  5. Οι υφιστάμενοι δικαιοδόχοι δεν έχουν μετανιώσει για την επιλογή του franchise, μόνο όταν έχουν επιλέξει πραγματικό δικαιοπάροχο.

 

Πραγματικός δικαιοπάροχος

  1. Αυτός που έχει διαμορφώσει ένα concept που έχει να «πει» κάτι διαφορετικό.
  2. Αυτός που έχει δοκιμάσει επιτυχημένα την ιδέα του.
  3. Αυτός που προσφέρει «κάτι» που δεν μπορεί να το βρεις αλλού.
  4. Αυτός που νοιάζεται για το δίκτυό του.
  5. Αυτός που προσφέρει υποστήριξη.
  6. Αυτός που δημιουργεί υποδομές.
  7. Αυτός που επενδύει.
  8. Αυτός που δεν χρωστά σε προμηθευτές και δημόσιο.
  9. Αυτός που «ακούει».

10.  Αυτός που έχει όραμα.

 

Ανόητος δικαιοπάροχος

  1. Αυτός που οι δικαιοδόχοι του τον επιλέγουν.
  2. Αυτός που επιλέγει συνεργασίες που τον εκθέτουν.
  3. Αυτός που προσδοκά δικαιοδόχους στο «πιάτο».
  4. Αυτός που νομίζει ότι θα κερδίσει από τα Entry Fees.
  5. Αυτός που φτιάχνει το περιτύλιγμα και ξεχνά την ουσία.
  6. Αυτός που πράττει με βάση το ένστικτο.
  7. Αυτός που τα ξέρει όλα.
  8. Αυτός που νομίζει ότι είναι κάποιος (όταν δεν είναι).
  9. Αυτός που μπαίνει στον κόπο να μάθει όλα όσα πρέπει να ξέρει.

10.  Αυτός που αγνοεί τους ειδικούς, και ισχυρίζεται ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης.

 

Κακοπροαίρετος δικαιοπάροχος

  1. Το business plan του αναφέρει έσοδα από entry fees και royalties, δεν αναφέρει κόστος υποστήριξης και επενδυτικό πλάνο.
  2. Έχει ιδιαίτερη απέχθεια στα τιμολόγια.
  3. Αντί για τον ενημερωτικό φάκελο και για την οικονομική ανάλυση για τους δικαιοδόχους γράφει κάθε φορά κάτι ακατανόητα σε ένα κομμάτι χαρτί.
  4. Η μόνη επένδυση που έχει κάνει αφορά σε ένα prospectus και σε κάποιες διαφημίσεις.
  5. 100% έχει αντιγράψει από κάπου το σύστημά του (και την σύμβασή του), τόσο αυτά που έχει καταλάβει, όσο και αυτά που δεν κατανοεί.

 

Αφελής δικαιοπάροχος

  1. Εμπιστεύθηκε τον πρώτο σύμβουλο που φόραγε γραβάτα.
  2. Βάζει διαφημίσεις στα πιο φθηνά έντυπα.
  3. Δεν σκέφτεται αυτά που του λένε και υπακούει στον σύμβουλό του, ακόμη και όταν δεν καταλαβαίνει καν το τι αυτός λέει.
  4. Είναι στωικός και αν αποδίδει το φταίξιμο σε κάτι, αυτό είναι συνήθως η αγορά.
  5. Συμφωνεί με όποιον επιμένει.

 

Αστέρι δικαιοπάροχος

  1. Δημιούργησε μια επιχείρηση, εξέλιξε ένα concept, τυποποίησε τα βασικά και σχεδίασε ένα πλάνο.
  2. Επέλεξε τον καλύτερο συνεργάτη – σύμβουλο.
  3. Ανασχεδίασε και βελτίωσε τα πάντα. Δημιούργησε τα απαραίτητα και δημοσιοποίησε την πρόθεσή του.
  4. Επιλέγει τους καλύτερους δικαιοδόχους, αφού πληρούν τις ελάχιστες προδιαγραφές και συνεργάζεται με όσους μπορεί να υποστηρίξει.
  5. Ανανεώνει και βελτιώνει concept, συστήματα, τεχνικές, προμηθευτές, συνεργάτες, εκπαιδεύσεις. Οραματίζεται και προχωρά.

 

Σωστός Σύμβουλος

*1.   Διενεργεί Μελέτη Σκοπιμότητας, και πληρώνεται τα ελάχιστα.

*2.   Αποτρέπει να χρησιμοποιήσουν το franchise αυτούς που έχουν αδύναμα και μη δυνάμενα προς βελτίωση concepts.

*3.   Επενδύει στους Πελάτες του.

*4.   Διευκρινίζει τις ελάχιστες απαιτούμενες ενέργειες από τους δικαιοπαρόχους.

*5.   Δεν εκπροσωπεί πελάτες με αποδεδειγμένα κακό ιστορικό νοοτροπίας.

 

«Έξυπνος» Σύμβουλος

*1.   Πληρώνεται ανάλογα με τις δυνατότητες των πελατών του.

*2.   Προτείνει ως απαραίτητες υπηρεσίες προετοιμασίας και ανάπτυξης αυτές που μπορεί να πληρώσει ο πελάτης του.

*3.   Πρώτα πληρώνεται και μετά ολοκληρώνει.

*4.   Δεν αφήνει κανένα πελάτη να πάει χαμένος.

*5.   Επενδύει μόνο στο look της επιχείρησής του.

 

Ερασιτέχνης Σύμβουλος

*1.   Θεωρεί ότι κάνοντας copy-paste μπορεί να διατηρήσει πελάτες.

*2.   Θεωρεί ότι μπορεί να ενημερώσει δυνητικούς δικαιοδόχους για όλα τα franchise που εκπροσωπεί με έναν απόλυτο τρόπο.

*3.   Θεωρεί ότι ΘΑ βγάλει λεφτά.

*4.   Νομίζει ότι επειδή «βρήκε» κάποτε ένα πλήρες σύστημα μπορεί να το αναπαράγει ικανό να αντεπεξέλθει στις ανάγκες κάθε κλάδου και κάθε επιχείρησης.

*5.   Νομίζει ότι το franchise είναι απλά μια ακόμη υπηρεσία που μπορεί να εντάξει στο profile του.

 

Οι βασικοί (αντι) κανόνες

>>>1.     Όταν ο Σύμβουλος δεν πληρώνεται δεν μιλά, δεν προτείνει, δεν υποδεικνύει και δεν συμβουλεύει.

>>>2.     Όταν ο Σύμβουλος δεν πληρώνεται δεν αναλαμβάνει.

>>>3.     Όταν ο Σύμβουλος δεν «βλέπει» δυναμική δεν «επενδύει».

>>>4.     Όταν ο δικαιοπάροχος ακολουθήσει αυτά που άκουσε από κάποιον Σύμβουλο είναι άξιος της τύχης του.

>>>5.     Όταν ο δικαιοπάροχος πιστεύει ότι θα αναπτυχθεί χωρίς να επενδύσει, ας αρχίσει να χαρίζει και ο ίδιος την τεχνογνωσία του και την υποστήριξή του.

 

Τα αναπάντητα ερωτήματα

###1.  Πώς είναι δυνατόν να ηγείται όταν δεν πιστεύει στην ικανότητα των μελών του και αγνοεί την αξία τους;

###2.  Πώς είναι δυνατόν να λαμβάνει βραβεία και να είναι προσωπικότητα όταν σχετίζεται με χαρακτηρισμένους απατεωνίσκους;

###3.  Πώς είναι δυνατόν να θεωρεί τον εαυτό του ικανό για επιτυχίες, όταν δεν γνωρίζει τα βασικά για το πως λειτουργεί ο θεσμός;

###4.  Πώς πιστεύει ότι θα πάει μπροστά όταν ακόμα χρωστά εκεί που δεν θα έπρεπε;

###5.  Πώς μπορεί να δημιουργεί concepts όταν είναι εκτός πραγματικότητας;

 

Έχασες

  1. Αν προσπαθείς να πάρεις μερίδιο από τον ανταγωνισμό.
  2. Αν το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι το τι κάνει ο ανταγωνιστής σου.
  3. Αν θεωρείς ότι θα βγάλεις κέρδη με το να πιέζεις τους προμηθευτές και τους συνεργάτες σου.
  4. Αν δεν σε ενδιαφέρουν ή δεν μπορείς να έχεις σωστές, ηθικές και τίμιες συνεργασίες.
  5. Αν σε νοιάζει μόνο ο εαυτός σου.

 

Κέρδισες

  1. Αν έχεις και πιστεύεις στο όραμά σου.
  2. Αν είσαι αφιερωμένος σε αυτό που κάνεις.
  3. Αν από την επιτυχία σου πιστεύεις ότι θα κερδίσουν και όλοι οι συνεργάτες σου.
  4. Αν μπορείς, θέλεις και νοιώθεις την ανάγκη να «μοιρασθείς» την χαρά της επιτυχίας με τους συνεργάτες σου.
  5. Αν έχεις γνώση, σωστούς και πιστούς συνεργάτες, αντίληψη, οξυδέρκεια, αρχές και ... υγεία.

Επέκταση της επιχείρησής σου.

  1. Άνοιξε το μυαλό σου – γίνε φιλόδοξος:
  • Εντόπισε τους στόχους σου και πέτυχέ τους
  • Πάρε την τολμηρή απόφαση αλλά κρίνε λογικά, κρατώντας και τα δυο σου πόδια σταθερά στο έδαφος
  • Κράτησε τον εγωισμό σου σε ένα επίπεδο
  • Εάν κάτι σου «μυρίζει», δείχνει ή το αισθάνεσαι άσχημα, δώσε βάση στο ένστικτό σου.
  • Να συμπεριφέρεσαι στους ανθρώπους, όπως θέλεις να σου συμπεριφέρονται κι εκείνοι.

Οι προϋποθέσεις του franchisIng ως διέξοδος στην οικονομική ύφεση

Το δυναμικό ανάπτυξης του franchising διεθνώς αυξάνεται εκθετικά. Η παγκόσμια αγορά είναι πολύ μακριά από τον κορεσμό. [Leonard Swartz, Arthur Andersen LLP]

Η οικονομία των ΗΠΑ, την περίοδο 1991 – 1993, βασίσθηκε στο franchising προκειμένου να αντεπεξέλθει στην κρίση της περιόδου. Οι πωλήσεις των αλυσίδων franchise αυξήθηκαν 4,7% από το 1991 έως το 1992 και 8,3% από το 1992 έως το 1993. [University of Louisville]

ΗΠΑ: Οι franchise businesses δημιουργούν το 42% της λιανικής. To 86% των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών franchise που άνοιξαν τα τελευταία 5 έτη παραμένουν σε λειτουργία με την ίδια φίρμα και το 97% αυτών λειτουργούν ανελλιπώς. Από το 1971 έως το 1997 έκλεισαν λιγότερες από το 5% των franchised επιχειρήσεων. Το 62% των non franchised επιχειρήσεων έκλεισαν τα πρώτα 6 χρόνια λειτουργίας τους.

Ελλάδα: 4πλασιασμός του franchise industry, την περίοδο 1998 – 2003

Δεν είναι πολλά τα χρόνια που το franchise έχει γίνει ευρέως γνωστό. Θα λέγαμε, ωστόσο, ότι ως τεχνογνωσία είχε ωριμάσει αρκετά έως το 1998. Από τότε μέχρι σήμερα οι βασικοί όροι συνεργασίας παραμένουν οι ίδιοι, καθώς και, στο γενικότερο πλαίσιό τους, οι σχετικές προεργασίες προκειμένου να αναπτυχθεί κάποιος μέσω franchise. Αρκετά γεγονότα επηρέασαν τον θεσμό, τα τελευταία 7 χρόνια, η υπερκατανάλωση την περίοδο της χρηματιστηριακής έξαρσης, η εμφάνιση και το κλείσιμο αρκετών αλυσίδων, η δημοσιότητα από τα ΜΜΕ, κ.ο.κ.

Τι έχει αλλάξει;

Κουλτούρα Δικαιοδόχων. Η γνώση και η εμπειρία διαμόρφωσε μια πιο ρεαλιστική εικόνα του τι σημαίνει franchise στα μάτια των δικαιοδόχων. Επιτέλους, δεν αρκούνται σε προφορικές βεβαιώσεις ή σε χειρόγραφους υπολογισμούς για τα πόσα θα βγάζουν. Δεν ενστερνίζονται εύκολα τα υποτιθέμενα οράματα των δικαιοπαρόχων. Διενεργούν τις δικές τους έρευνες, κατά πόσο είναι ανταγωνιστικές οι προσφορές των αρχιτεκτόνων, κατά πόσο τα μικτά που δουλεύουν κυμαίνονται στα αυτά επίπεδα του ανταγωνισμού, κατά πόσο τα στοιχεία που παρουσιάζει ο δικαιοπάροχος είναι αληθινά.

Επιπλέον, το προφίλ του σημερινού υποψήφιου δικαιοδόχου έχει αλλάξει. Κάποτε, στόμα με στόμα, ο κακομοίρης που είχε πουλήσει ένα σπιτάκι ή είχε πάρει το εφάπαξ του, πήγαινε σε κάποιο σύμβουλο και αφού – φυσικά – τον πίστευε αποφάσιζε να χρηματοδοτήσει το μαγαζί της κορούλας του. Και λέμε φυσικά, γιατί ένας καλός πωλητής μπορεί να πουλήσει τα πάντα και ειδικά αν υπάρχει μια γενικότερη άγνοια. Έχουν γίνει τόσα πολλά όσο αφορά την παραπλάνηση υποψηφίων επενδυτών γενικότερα, μια με το franchise, μια με τα κοινοτικά προγράμματα, που είχαν καταντήσει αρρώστια. Απ’ ότι φαίνεται ο Έλληνας επενδυτής και επιχειρηματίας απέκτησε ανοσία από τις τόσες πολλές φορές που εξαπατήθηκε, ώστε δεν συγκινείται πλέον από τις υποσχέσεις των πωλητών ή/ και συμβούλων για απόσβεση σε 6 μήνες, για μηνιαίες αμοιβές του της τάξεως των 10 χιλ. ευρώ, για δημιουργία υπεραξιών, κ.ο.κ.

Κουλτούρα Δικαιοπαρόχων. Από την στιγμή που η ίδια η αγορά, από τη μεριά των υποψηφίων δικαιοδόχων και από τη μεριά των καταναλωτών, δεν αποδέχεται τη νοοτροπία και την επιχειρηματική ιδέα των δικαιοπαρόχων, οι οποίοι αποβλέπουν στο franchise μόνο για λόγους πλουτισμού ή και εντυπωσιασμού, οι τελευταίοι τίθενται οριστικά στον πάγκο.

Πλέον, οι εταιρείες που υπάρχουν και συνεχίζουν να αναπτύσσονται, έχοντας αποκρυσταλλώσει το business concept τους, έχουν εδραιωθεί στην αγορά και έχουν αποδείξει την αξία τους. Αλυσίδες, είτε με 10, είτε με 200 καταστήματα, που αναπτύσσονται σταθερά, με ταχείς ή αργούς ρυθμούς, έχουν επιβιώσει στο χρόνο και έχουν κερδίσει επάξια την εμπιστοσύνη μας, ως καταναλωτές και ως επενδυτές.

Όσα προβλήματα, αν και όταν ακούγονται, είναι ή δεν είναι αληθινά, τις περισσότερες φορές αποτελούν αντικείμενο γελοίου κουτσομπολιού. Έχουμε βαρεθεί τις φήμες που κυκλοφορούν ότι ο τάδε ή ο άλλος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και είναι έτοιμος να κλείσει. Από την άλλη πλευρά ξεπετάγονται κατά καιρούς κάποιοι οι οποίοι έχοντας 1 ή 2 καταστήματα αποφασίζουν να αναπτυχθούν μέσω franchise και έχουν την απαίτηση να πληρώνονται και με entry fees προκειμένου να επιδοτήσουν τα πλάνα τους. Πλάνα τα οποία δεν είναι καν καταγεγραμμένα. Τι να πει κανείς; Κάποτε μπορούσες με ένα κατάστημα και λίγη τύχη να ξεκινήσεις μια προσπάθεια να κάνεις ένα δίκτυο. Σήμερα, ακόμη και να είσαι ο καλύτερος και ο μοναδικός, θες πλάτες, θες συνεργάτες. Με λίγα λόγια θες χρήμα, γιατί κανείς δεν δουλεύει τζάμπα. Και φυσικά αν είσαι σίγουρος για αυτά που κάνεις, το χρήμα δεν είναι το πρόβλημα, και τα επιτόκια είναι πιο χαμηλά από ποτέ. Άρα μην ψάχνεις για δικαιοδόχους – επενδυτές, πήγαινε σε μια τράπεζα – δανειστή.

Υπάρχουν και δικαιοπάροχοι που τα μυαλά τους παίρνουν εύκολα αέρα. Έκαναν και 4 – 5 franchised καταστήματα και αποφάσισαν να αυξήσουν τις τιμές. Αφού υπάρχει ζήτηση γιατί να μην παίρνουμε περισσότερα. Αυτό που οφείλουν να έχουν κατά νου είναι ότι η δικιά τους επιβίωση και κερδοφορία με ένα και μόνο πράγμα έχει άμεση σχέση. Ας παίρνουν όσα entry fees ή royalties επιθυμούν, ας γράψουν στις συμβάσεις τους ότι θέλουν. Αν το κατάστημα δεν πάει καλά, όλα τα προηγούμενα δεν έχουν νόημα. Και για να πάει καλά ένα κατάστημα το βοηθάμε και το υποστηρίζουμε πάντα. Πόσο μάλλον στην αρχή του!

Και κάτι ακόμη, ο δικαιοπάροχος και η ομάδα του (τα στελέχη του) είναι αυτός που δημιουργεί και εξελίσσει το concept. Η λέξη κλειδί είναι: Εξέλιξη. Η βασική ιδέα μπορεί να παραμένει για πάντα η ίδια, όμως τα προϊόντα, οι τρόποι προώθησης, το look των καταστημάτων αλλάζει, όπως αλλάζουν συνέχεια τα πάντα (και η στρατηγική). Επιπροσθέτως, η ευελιξία του franchising δημιουργεί την ικανότητα της συνεχούς ανανέωσης, απαραίτητης για την Εξέλιξη.

Κουλτούρα Συμβούλων. Παρεξηγημένη ομάδα επαγγελματιών. Δεν είναι και πολλοί πλέον, όχι ότι υπήρξαν ποτέ πάρα πολλοί, όπως σε άλλους χώρους, π.χ. σύμβουλοι ποιότητας ή σύμβουλοι επενδύσεων. Έχουμε τους καλούς, έχουμε τους κακούς, έχουμε και τους άσχημους. Άσχημοι σύμβουλοι, είναι αυτοί που δεν κατόρθωσαν να συμπορευτούν με τις νέες καταστάσεις τις αγοράς, οι οποίοι ξεκίνησαν ως καλοί, στην συνέχεια, όμως, έχουν καταντήσει γραφικοί. Οι πραγματικά καλοί σύμβουλοι είναι αυτοί που διαθέτουν τις ικανότητες και τις δυνατότητες να κάνουν καλή δουλειά και που θέλουν να κάνουν καλή δουλειά. Αυτοί που κατανοούν την ευρύτητα και την πολυπλοκότητα του επιχειρείν. Αν μη τι άλλο να γνωρίζουν τα βασικά του marketing, πωλήσεων, οικονομικής διαχείρισης, προγραμματισμού και ελέγχου, οργάνωσης, logistics, ποιότητας, κ.ο.κ. Ένας άνθρωπος από κάθε αξιόλογη εταιρεία συμβούλων ή και περισσότεροι - αν είναι δυνατόν - θα πρέπει να γνωρίζει τα βασικά όλων, ένας ο οποίος θα μπορούσε να κατέχει την θέση του Γενικού Διευθυντή στην εταιρεία του δικαιοπαρόχου. Θα πρέπει να υπάρχουν και άλλοι, μόνιμοι ή εξωτερικοί συνεργάτες, εξειδικευμένοι και κατάλληλοι για κάθε θέμα. Ο καλός σύμβουλος πρέπει να μπορεί να αξιολογήσει και να πείσει τον υποψήφιο, να αξιολογήσει και να ποσοτικοποιήσει την αξία ενός υποψήφιου για κατάστημα χώρου. Θα πρέπει να ξέρει τι σημαίνει ERP, θα πρέπει να ξέρει να βγάζει επιδοτήσεις διευκόλυνσης των πελατών του, θα πρέπει να ξέρει και να μπορεί να ανανεώνει τις γνώσεις του συνεχώς.

Άλλαξαν, λοιπόν, οι σύμβουλοι (προς το καλύτερο) και προσφέρουν περισσότερα στους πελάτες τους. Απ’ ότι φαίνεται και από τα prospectus τους έχουν λιγότερους ενεργούς δικαιοπαρόχους - πελάτες, έχοντας ταυτόχρονα μεγαλώσει ως εταιρείες. Αυτό σημαίνει ότι κάνουν καλύτερη δουλειά ανά πελάτη, και επιπλέον, διατηρούν μόνιμες συνεργασίες. Τα παραπάνω για τους καλούς.

 

Η κριτική ανάλυση του θεσμού του franchising ως τρόπου επιχειρηματικής ανάπτυξης & δραστηριοποίησης φανερώνει τόσο πλεονεκτήματα και δυνατά σημεία, όσο αδυναμίες και σημεία όπου απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή. Έχουμε αναφέρει πάρα πολλές φορές την ταχεία ανάπτυξη του θεσμού του franchising, καθώς και τις ευοίωνες προοπτικές του για τη χώρα μας. Στο ανά χείρας άρθρο θα προσπαθήσουμε να οριοθετήσουμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο ενεργοποιούνται όλες οι σχετικές με το franchising δραστηριότητες, καθώς και τους εμπλεκόμενους φορείς και παράγοντες. Ως θεσμός το franchising αποτελεί ένα εναλλακτικό τρόπο ανάπτυξης δικτύων λιανικής, ο οποίος δρα πολλές φορές παράλληλα ή συμπληρωματικά με την ανάπτυξη με ιδιόκτητους πόρους και μέσα.

Τα ποσοστά αποτυχίας συστημάτων franchise είναι αναμφισβήτητα μικρά, όχι, όμως, αμελητέα. Το 20% των δικαιοπάροχων που λειτουργούσαν, στη χώρα μας, το 1996, κατά την διάρκεια του 1997, είτε έπαψαν να ασχολούνται με το franchise, είτε έκλεισαν. Με σκοπό την αποτελεσματική και στοιβαρή ανάπτυξη μέσω franchise, και στηριζόμενη στην μεγάλη εμπειρία της τόσο σε θέματα Franchise, όσο και στο τομέα των Προτύπων Συστημάτων Διοίκησης, η FBS - Franchise Business Services, δημιούργησε το 2000 και έχει υιοθετήσει και συγκεκριμένη Μεθοδολογία Ανάπτυξης, η οποία περιλαμβάνει δέκα (10) φάσεις.

franchise capitalist

franchise capitalistΠλάτων ΤΡ. Μαλλικούρτης

Σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης, παρατηρούμε μια έντονη τάση υπέρ της επιχειρηματικότητας, με νέους που επιθυμούν, προσπαθούν και τελικά ξεκινούν τη δική τους επιχείρηση. Λίγοι εξ αυτών κατορθώνουν να μεταμορφώσουν την πρωταρχική τους ιδέα σε μια start up που κινείται στους ρυθμούς του διαδικτύου, και με επιμονή και γνώση κατορθώνουν ενίοτε αξιοσημείωτες αποδόσεις, είτε πραγματικές (δηλ. πωλήσεις προϊόντων/υπηρεσιών – συναλλαγές), είτε virtual (δηλ. εξαγορές, συμμετοχές από funds). Πολλοί περισσότεροι (και όχι κατ’ ανάγκη νέοι σε ηλικία) με κύριο στόχο να δουλεύουν για τον εαυτό τους και όχι για κάποιον άλλο, στρέφονται στο franchise, το οποίο μας παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο επιχειρηματικότητας, με σημαντικές απολαβές, συνεχή υποστήριξη και μακροχρόνια βιωσιμότητα, χωρίς - βέβαια - την προοπτική των υπερ-αποδόσεων (για να είμαστε ειλικρινείς).

Το franchise αποτελεί την απόλυτη έκφραση του ατομικού καπιταλισμού, δηλ. του αισθήματος να δουλεύεις για τον εαυτό σου, αντί να δουλεύεις για κάποιον άλλον, ένα έντονο φαινόμενο της εποχής μας, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο... Σήμερα, που οι κοινωνίες αλλάζουν ραγδαία, όπως και οι σχέσεις μεταξύ των ατόμων, των επιχειρήσεων και των κρατών, η ραγδαία εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων και η εκμηδένιση των αποστάσεων επικοινωνίας δημιουργούν μια νέα εποχή, όπου όλο και περισσότεροι διασυνδεόνται μεταξύ τους, αλλάζοντας τόσο τα καταναλωτικά profiles, όσο και τα στερεότυπα της επιχειρηματικότητας.

Ταυτόχρονα, όλο και περισσότεροι στρέφονται στην επιχειρηματικότητα εξ ανάγκης, για να διασφαλίσουν την δική τους θέση εργασίας, αναδεικνύοντας την εποχή του ατομικού καπιταλισμού, εις βάρος της μοίρας των μισθωτών...

Το franchising αναδεικνύει ένα νέο πλαίσιο ατομικής επιχειρηματικότητας σε αντιδιαστολή με τη μισθωτή εργασία, η οποία χαρακτηρίζεται από χαμηλές αποδόσεις και από αβεβαιότητα για το μέλλον. Το franchising προσφέρει τις αποδόσεις του αυτο-επιχειρείν, με εκμηδενισμένο ρίσκο, λόγω brand, know how, total support και έτσι μπορεί ο καθένας να γίνει αφεντικό του εαυτού του, χωρίς να διαθέτει τις γνώσεις, την εμπειρία και τις δεξιότητες, που σε κάθε άλλη περίπτωση – επιχειρηματική κίνηση είναι αναγκαίες. Δεν χρειάζεται να ασχολείται με την διαφήμιση – προώθηση, έρευνα νέων προϊόντων, διερεύνηση νέων προμηθευτών, εκπαίδευση προσωπικού, branding κ.ο.κ. Το κυριότερο, δε, απολαμβάνει τα οφέλη από τις διαρκώς ενισχυόμενες οικονομίες κλίμακος και παραμένει συνέχεια ανταγωνιστικός, με συνεχή και πλήρη υποστήριξη σε κάθε βήμα του.

Πλέον, το ερώτημα «Πού και πώς θα βρω δουλειά;» αντικαθίσταται με το «Πώς μπορώ να δημιουργήσω το δικό μου franchise;»

Τόσο η επιχειρηματικότητα, όσο - και κυρίως - το franchising χαρακτηρίζονται από ανυπέρβλητες προοπτικές, αρκεί να υπάρχει δέσμευση για εργασία, ποιότητα, στόχευση και επιμονή.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ